Raksta attēls

Atklāj Swedbank Open Banking pilno versiju

No janvāra beigām pieejama Swedbank Open Banking pilnā versija, piedāvājot kopīgu lietojumprogrammas saskarni (API) visos četros Swedbank mājas tirgos: Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Zviedrijā.

Swedbank Open Banking platforma nodrošina licencētiem finanšu tirgus dalībniekiem – maksājumu ierosināšanas un konta informācijas pakalpojumu sniedzējiem –  iespējas piedāvāt dažādus maksājumu risinājumus visiem Swedbank klientiem. Starp pirmajiem, kas izmēģinājuši Swedbank API, ir arī divu Startup Wise Guys fintech akseleratoru dalībnieki, kuri kopīgās sadarbības ietvaros testēja to dažādiem saviem risinājumiem. Kopš Swedbank Open Banking jeb Atvērtās sadarbības platformas “smilšukastes” vides atklāšanas 2017. gada beigās jau vairāk nekā 2000 lietotņu izstrādātāju un sadarbības partneru ir pieteikušies un sākuši izmēģināt jaunās platformas iespējas.

 “Šis ir nozīmīgs solis Swedbank vēl straujākai digitālajai attīstībai — inovācijas un sadarbības veidošana ir banku sektora nākotnes stūrakmens. Jau pārredzamā nākotnē banka kļūs par platformu, ļaujot klientam pārraudzīt visus savus finanšu jautājumus vienuviet."

"Open Banking sniedz pilnīgi jaunas iespējas radīt papildu vērtību mūsu klientiem, veidojot sadarbību ar trešajām pusēm —  finanšu tehnoloģiju (“fintech”) uzņēmumiem, lietotņu attīstītājiem, programmētājiem, jaunuzņēmumiem,” saka Reinis Rubenis, Swedbank vadītājs Latvijā.

Eiropas Savienības Maksājumu pakalpojumu direktīva jeb PSD2 pavēra iespēju Open Banking attīstībai. Cita starpā šī regulējuma mērķis ir palielināt konkurenci finanšu tirgos. Tas palīdzēs klientiem vēl labāk pārraudzīt savus maksājumus, konta informāciju, kā arī pašiem izlemt, kam viņi vēlas sniegt savus personīgos finanšu datus.

“Jau 2017. gada rudenī ieviesām Open Banking “smilšukastes” vidē, ļaujot sadarbības partneriem izmēģināt jauno sadarbības platformu Swedbank infrastruktūrā. Šajā posmā interese par Open Banking bijusi tiešām liela. Esam gandarīti, ka sadarbībā ar inovatīvu ideju autoriem, iespējas radīt unikālus risinājumus atvērtajā sadarbības platformā tikai paplašināsies,” uzsver Reinis Rubenis, Swedbank vadītājs Latvijā.

“Open Banking ir svarīga sociāla un arī juridiska pārmaiņa. Pirms atvērtās sadarbības platformas ieviešanas, bija nepieciešams slēgt līgumu, lai varētu sazināties ar banku."

"Open Banking liberalizē finanšu datus un paver juridisku ceļu, kā piekļūt bankas klientu datiem, protams, ja šādu piekrišanu ir devis klients,” uzsver Oļegs Marofejevs, Swedbank Open Banking vadītājs Ziemeļu un Baltijas reģionā.

Kas īsti ir Open Banking?

Open Banking platforma ir uz API (Application Programming Interfaces) balstīta bankas ekosistēma, kurā produkti tiek savienoti ar lietotāja saskarnēm. API jeb lietojumprogrammu interfeisi izmanto, lai koplietotu datus vai iniciētu darbības starp lietojumprogrammām gan organizāciju iekšienē, gan starp organizācijām. 

Tā domāta ikvienam – kā neatkarīgiem programmu/lietotņu izstrādātājiem, tā  starptautiskiem uzņēmumiem. Šī ir lieliska platforma fintech un jaunuzņēmumiem, lai attīstītu jaunus un inovatīvus produktus un pakalpojumus digitālajā vidē.

Ko nozīmē API?

API (automatic programming interface) ir standarta lietojumprogrammas saskarne. Tā ir noteiktu protokolu un rīku kopums, kas nepieciešams programmatūras veidošanai. API atvieglo programmas izstrādi, piedāvājot būvniecības blokus. API var salīdzināt ar LEGO klucīšiem. Katram LEGO klucītim ir izciļņi un caurumi, kas ļauj savienot vienu klucīti ar otru. Līdzīgi arī programmatūra var tikt savienota ar API palīdzību, lai veidotu jaunu blokus.

Atvērto sadarbības platformu (Open Banking) un API evolūcija

“Mēs, digitālā laikmeta iedzīvotāji, ieejam jaunā un interesantā digitālās pasaules fāzē. Finanšu dati ir sensitīva informācija, un pēkšņi atļautā  veidā tie var kļūt pieejami plašākai auditorijai. Tas nenoliedzami veicina inovācijas un pārmaiņas biznesa modeļos un banku sektorā."

"Fintech uzņēmumiem ir iespēja ielekt šajā vērtību ķēdē, radot inovācijas un “nišas” produktus vai pakalpojumus klientiem,” skaidro Oļegs Marofejevs.

Tāpat svarīgi datus izmantot atbildīgā veidā. Klientam ir jāsaprot, kam dot atļauju piekļūt saviem datiem. “Bieži tas nav nemaz tik viegli izdarāms, jo regulatora sarakstā reģistrēts viens nosaukums, bet pakalpojums tiek sniegts ar citu nosaukumu,” viņš papildina.

Lai pilnībā varētu izmantot jaunās sadarbības platformas iespējas, kā viens no Open Banking attīstības kavējošiem faktoriem jāmin standartizācijas trūkums. “Pirms trīs gadiem, kad sākās diskusijas ap PSD2, tā šķita kā paradīze. Tie, kuri strādā ar atvērtās sadarbības platformu un API zina, ka sīkumiem ir liela nozīme un šo sīkumu ir tiešām daudz. Open Banking nav vienotu standartu. Industrijā to cenšas standartizēt, taču Eiropas valstīs ir pārāk daudz atšķirību. Standartizācija ir milzu izaicinājums Eiropā un tam ir nepieciešami vairāki gadi,” saka O. Marofejevs.

Jaunās tendences viennozīmīgi veicinās konkurenci finanšu sektorā, līdz ar to nodrošinās labāku un plašāku izvēle klientiem. Jaunā “dalīšanās” kultūra finanšu sektorā, ir ceļš uz atvērtās sadarbības platformas jeb Open Banking standartizāciju, kas,  savukārt, paver iespējas inovācijām.

  • Vairāk par Swedbank Open banking varat uzzināt šeit.