22. nov, 2018

Dīzeļdegviela vai benzīns? Atspēkojam populārākos mītus

Gadalaiku un ar tiem saistīto laikapstākļu maiņa skar arī uzņēmumu autoparkus. Iestājoties salam, uzņēmēju prātus nereti nodarbina jautājums, vai viņu transportlīdzekļi, kas tiek darbināti ar dīzeļdegvielu, no rīta būs darba kārtībā. Sabiedrībā valda vairāki mīti par dīzeļdegvielu, bet kā ir patiesībā?
Pasaulē vadošā atjaunojamās dīzeļdegvielas ražotāja “Neste” tehnoloģiskā centra eksperts Sepo Mikonens (Seppo Mikkonen) un fiziķis, dīzeļmotoru eksperts Uldis Rolis skaidro sešus populārākos mītus par dīzeli un dīzeļdzinēju.

Mīts Nr. 1. Dīzeļdegviela sasalst pie pirmā sala

Šis ir viens no populārākajiem mītiem, kas saistās ar dīzeli ziemas un salu sezonā. Problēmu ar dīzeļdzinēju noteikti nebūs, ja veiksiet regulāras tā apkopes, uzturēsiet to labā tehniskā stāvoklī, mainīsiet degvielas filtru, pārbaudīsiet sveces un sprauslas un izmantosiet ziemas apstākļiem piemērotu degvielu. “Neste” jau ļoti savlaicīgi uz savām degvielas uzpildes stacijām (DUS) sāk piegādāt ziemas dīzeļdegvielu, lai, iestājoties aukstākam laikam, klientu transporta līdzekļu bākās jau būtu laikapstākļiem atbilstoša degviela. Rudens sākumā DUS tiek piegādāta A0 arktiskā ziemas dīzeļdegviela ar salizturību līdz –20° C, bet, tuvojoties ziemai, jau A1 un A2 klases degviela, kas sasalst tikai –32° C temperatūrā. Ziemas dīzeļdegviela “Neste Pro Diesel” spēj izturēt līdz pat –37° C lielu salu.

Klase

Saduļķošanās t°

Sasalšanas t°

Futura D A0

–10° C

–20° C

Futura D A1

–16° C

–26° C

Futura D A2

–22° C

–32° C

Futura D A2

–32° C

–37° C

Uldis Rolis norāda, ka katram tehniskajam šķidrumam, kas tiek izmantots automobilī, piemīt atšķirīgas īpašības un, izmantojot klimatiskajai zonai nepiemērotu tehnisko šķidrumu, var tikt traucēta automašīnas normāla darbība. Svarīgi izvēlēties tādu auto, kas atbilst gan klimatiskajiem apstākļiem, gan tās pielietojumam, kā arī regulāri veikt apkopes ekspluatācijas apstākļiem atbilstošos termiņos.


Mīts Nr. 2. Dīzeļdzinēju auto CO2 izmešu ir vairāk nekā benzīna mašīnām

Kā stāsta Uldis Rolis, modernie kompresijas aizdedzināšanas motori (dīzeļi) strādā ar degvielu, kuras ķīmiskās un fizikālās īpašības, kā arī motoru konstruktīvie risinājumi ļauj tiem veidot mazāk CO2 izmešu apjomu nekā dzirksteļaizdedzes (benzīna) motoriem pie tās pašas jaudas, un dīzeļdegvielas patēriņš atbilstoši ir mazāks. Jo mazāks degvielas patēriņš, jo mazāk CO2 izmešu. Pasaules tendence ir tērēt pēc iespējas mazāk degvielas uz vienu kilometru, lai samazinātu atmosfērā izmesto CO2 daudzumu.

Sepo Mikonens norāda, ka dīzelim mēdz piedēvēt problēmas ar NOx emisijām.

Tāpat sabiedrībā mēdz atsaukties uz novecojušu informāciju par partikulāro emisiju daļiņām, lai gan jau kopš 2008./2009. gada automašīnas ar dīzeļdzinēju tiek aprīkotas ar partikulāro emisiju filtriem un automašīnas ar benzīna dzinēju nereti rada pat lielākas partikulāro daļiņu emisijas nekā dīzeļdzinēji.

Mīts Nr. 3. Dīzelis ir mazāk jaudīgs

Uldis Rolis skaidro, ka šodien dīzeļdzinēji tiek darbināti ar augstas kvalitātes degvielu, kas ir  cienīgs konkurents benzīna dzinēja automašīnām.

Aplūkojot dīzeļdzinēja auto priekšrocības, noteikti jāmin zemais degvielas patēriņš un zemās CO2, CO, HC un daļiņu emisijas. Par lielisku piemēru var uzskatīt jaunās “Euro 6” dīzeļdzinēja automašīnas, kurām ir ļoti zems NOx emisiju līmenis. Degvielas patēriņš, CO2 izmešu daudzums un degvielas cenas būtu daudz augstākas, ja lielākas automašīnas – piemēram, kravas auto – būtu aprīkotas ar benzīna dzinēju. Līdz šim dīzelim bijusi nozīmīga loma vidējā CO2 emisiju līmeņa samazināšanā Eiropā, stāsta Sepo Mikonens.

Mīts Nr. 4. Dīzeļdzinējs ir veca, izzūdoša tehnoloģija

Šodien jaunie dīzeļdzinēji ir progresīva tehnoloģija, kas ikdienā automobiļu īpašniekiem garantē četras lietas: jaudīgu, drošu, efektīvu un videi draudzīgāku pārvietošanos. Papildus tam kombinējot jauno dīzeļdzinēju automašīnas ar atjaunojamo degvielu, videi tiek radīts vēl mazāks kaitējums. Tā ir lieliska inovācija, kuru izdevies sasniegt, pateicoties zinātnieku darbam, testiem un investīcijām dīzeļa attīstībā.

Domājot par nākotni un to, kāds dzinēja tips būs vislabākais automašīnai, ar kuru izvēlēsimies pārvietoties ikdienā, Sepo Mikonens uzskata, ka viss atkarīgs no tā, kas konkrētajā gadījumā ir nepieciešams. Ja nākotnē plānojat iegādāties lielgabarīta automašīnu, benzīna dzinējs tādai nebūs piemērots, jo tas ir ekonomiski neizdevīgs un videi nedraudzīgs.

Mīts Nr. 5. Automašīnas kvēpu filtrs (DPF) rada papildu riskus un izmaksas dīzeļdzinēju auto īpašniekiem

Lietojot kvalitatīvu un sertificētu degvielu, veicot papildu apkopes un uzturot automašīnu labā kārtībā, kvēpu filtrs tiek saudzēts vēl vairāk un noteikti kalpos ilgāk. Jāņem vērā, ka augstākas kvalitātes dīzeļdegviela sadeg tīrāk, radot mazāk nosēdumu DPF. Piemēram, “Neste Pro Diesel” pelnu saturs ir 10 reižu mazāks nekā parastajai dīzeļdegvielai, līdz ar to kvēpu filtri aizsērē mazāk. Tādējādi tiek uzlabota automašīnas veiktspēja gan īstermiņā, gan arī ilgtermiņā.

Kā norāda Uldis Rolis, autovadītājiem būtu jāņem vērā, ka ikviens transporta līdzeklis mūsdienās tiek aprīkots ar visām nepieciešamajām iekārtām, lai maksimāli saudzētu apkārtējo vidi.

Mīts Nr. 6. Lietojot atjaunojamo dīzeļdegvielu, tiks zaudēta rūpnīcas servisa garantija

Eksperti uzsver, ka augstas kvalitātes atjaunojamā dīzeļdegviela jeb hidrogenētā augu eļļa (HVO) un tradicionālā biodīzeļdegviela jeb taukskābju metilesteris (FAME) nav viens un tas pats. Lietojot sertificētu atjaunojamo degvielu – HVO –, automašīnas servisa garantija netiek zaudēta. Uldis Rolis norāda, ka automašīnas, pirms tās nonāk ražošanā, tiek testētas, kā arī tiek pārbaudīta to atbilstība daudzām normām, tostarp sertificētas degvielas lietošanā.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?