Raksta attēls

Cherry Picking: 6 atziņas, veidojot biznesu kopā ar draugiem

Viņu uzņēmuma stāsts nedaudz līdzinās pasakai: reiz sensenos laikos Siguldā dzīvoja divas draudzenes – Egija Taube un Līva Vīgante. Kaut arī teiciens vēsta – viens no veidiem, kā pazaudēt draugu, ir sākt kopīgu biznesu, abu draudzeņu pirms septiņiem gadiem divatā radītais “Cherry Picking” liecina par pretējo. Uzņēmums ar garšīgo nosaukumu pa šo laiku ir paplašinājies un nu jau ne tikai spīd, bet arī smaržo un dekorē.

Sajūtu mednieces

Jau augstskolā Egijai un Līvai radās pārliecība, ka produkts nav tikai produkts vai pakalpojums – tikai pakalpojums, ko cilvēks iegādājas: “Viņš vēlas gūt patīkamas, priecīgas, siltas sajūtas, un mēs gribējām tās uzburt!” Tā vēl pirms idejas par krāsainajām diega bumbu virtenēm un zīmola “Cherry Picking” radās uzņēmuma nosaukums “Sajūtu mednieces”. Šīs patīkamo sajūtu “medības” caurstrāvo viņu biznesu, kas ir orientēts uz to, lai klienti varētu piešķirt individualitāt savam mājoklim, atsvaidzināt tā interjeru un padarīt māju sajūtu vēl mājīgāku. Uzņēmuma vadītājas seko līdzi interjera un dekorēšanas tendencēm pasaulē un regulāri apmeklē atzītas dizaina izstādes Vācijā, Francijā, Zviedrijā lai no tām pārvestu svaigākās interjera vēsmas un nodotu saviem klientiem.

Pamatīga vēlme riskēt

Uzsākot savu biznesu, abas uzņēmējas visvairāk iedrošinājusi tieši ciešā draudzība un vieglums, ar kādu viņas spējušas pievarēt uzstādītos mērķus. Šī pozitīvā pieredze devusi pārliecību, ka viņas ir gatavas atklāt jaunas šķautnes sevī un doties pretī izaicinājumiem:

“Mums bija pamatīga vēlme riskēt, uzņemties atbildību un izmēģināt praksē, ko nozīmē būt uzņēmējām – proti, tām, kas rada un virza ideju –, tāpēc bailes, ka var neizdoties, ka produkts nevienam nepatiks, bija ļoti niecīgas, un tās vairāk izaicināja nekā biedēja"

"Brīžos, kad piezagās šaubas, saņēmām atbalstu no savām ģimenēm un draugiem, kas iedrošināja, atbalstīja un palīdzēja uzdot kritiskus, bet godīgus jautājumus. Tā ir liela laime – pašrealizēties un saņemt atbalstu, kad tas visvairāk nepieciešams!”

Abas uzņēmējas ir gados jaunas (31), un viņām netrūkst uzņēmības, radošās dzirksts, ideju un darbaspēju, lai visu iecerēto īstenotu. Egija un Līva uzsver, ka viņām paveicies ar studijām un iepriekšējo darba pieredzi, tādēļ neviens no uzņēmējdarbības sākuma etapiem nav licies traks. Bakalaura programmā viena apguvusi finanses, otra – grāmatvedību, bet maģistrantūras studijām izvēlējušās citus virzienus. Tai pašā laikā abas pieļauj domu, ka jauns, vēl topošs uzņēmējs, kurš iepriekš nav saskāries ar biznesa jomas izaicinājumiem, varētu arī nobīties no visām ar to saistītajām formalitātēm un apjukt informācijas pārbagātībā, meklējot un cenšoties saprast lietas, iespējas un nosacījumus, kas būtu atbilstošākie viņa biznesam.

6 lietas, kam svarīgi atrast laiku

1. Laika plānošana

Uzsākot savu biznesu, jautājumu ir daudz: kā izveidot uzņēmumu, kāda ir pašreizējā nodokļu politika un kura juridiskā uzņēmējdarbības forma šobrīd ir izdevīgākā, vai uzņēmumam ir nepieciešama sava mājaslapa, tās domēna un preču zīmes reģistrācija, izkārtnes saskaņošana, vai ir vajadzīgas kādas papildu atļaujas utt.

Egija un Līva zināja, ar ko sākt, jo pamatzināšanas augstskolā jau bija apgūtas, atlika vien tās atsvaidzināt. Savukārt uzkrātā pieredze, kā ieplānot laiku katrai uzņēmējdarbības aktivitātei konkrētās idejas kontekstā, noder aizvien.

2. Rūpes par saviem cilvēkiem

Uzņēmējas ir pārliecinātas, ka komanda ir dzīvs organisms, kas visu laiku mainās, un tās vadītājam – idejas virzītājam – ir jābūt kā līmei, kas “salīmē bildi kopā” tā, lai to saprot visi. Taču daudziem uzņēmējiem tas ir klupšanas akmens. Visi zinām, ka komandai jābūt spēcīgai, saliedētai un motivētai – bet cik dažādi ir tās biedri, tik dažādi arī veidi un iespējas, kā to vadīt, stiprināt, saliedēt un motivēt.

Tikpat aktuāls jautājums ir komandas dalībnieku skaits. “Cherry Picking” darbību ikdienā nodrošina pieci darbinieki, bet svētku laikā, kad tiek veidoti zīmola tirdzniecības stendi lielveikalos, darbinieku skaits krietni pieaug. Bet katram no viņiem ir svarīgi apzināties, ka viņš ir uzņēmuma vēstnesis un iedzīvina tā īpašo atmosfēru iedzīvina ikvienā stendā.

3. Balanss starp uzņēmējdarbību un privāto dzīvi

Teoriju zina visi, bet ne katram to izdodas īstenot praksē. Jāapdomā, cik daudz vēlies iegūt un cik daudz esi gatavs upurēt šī mērķa sasniegšanai. Uzņēmējas no savas pieredzes zina, ka sākumposmā resursi ir ierobežoti, līdz ar to daudzi darbi ir jāveic pašiem uzņēmuma vadītājiem, darbā pavadot visu dienu un ziedojot laiku, ko vajadzētu veltīt ģimenei, draugiem un atpūtai. Un tad agrāk vai vēlāk aktualizējas jautājums, kā rast balansu starp abiem šiem aspektiem, kā atrast laiku, lai izgulētos, atpūstos un atjaunotu spēkus, kā panākt, lai darbs un privātā dzīve būtu pozitīva savienība? Te vienotas receptes nav, katram ir jāizvērtē savas fiziskās iespējas, lai darbā ieguldītais un pretī saņemtais būtu līdzsvarā.

4. Finansējuma piesaiste

Kur un kā iegūt līdzekļus sava biznesa uzsākšanai? Tas ir jaunajiem uzņēmējiem mūžam aktuāls jautājums, par kuru “Cherry Picking” vadītājas var dalīties savās pārdomās: “Sākotnēji finansējuma pieejamībā ir ļoti grūti orientēties. Ir rūpīgi jāizvērtē, ko piedāvā katra finanšu institūcija un kas ir visizdevīgākais finansēšanas veids biznesa uzsākšanai. Arī iepazīstoties ar banku finansēšanas nosacījumiem, pašam uzņēmējam ir svarīgi saprast, kam tieši finansējums nepieciešams. Arī mums finansējuma aspektā sākumposms bija piņķerīgs, taču, mēģinot pārliecināt bankas pārstāvjus par savu ideju, guvām vēl lielāku pārliecību, ka šī ideja ir dzīvotspējīga, un tas deva papildu enerģiju tās realizācijai.

Tā kā mūsu pieredze bija ļoti pozitīva – mums noticēja, un mēs saņēmām bankas finansējumu –, banku piedāvātos finansēšanas pakalpojumus – kredītu biznesa attīstībai, kredītlīniju – izmantojam joprojām.”

5. Nepārtraukts darbs ar zīmolu

Kā izveidot veiksmīgu, ilgtspējīgu zīmolu? Vai zīmols ir tik spēcīgs, lai to varētu attīstīt ne tikai lokāli, bet arī globāli? Un kas ir tā veiksmes pamatā? Lai rastu tieši sev piemērotas atbildes, būs vajadzīgs laiks, taču šo jautājumu uzdošana jau par soli tām pietuvina. Atbildes var meklēt literatūrā, lekcijās, citu pieredzē, bet der ieklausīties arī savā intuīcijā, jo zīmols un ar to saistītās asociācijas mūsos rada noteiktas sajūtas.

6. Klienta portreta zīmēšana

Jo skaidrāk ir izprasts un izzināts potenciālais klients, viņa vajadzības un vēlmes, jo vieglāk ir radīt un piedāvāt tieši to, ko viņš kāro. Izpratne un iedziļināšanās var sniegt atbildi uz jautājumu, kā produktu labāk pasniegt un pārdot. Un arī pēc tam, kad pircējs jau ir veicis pirkumu un liekas, ka jūsu mērķis ir sasniegts, klienta izpēti ieteicams turpināt, lai saprastu, kā panākt, lai viņš jūsu produktu vēlētos iegādāties atkārtoti un ieteiktu saviem draugiem un paziņām.

Uzmanības izrādīšana uzticīgajiem klientiem

Jaunās uzņēmējas ir vienisprāts, ka zīmola klienti viņām uzticas: “Par to jūtamies atbildīgas, tāpēc nodrošinām labu servisu un rūpējamies par to, lai viņiem vienmēr būtu interesanti pie mums atgriezties. Arī dekorēšanas bizness, kas aizsākās 2012. gadā, neilgi pēc uzņēmuma dibināšanas, bija klientu mudināts solis – tas sākās no lūguma izīrēt krāsainās virtenes. Pēc tam radījām piedāvājumu pilna servisa dekorēšanai (ideja, dizains, floristika, citi rekvizīti), kas lika mums attīstīties un saprast, ka tas ir otrs virziens, kas mums ļoti patīk. Šobrīd “Cherry Picking” izaudzis par ļoti stabilu dekorēšanas uzņēmumu, kas nodrošina gan vietēju, gan starptautisku korporatīvo pasākumu, konferenču, kāzu u.c. vizuālo noformējumu.”

Šī uzņēmuma pamatā ir zināšanas, degsme un aizrautība, rūpīga sekošana jaunākajām tendencēm, intuīcija, stila izjūta, un, protams, draudzība. Bet katrs, kurš grib veidot savu uzņēmumu, var izvēlēties tās vērtības un vadlīnijas, kas tuvākas un svarīgākas tieši viņam.