Raksta attēls

5K: ceļvedis uzņēmuma veiksmīgai digitālajai transformācijai

“Digitalizācija ir mirusi. Tagad visu nosaka digitālā transformācija, jo tā ir vērsta uz cilvēku,” diskusiju ciklā “Swedbank Seedtalks” paziņoja digitālās transformācijas eksperts, uzņēmējs, koučs un spīkeris Žans Mauris (Jean Mauris). Viņš ikdienā konsultē uzņēmējus par to, kā veiksmīgi ieviest digitālās transformācijas procesus – kā labāk izprast savus darbiniekus, kā veidot spēcīgu komandu un iekšējo kultūru. Tie ir jautājumi, kas nodarbina gan jaunuzņēmumu, gan arī lielu un pieredzējušu uzņēmumu vadības prātus.

“Produkta galapatērētājs šodien ir pilnīgi citādāks nekā agrāk – tas mainās, un šī tendence nākotnē tikai pastiprināsies. Pārmaiņas notiek katru dienu,” uzsver Žans Mauris. Šo dinamisko pārmaiņu dēļ eksperts izstrādājis “5K” ceļvedi, kas uzņēmējiem ļauj labāk izprast, kas īsti ir digitālā transformācija un kas jāievēro, lai to īstenotu.

5K – tas ir: klients, komunikācija, kanāli, kompānija un kultūra. Katrs no šiem “K” uzņēmumam ir svarīgs, jo tie kopā veido uzņēmuma tēlu – gan darbinieku, gan klientu vidū.

Tāpat arī “K” nav iespējams sarindot pēc to svarīguma pakāpes, jo tā katrā konkrētā uzņēmumā var atšķirties, tāpēc pašam uzņēmējam jāpārdomā, ar ko sākt.

Digitalizācija un digitālā transformācija: kas ir kas?

Pēdējā desmitgadē vide, kurā dzīvojam, ir mainījusies. Šīs pārmaiņas veicinājusi tehnoloģiju pieejamība un mobilitāte, ietekmējot arī klientu paradumus un sekmējot klasisko biznesa modeļu transformāciju. Digitālā transformācija nenozīmē tikai digitālās tehnoloģijas: to varam definēt kā digitālo tehnoloģiju integrāciju visās uzņēmējdarbības jomās, tā veicina būtiskas izmaiņas uzņēmumu darbībā un sniedz pievienoto vērtību klientiem. Digitālā transformācija nozīmē arī kultūras pārmaiņas: tā organizācijām pieprasa apstrīdēt vispārpieņemtus “status quo”, bieži eksperimentēt un būt gatavām pieņemt arī neveiksmes. Tas dažreiz nozīmē atteikties no jau iepriekš izstrādātas un pārbaudītas metodes par labu salīdzinoši jaunai, bet vēl līdz galam nedefinētai praksei.

“Digitālo transformāciju ir iespējams ieviest un pilnveidot jebkurā uzņēmumā, dažādās nozarēs – mazumtirdzniecībā, IT, ražošanā un citās. 5K ceļvedis var būt labs palīgs, jo tas ir ļoti vienkāršs un pamācošs ikvienam,” ir pārliecināts Žans Mauris.

5K “kārtainā torte”

Katrs no šiem punktiem ir kā atsevišķs nozīmīgs slānis digitālās transformācijas “tortē” un būtu jāņem vērā ikvienam uzņēmējam.

1. Klients

Neviens uzņēmums nav iedomājams bez klientiem – tā ir visiem zināma aksioma. Taču klienti mēdz būt ļoti dažādi – viņiem ir atšķirīgas vajadzības, vēlmes un uzvedība, viņi dažādi izrāda savu apmierinātību vai neapmierinātību. Uzņēmējam ir svarīgi izprast savus klientus un pieņemt to, ka viņu vēlmes un uzskati mēdz mainīties un attīstīties. Daudzu uzņēmumu problēma ir tā, ka tie turpina dzīvot “burbulī”, domājot, ka viņu klientus šīs pārmaiņas neskars, taču tās skar pilnīgi visus. Elastīga pielāgošanās patērētājam ir ļoti nozīmīga, lai veidotu labas savstarpējās attiecības.

2. Komunikācija

Komunikācija ir veids, kā mēs sazināmies un uzturam kontaktu ar klientu. Lai tā būtu veiksmīga, uzņēmumam ir svarīgi izstrādāt vairākus komunikācijas kanālus. “Esiet modri – arī komunikācija ir mainīga, tāpat arī klientu prasības pēc tās. Taču nekad nepiekopiet vienvirziena komunikāciju, vienmēr uzturiet atgriezenisko saiti ar klientu. Virziet komunikāciju uz āru, lai sasniegtu vēl plašāku auditoriju, kurā atrodas potenciālie klienti un dažādas ieinteresētās puses. Esiet atvērti saziņai,” aicina Žans Mauris.

Eksperts iesaka neaizmirst arī iekšējo komunikāciju jeb saziņu ar saviem darbiniekiem, jo tieši viņi veido sinerģiju starp uzņēmumu, klientiem un sadarbības partneriem.

“Runājot par iekšējo komunikāciju un veidiem, kā visefektīvāk sazināties kolēģu starpā, – aizmirstiet par “čatu” e-pastu vidē, kur vienā sarakstē iesaistīti vairāki darbinieki. Esmu redzējis, kā lieli un mazi uzņēmumi to praktizē, kaut arī mēs dzīvojam jau 21. gadsimtā."

"Komunikācija e-pastos nav slikta lieta, taču garās sarakstes, izmantojot e-pastu kā vienīgo komunikācijas kanālu, tikai nogurdina, vairo jucekli un neskaidrības un pie efektivitātes nenovedīs,” uzskata Žans Mauris, norādot, ka mūsdienās ir daudz citu risinājumu un lietotņu, kā efektīvāk nodrošināt saziņu starp darbiniekiem.

“Praktizējiet caurredzamību – komunikācijai uzņēmumā ir jābūt pārskatāmai un skaidrai. Darbiniekiem jāsaprot, kas notiek, kāpēc notiek, kas vēl ir nepieciešams un gaidāms nākotnē,” uzsver eksperts. Viena no svarīgākajām lietām veiksmīgā komunikācijā ir savstarpējās uzticības veidošana un tās nostiprināšana, tādēļ jāpatur prātā, ka klienti un partneri vērtē jūsu un uzņēmuma komunikācijas stilu.

3. Kanāli

Trešais slānis digitālajā transformācijā ir kanāli. Tie ir veidi, kā tiek nodrošināta saziņa ar klientiem un kā tiek mērīts rezultāts. Svarīgi ir arī tas, kādus pārdošanas kanālus uzņēmums sniedz saviem klientiem, kādā veidā tie tiek piedāvāti produktu vai pakalpojumu iegādes laikā un kādi ir atbalsta kanāli, ja klientiem nepieciešama palīdzība.

Eksperts norāda, ka klientiem ļoti svarīgi radīt sajūtu, ka uzņēmums ir “vienmēr līdzās” – tā veicinās vēlmi atvērt tieši jūsu uzņēmuma mājaslapu un iegādāties tieši jūsu produktu.

Svarīgs kanāls mazumtirgotājiem ir internetveikals: patērētājs var aiziet uz jūsu veikalu, bet beigās izdomāt produktu iegādāties internetā, atrodoties jebkur citur – mājās, darbā vai pat citā valstī. Klients var arī sākt iepirkšanos veikalā, turpināt to no savas planšetes un pabeigt no sava datora, tāpēc svarīgi, lai būtu nodrošināta iespēja iegādāties preces un pakalpojums tiešsaistē.

4. Kompānija

“Nereti tiek uzskatīts, ka digitālajai transformācijai jāsākas uzņēmumā no darbinieku līmeņa un jāvirzās augšup pa hierarhiju. Taču tā nav. Digitālajai transformācijai ir jāsākas no vadības jeb “C-level”. Ja esat vadītājs, sāciet ar sevi un pakāpeniski iedvesmojiet pārmaiņām kolēģus,” ir pārliecināts Žans Mauris.

Ikvienam uzņēmumam ir ļoti svarīgi piesaistīt labākos speciālistus, lai kompānija darbotos veiksmīgi, kā viens saskanīgs mehānisms. Žans Mauris mudina piesaistīt Y jeb tā dēvētās millenials paaudzes un Z paaudzes darbiniekus: “Jā, viņi būs daudz azartiskāki un nereti pārspīlēti aktīvi, bet tas ir tā vērts,” viņš uzskata.

Eksperts norāda, ka digitālā transformācija liek apdomāt arī uzņēmuma struktūru jeb hierarhiju – kā tiek pieņemti lēmumi; kuri darbinieki uzņēmumā ir galvenie lēmumpieņēmēji un cik tāls vai īss ceļš mērojams, piemēram, uz projektu vai citu jautājumu saskaņošanu, kas skar uzņēmumu.

5. Kultūra

Šī ir sadaļa, par kuru ikviens uzņēmums aicināts domāt plašā mērogā, ieviešot savā ikdienas darbā arvien jaunas iniciatīvas.

“Iedvesmojiet savus darbiniekus, lai sasniegtu arvien jaunus mērķus,” mudina Žans Mauris.

Uzņēmumi un to vadītāji nereti uzskata, ka kultūra digitālās transformācijas laukā pēc nozīmes ir pats pēdējais punkts, taču eksperts norāda, ka ir tieši otrādi: “Sāciet ar kultūru un beidziet ar klientu. Ja pašos uzņēmuma pamatos nebūs noteiktas vērtības un darbinieki nejutīsies nevērtēti, arī klientam jūsu uzņēmums nebūs saistošs.”

Kultūra uzņēmumā iekļauj arī pārmaiņas un stabilitāti. “Ja vēlaties savā uzņēmumā stabilitāti, sāciet ar pārmaiņām! Izvērtējiet visu, kas jums ir. Rīkojiet komandu saliedējošus pasākumus, stipriniet uzņēmuma kultūru, sarunājieties ar darbiniekiem. Ja esat vadītājs, tad esiet tas, kurš vada šīs pārmaiņas! Izaiciniet sevi, lai gūtu rezultātus. Esiet atbildīgs un nebaidieties. Radiet iespējas un pilnveidojiet tās,” aicina Žans Mauris.