Raksta attēls

Biznesa pusdienu etiķete: Ilzes Jurkānes ieteikumi

Nereti biznesa sarunas un darījumi notiek pie pusdienu vai vakariņu galda restorānā. Šķietami neitrāla vieta, kur nekas nevar noiet greizi, jo biznesa partneri var nodoties sarunām, bet par visu pārējo parūpējas restorāna personāls. Tomēr arī šeit ir lietas, kas noteikti jāņem vērā, lai atstātu pēc iespējas labāku iespaidu. Piedāvājam etiķetes ekspertes Ilze Jurkānes ieteikumus, lai jūsu tikšanās noritētu pēc iespējas veiksmīgi.

Restorāna izvēle un viesa sagaidīšana

Lai pusdienas izdotos godam, aicinātājam svarīgi noskaidrot, vai otram cilvēkam izvēlētais restorāns būs ērts: vai tas atrodas viesim izdevīgā vietā un vai viņam būs pieņemams ēdiens, kādu restorānā pasniedz. “Otrā svarīgā lieta ir veikt rezervāciju. Man reiz vaicāja, kāpēc vienmēr to daru. Pirmkārt, tāpēc, ka tās ir biznesa pusdienas, un vēlos, lai mani un viesi sagaida ar respektu. Otrkārt, ja nebūs veikta rezervācija, nāksies meklēt brīvu galdiņu, un neveiksmes gadījumā var izrādīties, ka konkrētajā brīdī restorānā tādu nav,” stāsta Ilze un paturpina, ka aicinātājam restorānā būtu jāierodas pirmajam, lai visiem uz viņu nav jāgaida.

Jāpievērš uzmanība arī vietu izvēlei pie galda. Ja pie galdiņa pienākat kopā, jādod viesim iespēja izvēlēties, kur viņš vēlas sēdēt. Ja esat jau apsēdies pie galda, viesim šādas iespējas nebūs. Tāpēc pieklājīgi ir viesi sagaidīt pie ieejas.

Ko pasūtīt?

“To, kādu ēdienu izvēlēties, norāda tas, kurš ir uzaicinājis, – vai tās būs biznesa pusdienas, vai jebkas, ko abas personas vēlas."

"Kad strādāju Volstrītā, Amerikā populāras bija tā dēvētās “trīs martini pusdienas” (Three-martini lunch), kur pie pusdienām cilvēki atļāvās nobaudīt vairāk kā vienu alkoholiskā dzēriena glāzi. Mūsdienās tas vairs nav pieņemami. Biznesa vakariņas ir cita lieta, bet pie pusdienām tas vairs neizskatās korekti.”

Ilze Jurkāne skaidro, ka tas var izraisīt vairākas nepatīkamas situācijas – iespējams, otrs ir pie stūres un nedrīkst lietot alkoholu, bet pieklājības pēc to darīs. Var arī gadīties, ka otrs cilvēks vispār nelieto alkoholu, bet viņam būs neērti atzīt, ka viņš atteicies no šāda ieraduma. “Visiem ir vieglāk, ja pusdienās nedzer ne vīnu, ne ko citu. Izņēmums varētu būt līguma noslēgšana, kad tiek saskandinātas šampanieša glāzes, jo tas tomēr ir simboliski,” atzīst Ilze.

Pasūtot ēdienu, jāpiedomā, vai tā baudīšana arī pašam neliks justies neērti. “Ja ēdiens jāēd ar pirkstiem, būs neērti un nekomfortabli. Pusdienu mērķis ir saruna ar partneri, tāpēc es ieteiktu izvēlēties vienkāršu ēdienu, nevis kaut ko ļoti komplicētu. Ja esat viesis, nav pieklājīgi izvēlēties dārgāko ēdienu no ēdienkartes, būtu tomēr jāizvēlas kaut kas mērenāks. Cita lieta, ja esat uzaicināts uz omāru vai steiku restorānu. Ja jau reiz jūs aicina uz šādu vietu, būtu jocīgi izvēlēties ēst hamburgeru,” smej etiķetes eksperte.

Sarunu tēmu tabu

Sarunu laikā ne vienai, ne otrai pusei nevajadzētu norādīt, ka vienam šī tikšanās ir vajadzīgāka un svarīgāka nekā otram. Ilze norāda, ka nekad nevar zināt, kur aizvedīs otra cilvēka karjeras ceļš, jo pavisam iespējams, ka pēc kāda laika tiksieties jau mainītās lomās. “Es pret saviem darbiniekiem allaž esmu izturējusies ar cieņu un respektu, tāpēc man ir prieks, ka tagad, kad viņi kāpuši pa karjeras kāpnēm, arī viņi man piedāvā iesaistīties savos projektos,” paskaidro Ilze.

Lietišķas sarunas par darbu pie galda var pāraugt arī privātās sarunās. Zināms, ka labāk nerunāt par politiku un reliģiju, jo sarunas par šīm tēmām viegli var pāraugt strīdā.

Ilze uzsver, ka biznesa etiķete nepieļauj otram likt justies neērti, tāpēc nevajadzētu dižoties, ka nupat esat bijis, piemēram, Kannās, bet rīt lidosiet uz ASV apskatīt Lielo kanjonu. “Tas ir īpaši svarīgi, ja apzināties, ka otrs cilvēks šādas lietas nevar atļauties. Dižošanās jebkurā jautājumā tomēr ir nepieklājīga.”

Ko iesākt ar mobilo tālruni?

Jebkura cilvēka neatņemama ikdienas sastāvdaļa ir mobilais telefons – ar to palīdzību mēs ne tikai veicam zvanus, bet arī pārlūkojam e-pastu un atbildam uz darījumu vēstulēm, apmaksājam rēķinus un attālināti pārraugām savu biznesu, izmantojot dažādas aplikācijas, līdz ar to viedierīces klātesamība ir ļoti svarīga. Ilze uzskata, ka telefona atrašanās uz galda ir pieļaujama, tomēr būtu pieklājīgi, ja telefona zvans pārslēgts uz klusuma režīmu.

“Ja jau iepriekš zināms, ka gaidāms svarīgs zvans, pieklājīgi ir pusdienu sākumā viesim pateikt, ka jums maltīte, iespējams, uz brīdi būs jāpārtrauc, lai atbildētu uz zvanu. Bet celt klausuli pie jebkura zvana un teikt: “Es tagad nevaru runāt! Es pārzvanīšu!” ir nekorekti. Ja klausuli necelsiet, tas vien norādīs, ka konkrētajā brīdī nevarat to izdarīt,” skaidro etiķetes eksperte.

Vai atbildēt uz telefona zvanu pie pusdienu galda jūsu viesa klātbūtnē, ir atkarīgs no telefona sarunas temata, uzskata Ilze. Ja īsi jāvienojas par kādas tikšanās laiku, varat palikt arī pie galda, bet, ja jāpārspriež kāda darījuma detaļas, labāk būtu piecelties un aiziet nostāk.

Rēķina apmaksa

Jāatceras, ka par pusdienām maksā tas, kurš uz tām aicinājis. “Ja viesis uzstājīgi pieprasa, ka viņš vēlas samaksāt, var piedāvāt to viņam darīt nākamreiz. Tas ir tāpat kā ar sliktu randiņu – ja saproti, ka otrreiz dzīvē ar šo cilvēku nevēlies tikties, negribas palikt parādā un gribas samaksāt pašam. Bet nevajag tā darīt, pieklājīgi ir maksāt tam, kurš aicinājis,” norāda Ilze.