Raksta attēls

Rīgas pirmais bārddzinis

Patlaban Rīgā ir vairāk nekā desmit bārberšopu – vīriešu frizētavu, kas piedāvā profesionālu bārddziņu pakalpojumus, – taču vēl nesenā pagātnē nebija nevienas. Par bārberšopu modes uzplaukumu mūspusē ir atbildīgs viens cilvēks – Edgars Rozenvalds, kurš pirms sešiem gadiem noriskēja un atvēra pirmo šāda veida frizētavu.

Sākt no nulles

Tagad Rozenvalda pārziņā ir sešas specializētās frizētavas, kas darbojas ar nosaukumiem “Wood Religion Barbershop” un “Knockout Barbershop” – pirmais zīmols ir domāts klasiskā stila piekritējiem, otrais – vairāk jauniešiem.

Biznesa ideju Edgars, kura pamatizglītība gan ir saistīta ar gluži citu jomu – mūzikas menedžmentu, noskatījis ārzemēs un nospriedis, ka Rīgā šādu frizētavu ļoti pietrūkst.

Braucot autobusā no Berlīnes, sīki izdomājis koncepciju, ko pēc tam visos sīkumos arī realizējis. To, ka Rozenvalds detaļām pievērš ļoti lielu vērību, var saprast, ieejot jebkurā no viņa bārberšopiem – liekas, ka tur ir padomāts par visu, lai klients justos gaidīts un varētu izbaudīt īpašu džentlmeņu klubiņa noskaņu.

Varētu likties, ka jau no paša sākuma tas bija veiksmes stāsts, taču patiesībā pirmie soļi biznesā bijuši grūti un labu laiku Rozenvalds dzīvojis, tā teikt, no rokas mutē – visu nopelnīto nācies ieguldīt biznesa attīstībā un nomaksāt nodokļos.

“Biznesu es sāku ar saviem ietaupījumiem, ko bija sapelnījis Eiropā. Visu, ko nopelnīju, ieguldīju uzņēmumā. Tās ir tikai iedomas, ka, atverot uzņēmumu, uzreiz varēsi grābt naudu ar maisiem. Dzīvē tā nenotiek,” tagad saka Edgars.

Viena no pirmajām lietām, ko viņš sapratis jau sākumā, – jādomā par biznesa paplašināšanu: “Lai noturētos tirgū, ja vien ir līdzekļi un iespējas, vajag biznesu izvērst pēc iespējas plašāk. Kad atvēru pirmo bārberšopu, ātri vien sapratu, ka tikai ar vienu es neizdzīvošu, jāveido vesela ķēde. Taču man nebija brīvu līdzekļu, turklāt toreiz tā bija pavisam jauna biznesa niša un darbinieku šajā sfērā nebija vispār! Tos nācās apmācīt no nulles. Tādēļ uzreiz es diemžēl nevarēju plaši izvērsties.”

Tomēr laika gaitā izdevās atvērt vēl dažas frizētavas, kas ļāvis izdarīt dažus secinājumus par šī biznesa īpatnībām. “Manā biznesā viens no galvenajiem veiksmes priekšnoteikumiem ir īstās vietas izvēle. Ja tu atrodies sāņus no galvenās ielas, tad cilvēki pie tevis nenāks."

"Patlaban lielākā daļa bārberšopu mums ir Vecrīgā. Esmu skatījies arī ārpus centra, piemēram, uz Āgenskalnu, taču tur nolūkotās telpas pārķēra cits uzņēmums. Bet ir mums arī bārberšops klusajā centrā, tur ir laba vieta.”

Īpašniekam jāprot visu!

Patlaban visos Rozenvalda uzņēmumos kopā strādā jau ap 50 darbinieku, taču sākumā daudzas lietas Edgaram nācies darīt pašam. Vispirms viņš pats ārzemēs izgāja frizierapmācības kursu, lai saprastu šī aroda pamatus. Pašam nācies arī izstrādāt bārberšopu interjerus, gādāt par jauno darbinieku apmācību un visu pārējo.

“Latvija ir viena no retajām valstīm, kur uzņēmuma īpašniekam jāprot darīt visu. Visu! Ja pats neproti skūt bārdu vai griezt matus, darbinieks kādā brīdī sāks uz tevi skatīties šķībi un domāt – es viņam pelnu naudu, bet viņš taču pats neko nedara! Ja īpašnieks nav nodzinies tā, ka pār lūpu nevar pārspļaut, tad nez kādēļ visiem liekas, ka viņš neko nedara. Un tev pašam arī jādomā par reklāmu, jāsniedz intervijas, jāmeklē darbinieki un tā tālāk,” stāsta Rozenvalds.

Tagad gan viņam ikdienā vairs nav pašam jādara visi darbi, sākot no klientu skūšanas un beidzot ar biznesa attīstības plānošanu. “Darba dalīšanai, protams, jābūt, viens ar visu tikt galā nevar. Un tas arī nav pareizi. Taču Latvijā ir grūti atrast labus speciālistus. Diezgan bieži saņemu piedāvājumus no cilvēkiem, kuri ir gatavi palīdzēt tajā vai citā jomā. Visu viņi zinot, tikai, ja pajautāju, kur ir strādājuši pirms tam, iestājas klusums. Bet pēc tam apvainojas, ja atsakām. Taču tas ir egoisms – piedāvāt citiem zemas kvalitātes pakalpojumus. Jāņem arī vērā, ka darbaspēka tirgus Latvijā ir pārkarsis, jo darba vietu šobrīd ir vairāk nekā darbinieku. Tādēļ nākas saskarties ar to, ka darbā nāk pieteikties cilvēki ar ļoti lielām ambīcijām. Visiem uzreiz vajag algu virs 1000 eiro. Bet man tomēr liekas, ka vispirms sevi jāpierāda darbā un tikai tad vari pretendēt uz lielu algu. Taču mēs intensīvi meklējam labus darbiniekus, risinām daudz pārrunu ar pretendentiem.”

No bārdām pie apaviem

Pēdējos pāris gadus Edgars Rozenvalds ir aktīvi strādājis ne tikai pie bārberšopu tīkla pilnveidošanas, bet arī citiem biznesa virzieniem. Izstrādes procesā ir bārberšopu franšīzes projekts – Edgars uzskata, ka pašam doties uz citu valsti un mēģināt tur atvērt jaunu uzņēmumu būtu pārāk darbietilpīgi un arī lielu peļņu tas nesola, taču piedāvāt citiem uzņēmējiem franšīzi viņš ir gatavs. Patlaban top detalizētu instrukciju apkopojums potenciālajiem franšīzes ņēmējiem, un interese par šo piedāvājumu ārzemēs patiešām esot.

Jauns darbības virziens ir pašiem savas vīriešu kosmētikas līnijas izstrāde, kas šobrīd jau ir finiša taisnē. “Esam radījuši savu “Wood Religion” kosmētikas līniju. Pirms ķerties pie tās izstrādes, nācās izšķirties – taisīt kaut ko lētu vai arī orientēties uz dārgu un kvalitatīvu produkciju. Es izvēlējos otro variantu. Tālāk jādomā, kā to visu internetā pārdot."

"Sākumā es uz precēm rakstīju “Made in Latvia”, taču tagad nomainīju uz “Made in EU” – lai kā mēs mīlētu savu valsti, ārzemnieki to neatpazīst un bieži jauc ar Laosu vai Lietuvu. Sākumā man likās, ka uzsvērt to kā Latvijas preci ir ļoti forši. Taču forši tas ir tikai tādā gadījumā, ja tu to tirgo tepat uz vietas – kā lokālo produktu. Internetā tas īsti nedarbojas.”

Vēl vienu pavisam jaunu nišu Rozenvalds sāka apgūt pirms diviem gadiem, kad nolēma pievērsties… apavu ražošanai. Pie šīs idejas nonācis, kad sapratis, ka nevar sev Rīgā nopirkt patiešām kvalitatīvus apavus. Tad pats Maskavā pie laba meistara apguvis apavu ražošanas gudrības un pēc tam Itālijā atradis citu meistaru, kurš bijis gatavs ražot klasiskas un ļoti kvalitatīvas vīriešu kurpes un zābakus ar zīmolu “Rosenwald & Co.”. Vecrīgā jau otro gadu darbojas šī zīmola apavu veikals, taču Edgara plāns paredz neaprobežoties tikai ar Latvijas tirgu vien. “Apavu ražošana pagaidām vēl nav tāds īsts veiksmes stāsts, jo iecere ir īstenota tikai par 70 procentiem. Es apzinos, ka Latvijā nav daudz cilvēku, kuri būtu gatavi maksāt diezgan lielu naudu par labiem apaviem, tādēļ jau uzreiz domāju par tirdzniecību internetā – patlaban strādājam pie mārketinga un reklāmas šajā virzienā.”

Rozenvalds atzīst, ka Latvijas tirgus ir diezgan sarežģīts un sadrumstalots, tādēļ prasa papildu izdevumus. “Latvijā ir ļoti maz cilvēku, turklāt problēmas rada arī tas, ka tirgus ir sašķelts latviski un krieviski runājošajos. Tas nozīmē, ka reklāmai jātērē divreiz vairāk naudas, jo jāsagatavo teksti abās valodās. Jārēķinās arī ar to, ka tavs galvenais biznesa partneris ir valsts – un tas ir ļoti nežēlīgs partneris, kas vienmēr ir gatavs tevi par kaut ko sodīt. No visām pusēm tevi cenšas izspiest.”

Veiksmes formula un kļūdas

Jautāts par sava biznesa veiksmes recepti, Rozenvalds saka: “Veiksmes formulas pamats ir cieņa pret sevi, pret to, ko tu dari, pret pārējiem cilvēkiem. Un ir jāstrādā – daudz un smagi. Arī pie sevis pilnveidošanas. Nav tā, ka atvērsi biznesu un pēc tam varēsi braukt uz Kubu smēķēt cigārus. Liela daļa uzņēmēju strādā bez peļņas, daudzi ir parādā nodokļu maksājumus – tāda ir realitāte. Latvijas tirgus šajā ziņā ir īpaši nežēlīgs, jo te nekādiem eksperimentiem nav vietas: ja cilvēki pie tevis nenāk, tu esi bankrotējis. Krievijā, kur tirgus ir daudzkārt lielāks, var atļauties vienu dienu tirgot adītas zeķes, bet nākamo – svīterus ar briedīšiem. Pie mums tas neies cauri.”

Uzņēmējs atzīst, ka, sākot biznesu, ir pieļāvis arī pa kādai kļūdai. Pārsteidzoši, taču viena no tām saistīta ar attiecībām ar darba kolektīvu. “Ja vēlreiz būtu viss jāsāk no sākuma, tad vienu lietu es tomēr darītu citādāk – ieturētu distanci no pārējās komandas. Jo Latvijā cilvēki laikam diemžēl īsti nav pieraduši pie labas attieksmes no vadības puses un brīžam to uztver kā priekšnieka vājuma pazīmi. Sākas dažādas familiaritātes izpausmes, piemēram, darbinieks var tev trijos naktī uzrakstīt, ka, lūk, šodien ir iedzēris vai sastrīdējies ar meiteni, tādēļ rīt darbā nebūs.”

Bet pats galvenais padoms – pirms uzsākt biznesu, visu vajag kārtīgi pārdomāt. “Septiņas reizes nomēri un tikai tad griez. Latvijā šis noteikums ir īpaši būtisks, citādi uz tava uzņēmuma durvīm drīz būs uzraksts “Iznomā”…” saka Edgars Rozenvalds.