Raksta attēls

“Brain Games”: svarīgi nepadoties zemākajā punktā

“Ticu, ka iekšējam dzinulim ir milzīgs spēks un nevajadzētu rīkoties pretēji sajūtām. Brīdī, kad man apkārtējie ieteica uzņēmumu labāk slēgt, nolēmu riskēt vēl vairāk,” šodien, atskatoties uz uzņēmuma krīzi pirms vairākiem gadiem, atzīst galda spēļu izplatītāja “Brain Games” un galda spēļu izdevēja “Brain Games Publishing” valdes priekšsēdētājs Egils Grasmanis.

Trīs draugi “laivā”

“Brain Games” pirmsākumi meklējami 2004. gadā, kad trīs draugi – Egils Grasmanis, Reinis Rubenis un Pāvils Jurjāns – nodibināja SIA “Prāta spēles”, kas nodarbojās ar populāru tulkotu galda spēļu izplatīšanu. Tiesa, pilna laika darbinieks uzņēmumā bija tikai Egils, turklāt abiem pārējiem draugiem ar laiku notika dažādas izmaiņas karjerā, un trijotnes ceļi uzņēmējdarbībā pašķīrās – bet ne draudzībā. “Toreiz viss sākās ar milzīgu aizrautību. Kad mūsu rokās pirmoreiz nonāca spēle “Katanas ieceļotāji”, kopā ar draugiem to spēlējām ilgāk par diennakti. Bijām iekrituši tādā azartā, ka pat neaizgājām uz darbu,” smejoties atceras Egils. “Šī spēle mainīja skatījumu uz galda spēlēm vispār, tā tik ļoti pārsteidza, ka nolēmām dot iespēju to uzspēlēt arī citiem Latvijā."

"Mūsu veiksmes pamatā bija tas, ka mēs pārdevām produktu, kas pašiem ļoti patika un kam ticējām. Redzējām brīvu nišu, kas turklāt ļāva veiksmīgi apvienot hobiju ar uzņēmējdarbību.”

Līdz pat 2007. gadam, kad tika atvērts galda spēļu veikals Rīgā (vēlāk arī Igaunijā), “Brain Games” darbojās kā vairumtirdzniecības uzņēmums Baltijas valstīs.

Šobrīd “Brain Games” ir lielākais galda spēļu izplatītājs Baltijas valstīs un piedāvā vairāk nekā simt spēļu, to vidū arī pašradītu, kas tiek tirgotas aptuveni 40 valstīs, tostarp ASV. Jau vasarā Anglijas tirgū tiks piedāvāta jaunākā “Brain Games” radītā galda spēle – “Ice Cool 2”, un rudenī ar to varēs iepazīties arī Latvijā. Tās priekštece “Ice Cool”, kas ieguvusi neskaitāmas balvas, 2017. gadā kā labākā gada spēle bērniem saņēma prestižāko no visām – vācu “Spiel des Jahres”, kuru galda spēļu jomā var pielīdzināt Amerikas Kinoakadēmijas “Oskaram”.

 10 atziņas no šodienas skatpunkta

  • Aptvert plašāku laukumu

Viena no mūsu pieļautajām kļūdām, kas dažus gadus vēlāk noveda pie finansiālām grūtībām, bijā tā, ka mēs kā vairumtirdzniecības uzņēmums koncentrējāmies uz vienu spēli, lokalizējot to Latvijā un Baltijas tirgū (spēle un tās iepakojums tika tulkoti katras valsts valodā). Konkurējošs uzņēmums Lietuvā sāka sadarbību ar piegādātājiem, kuriem bijām spiesti atteikt, un tirgoja daudzas spēles, tām pievienojot tikai melnbalti kopētas tulkojuma lapas. Mēs būtu varējuši, mazliet mazāk pelnot uz vienu spēli, piedāvāt vairākas.

  • Nomērīt tirgus temperatūru

Pirms ieguldīt vienā produktā, svarīgi nomērīt tirgus temperatūru. Lai gan ar galda spēli “Katanas ieceļotāji” nenošāvām greizi, pēc tam sākām izplatīt spēles, ar kurām riskējām un nedaudz kļūdījāmies.

  • Nesadedzināt” naudu ar entuziasmu

Komandā noteikti nepieciešams cilvēks, kurš ir lietpratējs finanšu jautājumos. Naudas plūsmas plānošana un visu risku apzināšana strauji augošam uzņēmumam ir ļoti būtiska, jo tikai ar entuziasmu vien naudu var arī “sadedzināt”. Esmu entuziastisks cilvēks, un mani vajag mazliet piebremzēt. Taču tobrīd uzņēmumam pietrūka cilvēka, kas pieskata “lielo bildi”, un tas noveda pie diezgan dziļas bedres 2009./2010. gadā, kad nonācām bankrota priekšā. Tagad mani pie zemes notur mana sieva, kas ir uzņēmuma finanšu direktore. Vai ģimenes locekļu iesaistīšana biznesā nav klupšanas akmens? Tam ir gan plusi, gan mīnusi. Pluss noteikti ir tas, ka tev līdzās ir cilvēks, kuram tu pilnībā uzticies, bet risks – ka tādējādi ir daudz grūtāk nošķirt mājas dzīvi no darba.

  • Kļūdīties, lai mācītos

Ja man būtu iespēja atgriezties laikā un ar pašreizējo pieredzi būt sev pašam par mentoru,es, protams, izvairītos no daudzām kļūdām, taču tas neizslēdz, ka nebūtu pieļāvis citas vai līdzīgas. Esmu priecīgs, ka uzņēmums veiksmīgi izgājis caur dažādiem līkločiem, jo jebkura kļūda bagātina pieredzi. Arī darbinieki mēdz pieļaut kļūdas, un tās palielina ne tikai viņu personisko pieredzi, bet arī visa uzņēmuma briedumu. Nav labāka veida mācīties, kā mācīties no savām kļūdām. No tām nevajag baidīties!

  • Kontrolēt nav veselīgi

Lai gan man patīk kontrolēt, šobrīd mūsu Baltijas uzņēmumā ir ļoti labs vadītājs, un es pats tur gandrīz neko vairs nedaru. Ir jāspēj atdot grožus, bet arī jāņem vērā, ka, iespējams, tiks pieļautas kļūdas. Veiksmes atslēga ir laba komanda. Cenšos pieņemt darbiniekus, kuriem galda spēles ir tuvas, un tas tiek testēts gan motivācijas vēstulēs, gan darba intervijās.

  • Nepadoties zemākajā punktā

Kad uzņēmumu piemeklē krīze, daudzi met plinti krūmos. Katram zemākais punkts izskatās citādi. Mūsu uzņēmumam 2009./2010. gadā bija lieli parādi – gan nodokļu, gan piegādātāju parādi; investīcijas bija iesaldētas, nekas nekustējās uz priekšu vai kustējās pārāk lēni. Protams, viss atkarīgs no apstākļiem, bet pēc savas pieredzes varu teikt – ir jābūt ticībai, ka uzņēmumu spēsit veiksmīgi uzbūvēt no jauna.

  • Uzticēties saviem spēkiem

Vairāki draugi un paziņas no finanšu sfēras ieteica uzņēmumu labāk slēgt, taču man bija ļoti žēl pamest visu, žēl ieguldītā laika un enerģijas, tāpēc pretēji ieteikumiem tomēr pieņēmu lēmumu riskēt vēl vairāk un aizņemties vēl. Tā bija pilnīga uzticēšanās saviem spēkiem. Es ticu, ka iekšējam dzinulim ir milzīgs spēks un nekad nevajadzētu rīkoties pretēji savām sajūtām – arī tad, ja padomdevējiem ir cits viedoklis. Nezinu, vai ieteiktu citiem aizņemties naudu krīzes brīdī, kā to izdarīju es, jo tas ir milzīgs risks. Bet toreiz es ticēju, ka, uz laiku pievelkot grožus un pārvarot grūto periodu, spēšu sakārtot uzņēmumu. Abi ar finanšu direktori ticējām, un mūsu gadījumā tas izrādījās pareizais lēmums. Bet, protams, ka varēja būt arī citādi.

  • Noticēt, ka varam radīt paši

Jau 2011. gadā jutām, ka galda spēļu kultūra ir pietiekami augusi, lai Latvijā tiktu radītas savas spēles, kuras varētu mēģināt pārdot arī ārvalstīs. Jau pirmajām spēlēm bija labs novērtējums, un 2014. gadā tika nodibināts uzņēmums “Brain Games Publishing”. Lai gan tirgū šobrīd atrodas vairāk nekā desmit mūsu pašu radītas spēles, vislabākie panākumi bijuši divām – “Logic Cards” un “Ice Cool” –, no kurām pēdējā kļuvusi par uzņēmuma veiksmes formulu.

  • Nenonākt rutīnā

Ir svarīgi ik pa laikam paskatīties uz savu uzņēmumu it kā no malas, lai redzētu lielo attīstības bildi un vīziju. Jo, tiklīdz iestājas rutīna un vairs nav lielāku mērķu, mūsdienās tas nozīmē stagnāciju. Pasaulē ik gadu tiek izdots tūkstošiem galda spēļu. Tas vēl vairāk sarežģī uzdevumu izveidot veiksmīgu produktu – tam ir jābūt unikālam un atšķirīgam. Un tikai dažas no spēlēm kļūst par klasiku. “Ice Cool” gadījumā pie tā aktīvi strādājam – 19 valstīs jau notiek “Ice Cool” reģionālie čempionāti, un novembrī Rīgā būs pasaules čempionāts.

  • Sekot līdzi tehnoloģijām

Neskatoties uz virtuālo realitāti, galda spēles neizzudīs, jo spēle internetā ir vientuļa, un, bakstot ekrānā, cilvēkam nav sociālās saiknes. Taču internets noteikti ir izaicinājums un iespēja vienlaikus, un arvien vairāk tehnoloģiju tiek sinerģētas ar galda spēlēm.