7. feb, 2017

Ātri, efektīvi un digitāli - kas padomā uzņēmumiem Latvijā?

Digitalizācija ir viens no instrumentiem, kā mūsdienās uzņēmumi var paātrināt darbu un nodrošināt efektīvus procesus. Ne vien pasaulē, bet arī Latvijā pieaug uzņēmumu interese par paplašinātās realitātes (augmented reality) iespējām, kas kalpo klientu piesaistei, pakalpojumu nodrošināšanai un ikdienas darbu veikšanai.

Piedāvājam ieskatu, kādus rīkus izmanto un ko šogad savā darbībā plāno ieviest uzņēmums Accenture Latvijā, Mobilly, Taxify un Latvijas valsts meži.

Strādāt ātrāk un efektīvāk

Digitālās norēķinu sistēmas Mobilly komercdirektors Ģirts Slaviņš stāsta, ka uzņēmums nepārtraukti domā par to, kā klientiem vienkāršot pakalpojuma iegādes procesu. Jau šogad biļetes varēs iegādāties vēl ātrāk – burtiski ar diviem pirkstu pieskārieniem viedtālruņa ekrānam varēs nopirkt vilciena vai autobusa biļeti. Tāpat arī veikt mobilos norēķinus būs ērtāk vietās, kur tas līdz šim nebija tik parocīgi.

Arī akciju sabiedrība Latvijas valsts meži (LVM) ir samazinājusi pakalpojumu lietotāju laika patēriņu. Kā norāda LVM Biznesa sistēmu risinājumu izpilddirektors Māris Kuzmins, līdz šim darbu veicēji kartogrāfisko informāciju saņēma papīra izdrukās, taču tagad to aizstāj mobilā lietotne “LVM meža kartes”, kas katram Latvijas iedzīvotājam kalpo par palīgu, lai orientētos mežā. Savukārt uzņēmuma sadarbības partneriem un pakalpojumu sniedzējiem tas ir darba instruments, ar kuru saņemt darba uzdevumus un ar tiem saistīto ģeogrāfisko un tekstuālo informāciju. Lietotne ļauj ietaupīt gan LVM darbinieku, gan pakalpojuma lietotāju laiku, kā arī nodrošina pilnīgāku informācijas apmaiņu un efektīvāku darba procesu. Lai lietotni varētu izmantot lauka apstākļos bez mobilā tīkla pārklājuma, tiek piedāvāta iespēja kartes lejupielādēt mobilajā lietotnē pirms došanās uz mežu un pēc tam izmantot kartes bezsaistes režīmā.

Ātrāku pakalpojumu piedāvās arī Taxify. Latvijas filiāles vadītājs Juris Krūmiņš norāda, ka šogad Taxify klienti vairs nevarēs izvēlēties taksometru pēc attāluma un mašīnas modeļa, jo sistēma pie klienta automātiski sūtīs viņam tuvāko taksometru. Pašlaik vidējais taksometra ierašanās laiks pie klienta ir 5 minūtes, taču pēc uzlabojumu veikšanas tas vēl saīsināsies. Taxify sagaida, ka šie uzlabojumi palielinās uzņēmuma efektivitāti – varēs izpildīt vairāk pasūtījumu.

Mākslīgais intelekts palīdz automatizēt procesus

Kā atklāj Accenture Mobilo lietotņu izstrādes grupas vadītājs Latvijā Kaspars Auzarējs-Auzers, pašlaik publiski pieejamo mobilo lietotņu strauja attīstība vairs nenotiek, taču iespējams, ka šobrīd nozarē lielāks uzsvars tiek likts uz lietotnēm, ko organizācijas un uzņēmumi izstrādā lietošanai iekšienē – saviem darbiniekiem. Piemēram, lai klientu vizītes padarītu efektīvākas, uzņēmumā Accenture ir izstrādāta īpaša lietotne – papildinātās realitātes rīks. Tādā veidā par sevi var pastāstīt plašāk arī tad, ja visi vadītāji konkrētajā brīdī nav uz vietas. Pērnā gada nogalē birojā pievienojies digitālais asistents Alexa[IK1] , kas pēc balss pieprasījuma var palīdzēt ieslēgt/izslēgt gaismu, nolasīt pasākuma programmu viesiem, prot sasveicināties un promejot uzlikt mūziku. Šogad uzņēmumā mākslīgais intelekts tiks izmantots vēl plašāk, lai pilnveidotu biznesa procesu pārvaldību.

Datu analīze pirms procesu efektivizācijas

Aktuāla tēma ir procesu automatizācija un procesu atdeves novērtēšana. Tas palīdz izvērtēt esošo procesu efektivitāti, iespējams, atmest dažas liekas darbības un atrast uzlabojumus. K. Auzarējs-Auzers, piemēram, norāda, ka Accenture finanšu jomā izveidojis vairākas simulācijas mobilajās ierīcēs, lai palīdzētu uzlabot klientu apkalpošanas procesu, piemēram, hipotekārā kredītu izsniegšanā. Šādos gadījumos iPad tiek izpēlēts scenārijs tam, kā tiek pieņemts lēmums par kredīta izsniegšanu, cik laika tas paņem, kuras ir iesaistītās puses, bet konkrētais finanšu pakalpojumu sniedzējs attiecīgi redz, kā procesus var automatizēt, paātrināt un novērtēt.

Savukārt J. Krūmiņš atklāj, ka uzņēmums Taxify šogad plāno ieviest rīku, ar kuru izmantotā cenu politika tiks automātiski pielāgota pieprasījumam. Pateicoties šim rīkam, taksometru vadītājiem būs lielāka motivācija strādāt stundās, kad taksometra pakalpojumi ir visvairāk nepieciešami, savukārt klientiem šajā laikā būs vieglāk pieejams pakalpojuma sniedzējs.

Ir skaidrs, ka, daļu procesu veicot ar īpaši pielāgotiem digitālajiem rīkiem, uzņēmumi var ietaupīt laiku un naudu gan tagad, gan arī nākotnē. Pat ja šo rīku ieviešana prasa finansiālu ieguldījumu, tas atmaksājas. Vēlme neatpalikt no pasaules tendencēm un būt konkurētspējīgiem ir uzņēmumu lielākā motivācija procesu digitalizēšanā.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?