Raksta attēls

“Cobra Logistics”: kravu pārvadājumu biznesa izaicinājumi

“Cobra Logistics” ir uzņēmums, kas nodarbojas ar kravu pārvadājumu sniegšanu Eiropā, un ievērojamās konkurences apstākļos atradis savu nišu, kur veiksmīgi darbojas jau vairāk nekā divus gadus. Uzņēmuma valdes loceklis Andis Titovs gan smejas, ka amerikāņu kalniņi nobāl pret šo biznesa “braucienu”. Uzņēmums sakarā ar paplašināšanos šogad sācis sadarbību ar Swedbank, kas piešķīrusi aizdevumu komerctransportam, kā arī mikrokredītu programmas EaSI ietvaros.

Ar militārā dienesta pieredzi

Ceļš līdz savam uzņēmumam pārvadājumu biznesā Andim bijis likumsakarībām pilns – sākot ar mīlestību pret automobiļiem, kas radusies, mācoties Rīgas Valsts tehnikumā, un pēc tam – darbu dažādos ar autotransportu saistītos uzņēmumos un beidzot ar uzkrāto pieredzi militārajā dienestā. Šie CV “atslēgvārdi” izrādījās izšķirošie, lai viņu uzaicinātu kļūt par kāda uzņēmuma vadītāju, kur Andis divu gadu laikā ieguvis neatsveramu pieredzi pārvadājuma biznesā. Kad kļuva skaidrs, ka viņam un uzņēmuma īpašniekam ir atšķirīgi viedokļi par to, kā uzņēmumam būtu jāattīstās nākotnē, abi, nespēdami vienoties par kopīgiem mērķiem, izlēma iet katrs savu ceļu.

“Biju tik ļoti pārliecināts par savu ideju, ka izlēmu radīt pats savu uzņēmumu,” šodien atzīst Andis.

Uz jautājumu, vai sajutis biznesa garšu, viņš pasmaida: “Mani vienkārši iedvesmoja sajūta, ka spēju mainīt lietas un saskatīt iespējas, kā kaut ko izdarīt labāk, – turklāt tas iezīmēja pozitīvas tendences iepriekšējā uzņēmuma attīstībā un izaugsmē. Savulaik uzņēmums strādāja ar zaudējumiem, un, tikai mainot attīstības tendences, izdevās būtiski stabilizēt tā izaugsmi.”

Radīt pievienoto vērtību

Uzņēmuma “Cobra Logistics” zīmolā attēlotā čūska simbolizē gan graciozitāti, gan spēku, gan drosmi. Andis norāda – konkurence loģistikas nozarē ir ļoti spēcīga un mārketinga aktivitātēs līdz šim paveikts tikai pats pamatdarbs, lai uzņēmums kļūtu redzams.

“Mūsu priekšrocība,salīdzinot ar citiem kravu pārvadāšanas uzņēmumiem, ir tā, ka spējam attiekties pret klienta vēlmēm daudz elastīgāk un tas ļauj izvairīties no daudziem saskaņošanas posmiem, kas nepieciešami, lai tiktu pie rezultāta."

"Daudziem klientiem ir svarīgs personīgs kontakts un drošības sajūta, un mēs spējam to sniegt, piedāvājot daudz niansētāku attieksmi, kā arī nestandarta risinājumus,” stāsta Andis.

Kā papildu pievienoto vērtību uzņēmums piedāvā iespēju klientam pašam sekot kravas kustībai, izmantojot GPS sistēmu. “Kā uzsver mūsu klienti, mēs esam viens no dārgākajiem pārvadātājiem, bet noteikti labākais! Es to uztveru kā komplimentu. Jo arī mēs par sadarbības partneriem izvēlamies savās jomās labākos un kvalitatīvākos pakalpojumu sniedzējus – Swedbank, mobilo sakaru operatoru “LMT”, degvielas uzpildes staciju „Circle K”.”

Staigāt pa naža asmeni

“Darbs pārvadājumu biznesā ir kā staigāšana pa naža asmeni. Peļņas daļa no pārvadājumiem nav liela, tāpēc ir svarīgi visu precīzi saplānot. Jāatzīst – tas ir liels izaicinājums. Ikdienā ir jāizvērtē daudz dažādu jautājumu, jāuzmana naudas plūsma, rēķinu aprite, degvielas, servisa un remontdarbu izmaksas, sabalansējot kvalitāti ar cenu un izvēloties veiksmīgākos risinājumus. Jāatrod veiksmīgākais komunikācijas veids gan ar klientiem, gan autovadītājiem, kuriem ir liela nozīme pārvadājumu biznesā. Visus šos pienākumus sabalansēju pats,” stāsta Andis. “Ir klienti, kas piedāvā lielākas likmes, bet vienlaikus viņu maksāšanas disciplīna ir katastrofāla, savukārt strādājot ar citiem klientiem, peļņas daļa ir mazāka, bet droši zini, ka tiks samaksāts noteiktajā termiņā. Jo veiksmīgāka sadarbība, jo labākas iespējas nokārtot saistības ar banku, kas man ir ļoti svarīgi. Tā ir savstarpēja mijiedarbība”.

Trīs reizes vairāk

Uzņēmumā sākotnēji ieguldīti gan paša uzkrājumi, gan arī saņemts atbalsts no draugiem un paziņām, turklāt visa peļņa nemitīgi reinvestēta, pateicoties kam uzņēmums varējis augt un attīstīties. Investoru piesaisti Andis nav apsvēris, jo tas ir nezināmais, līdz galam neizpētītais “zemūdens akmens”. “Turklāt, lai uzsāktu savu biznesu, jārēķinās ar “reiz trīs”. Viss tika detalizēti izrēķināts un paredzēts, pat rezerves. Taču realitāte liecina, ka plānotās izmaksas jāpareizina ar trīs. Tas attiecas uz visu – gan uz darbinieku atlasi, gan telpu īri, gan citām izmaksām..."

"Uzskatu – lai sāktu savu biznesu, ir jābūt pamatizglītībai uzņēmējdarbībā un finanšu plānošanā, kā arī pieredzei.”

Andis savu praktisko uzņēmējdarbības pieredzi ieguvis iepriekšējā uzņēmumā, kur strādājis par vadītāju, un atzīst, ka bez šīs pieredzes viņam būtu bijis daudz grūtāk. “Sākt no nulles jomā, kuru nepārzini, nozīmētu iegūt ļoti daudz punu!” Andim ir vidējā speciālā un augstākā militārā izglītība, kā arī iegūts bakalaura grāds uzņēmējdarbības vadībā, taču viņš joprojām turpina pilnveidoties un šobrīd mācās maģistrantūras programmā finanšu vadību.

Atsijā tos, kam nav pārliecības

“Kad tu reģistrē savu uzņēmumu, daudzas bankas uzreiz piedāvā savus pakalpojumus, taču, kolīdz vēlies attīstīt sadarbību, tiek prasīts apstiprināt uzņēmuma uzticamību konkrētā periodā. Daudziem, kas vēlas uzsākt uzņēmējdarbību, tas var sagādāt vilšanos, taču tādējādi tiek atsijāti tie uzņēmēji, kuri nav droši par savu ideju vai kuriem trūkst pārliecības turpināt,” uzskata Andis.

Veidojot savu uzņēmumu, viņš patstāvīgi bija atradis finansētāju, ar kuru strādāja pie biznesa plāna un tā korekcijām, cenšoties detalizēti izplānot visas nianses. “Jāsaka paldies par šo pieredzi, tomēr tālāka sadarbība mums neizveidojās augsto procentu likmju dēļ. Par labu sadarbībai ar Swedbank runāja vairāki faktori – iepriekšējā sadarbības pieredze un bankas sniegto pakalpojumu klāsts, kas orientēti uz klientu. Būtisks arguments par labu šai izvēlei bija arī tas, ka liela daļa uzņēmējdarbības pārstāvju izvēlas Swedbank un tas atvieglo naudas apriti. Mazajā biznesā, kur “muskuļi” vēl nav tik lieli, tam ir nozīme. Tiesa – lai piesaistītu aizdevumu, pārrunas ar banku risinājās ik pēc pusgada, savukārt finansējums tika piešķirts tikai pēc divu gadu sadarbības.” Andis uzsver, ka viņa mērķis ir nostabilizēt un attīstīt uzņēmumu, kā arī paplašinoties saglabāt sadarbību ar banku, kas, visticamāk, būs ilgstoša.

“Mani uzrunā teiciens: “Uzņēmējdarbība ir kā braukšana ar velosipēdu – kamēr esi kustībā, tu brauc, tiklīdz apstājies, tā krīti”.”

Uzņēmēja atziņām piekrīt Swedbank Uzņēmumu finansēšanas atbalsta daļas vadītājs Jānis Paiders, kas atzīmē, ka lai arī nereti jaunajiem uzņēmumiem vēlme aizņemties ir ļoti liela, banka skatās un vērtē ne tikai to idejas un apņēmību, bet arī spēju organizēt naudas plūsmu un iespējas kredītus atmaksāt. Jo tikai tāda sadarbība būs sekmīga ilgtermiņā. Savukārt garantiju programma mazajiem uzņēmējiem palīdz tikt pie finansējuma ātrāk un izdevīgāk. Vairāk par aizņēmumu biznesa attīstībai ar EaSI varat uzzināt šeit.