Raksta attēls

Četri elektriskie musketieri

IT kompānijas “Atea Global Services” rīcībā ir droši vien viens no lielākajiem elektromobiļu parkiem Latvijā – četri elektromobiļi “Volkswagen Up!”. It kā jau nav daudz, taču Latvijai, kur elektriskā transporta attīstība ir tikai sākuma stadijā, tas ir vērā ņemams skaits. Par šādu izvēli un pieredzi elektromobiļu izmantošanā stāsta uzņēmuma izpilddirektors Maksims Piščuļins.

Brauc visi

Sākums stāstam par “Altea Global Services” attiecībām ar elektromobiļiem meklējams pirms pieciem gadiem, kad uzņēmums, pārvācoties uz jaunām telpām Mūkusalas ielā, nolēma iegādāties vairākus elektromobiļus.

“Mēs esam skandināvu uzņēmums, tādēļ dzīvojam ar skandināvu kultūru un domāšanu. Skandināvijā, īpaši jau Norvēģijā, zaļā domāšana ir ļoti populāra, tādēļ arī mēs Latvijā skatījāmies, kādas ir iespējas izmantot elektrisko transportu."

"Risinājums atrasts, izmantojot Klimata pārmaiņu finanšu instrumentu, kas uzņēmumiem un pašvaldībām palīdzēja finansēt dažādus ar atjaunojamo enerģiju saistītus projektus, tostarp arī elektroautomobiļu iegādi,” stāsta Maksims Piščuļins.

Iznākumā pie “Altea Global Services” mītnes parādījās elektroauto uzlādes stacijas, kurās, gluži kā tādi četri musketieri, kas stāv sardzē pie ieejas, iekārtojās četri elektriskie folksvāgeni. Nav daudz uzņēmumu Latvijā, pie kuru namdurvīm var ieraudzīt līdzīgu ainu. Uzņēmums izvēlējās vidējas jaudas uzlādes stacijas, kas ļauj akumulatoru uzlādēt četru stundu laikā – tās gan nav nevar mēroties ar ātrās uzlādes stacijām, kas spēj to izdarīt pusstundas laikā, taču kompānijas darba specifika neprasa, lai visas mašīnītes nepārtraukti būtu gatavas doties ceļā. Interesanti, ka nesen konkurence uz vietu pie uzlādes stacijas ir palielinājusies, jo kāds no kompānijas darbiniekiem personīgai lietošanai iegādājies “Volvo” plug-in hibrīdu, ko tagad arī uzlādē pie darbavietas.

Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar LIAA, katram elektromobilim ik gadu jānobrauc noteikts kilometru daudzums, tādēļ priekšniecība netur sveci zem pūra un ļauj saviem darbiniekiem izmantot mazās mašīnas. Gribētāju netrūkstot.

“Elektromobiļus izvēlējāmies ar domu, ka tos varēs izmanto tie mūsu darbinieki, kuriem nākas braukāt visvairāk. Savā ziņā tie ir kā mūsu uzņēmuma koplietošanas transports – ja kādam vajag pa dienu aizbraukt uz kādu tikšanos vai citās darīšanās, tad viņš var ņemt elektromobili. Bet vakarā vai brīvdienās katrs elektromobilis ir piesaistīts kādam konkrētam cilvēkam un viņš var ar to braukt uz mājām. Un no rīta atkal atpakaļ uz darbu.”

Pilsētas auto

Kādēļ uzņēmums izraudzījies tieši šīs markas elektromobiļus? “Izvēlējāmies “Volkswagen Up!” elektromobiļus, jo nekādu īpaši lielu izvēles iespēju jau tobrīd nemaz nebija, turklāt mums vajadzēja iekļauties noteiktā cenu līmenī,” skaidro Maksims Piščuļins. “Patīkams pārsteigums bija tas, ka elektromobilim nav nepieciešama nekāda īpaša tehniskā apkope – pa šiem gadiem esam tikai vienreiz nomainījuši riepas, laikam arī salona gaisa filtrus, bet tas tad arī viss. Nekādu papildu izdevumu nav. Pārsteidzoši, taču piecu gadu laikā akumulatoru jauda praktiski nav mazinājusies un nobraukums ir gandrīz tāds pats, kāds bija sākumā.”

Ar dažām neērtībām, braucot ar elektromobili, protams, ir jārēķinās. Galvenā no tām ir ierobežotais akumulatora darbības ilgums. “Papīros laikam ir teikts kaut kas par 160 kilometriem, taču tas ir pārāk optimistisks rādītājs. Pat vasarā, siltā laikā, reāli ar vienu uzlādi var nobraukt ap 120 kilometriem, bet ziemā, ieslēdzot apsildi, – ap 80 kilometriem. Tā tas bija jau no pirmās dienas, lai kā mēs būtu mēģinājuši “izspiest” tos 160 kilometrus. To laikam var tikai kaut kādos ideālos apstākļos. Viens darbinieks, kurš dzīvo Jelgavā, kādu laiku braukāja no mājas uz darbu un atpakaļ, uzlādējot akumulatoru gan mājās, gan pie ofisa. Taču lielākoties braukā tie darbinieki, kuri dzīvo Rīgā.”

Atsauksmes no cilvēkiem, kuri elektroauto izmēģinājuši, esot labas. Arī pats Maksims elektriskajiem folksvāgeniem labus vārdus nežēlo:

“Man ļoti patīk, ka elektromobilim ir jaudīgs uzrāviens – nevar salīdzināt ar klasisko iekšdedzes dzinēju. Pats gan braucu ar parasto automašīnu, taču nākotnē, kad elektromobiļiem kritīsies cena un būs iespējams ar vienu uzlādi nobraukt vismaz 500 kilometrus, droši vien varētu pārsēsties uz elektromobili."

"Ar pašreizējiem modeļiem vēl nevar aizbraukt uz laukiem, arī mašīnu cenas ir augstas. Taču gan jau tuvākajos gados tas mainīsies. Ja patlaban vēl, pērkot jaunu mašīnu, ir vērts skatīties uz klasisko auto, tad ap kādu 2023. gadu jau būs nopietni jādomā par elektrisko, jo vēl pēc pieciem sešiem gadiem klasisko varētu būt grūti pārdot tālāk…”

Nākotnes aina

Uz Maksimu Piščuļinu lielu iespaidu atstājis Norvēģijā redzētais – tur elektrotransports jau ir kļuvis par ikdienu un tiek izmantots masveidīgi. Lielā mērā tas noticis valsts atbalsta programmas dēļ, kas ļāva elektromobiļus iegādāties ar ievērojamām atlaidēm. Tagad gan elektromobiļu Norvēģijā jau ir tik daudz, ka atbalsta programmas pamazām tiek “apcirptas”, jo galvenais ir paveikts – mainīta cilvēku domāšana un izveidota infrastruktūra.

“Norvēģijā elektromobiļi ir ļoti populāri – Oslo ir rajoni, kur gandrīz pie katras mājas ir uzlādes stacija. Simts mājas rindā – un pie katras ir lādētājs. Elektroautomobiļu nu jau Norvēģijā laikam ir vairāk nekā klasisko iekšdedzes mašīnu,” spriež Maksims.

Taču viņa vadītajam uzņēmumam tagad jādomā, ko ar saviem elektrombiļiem darīt, kad būs beidzies piecu gadu ilgais līgums ar LIAA, kas notiks jau pavisam drīz, nākamā gada sākumā. Uzņēmējs redz divas iespējas – vai nu ļaut darbiniekiem, kas to vēlas, izpirkt šīs automašīnas, vai arī turpināt tās izmantot tāpat kā līdz šim. Par elektromobiļu parka paplašināšanu pagaidām netiek domāts, jo īpašas vajadzības pēc autotransporta ikdienas lietošanai uzņēmumam nav. Taču nav izslēgts, ka esošos elektromobiļus ar laiku varētu aizstāt ar jaunākiem un modernākiem.

  • Ja arī jūs apsverat elektroauto iegādi, ieskatieties Swedbank auto līzinga piedāvājumā ar izdevīgākiem nosacījumiem tieši videi draudzīgiem auto šeit