Raksta attēls

Elektroauto ir solis tuvāk zaļajai domāšanai: uzņēmēja pieredze

“Šobrīd man ir sajūta, ka nākamais auto, ko iegādāšos, būs elektroauto,” norāda uzņēmējs, SIA “Rīgas īpašumi” valdes loceklis, Viesturs Dimants, kurš jau pāris mēnešus brauc ar lādējamo hibrīdu “Škoda Superb iV”. Vairāku iemeslu dēļ viņš to sauc par šībrīža “zelta vidusceļu” – gan tādēļ, ka ir liels auto entuziasts, kuram patīk izmēģināt jaunas tehnoloģijas, gan tādēļ, ka tomēr vēl īsti nebija gatavs paļauties tikai uz elektrību, taču vienlaikus radās iespēja izmēģināt elektroauto priekšrocības. “Pirms automašīnas iegādes izmēģināju vairākus elektriskos auto. Daži atkrita, jo tajos nejutos ērti, dažu automašīnu izskats neapmierināja, savukārt tos, kas patika, finansiāli nevarēju atļauties. “Superb iV” atbilda manām vēlmēm, turklāt komforta ziņā nejūtu lielu atšķirību no luksusa klases modeļiem.”

Uzlādē mašīnu nākamajai dienai

“Tā kā man ceļā jāpavada diezgan ilgs laiks, es nevēlos kādā brīdī zaudēt komforta sajūtu. Izvēle par labu hibrīdam man ļauj neuztraukties par to, vai elektrības pietiks līdz nākamajam galapunktam,” norāda Viesturs Dimants, kura darba specifika saistīta ar nekustamo īpašumu pārvaldīšanu. Būdams pārvaldnieks trim lieliem igauņu investīcijas fonda “EfTEN Capital” komercīpašumiem – Tehnoloģiskajam parkam “Jūrkalne” Pārdaugavā, “EfTEN Logistics Ķekava” un “EfTEN Piepilsētas”, kas atrodas virzienā uz Bausku, – viņš ikdienā nobrauc simt līdz simt divdesmit kilometru.

“Ar vienu uzlādi, izmantojot tikai elektromotoru, var nobraukt piecdesmit kilometrus. Kad elektrība iet uz beigām, pieslēdzas benzīna dzinējs un auto sāk darboties kā hibrīds. Vienā no pārvaldāmajiem parkiem man ir iespēja uzlādēt automašīnu arī darba laikā, un dažkārt šo iespēju izmantoju. Atgriezies mājās, pieslēdzu auto elektrībai uz trim līdz piecām stundām, lai nākamajā dienā atkal varētu braukt."

"Var, protams, par to nedomāt un braukt arī, izmantojot degvielu, un uzlādēt auto tikai tad, kad ir iespēja. Tā kā kopš pavasara dzīvoju privātmājā Baltezerā, tagad varu ērti pieslēgt mašīnu pie elektrības savā garāžā, bet tiem, kas dzīvo daudzdzīvokļu mājā, būtu jāmeklē risinājums. Arī man Rīgā ir dzīvoklis, un, manuprāt, pazemes stāvvietā ir iespēja pievilkt savu elektrības kabeli. To gan vēl neesmu izmēģinājis. Jāzina – lai uzlādētu automašīnu, nepieciešams zemējums un atbilstošas jaudas pieslēgums, līdzīgi kā veļas un trauku mašīnu pieslēgšanai. Ja nākamā izvēle kristu par labu elektroauto, tad gan būtu jādomā par speciālu uzlādes stacijas iegādi arī privātmājā,” uzsver Viesturs Dimants.

Pluss – zemas ekspluatācijas izmaksas

Kā jau īsts auto baudītājs, Viesturs “treknajos gados” izmēģinājis dažādus dārgus auto un par degvielas patēriņu īpaši nav domājis, taču pēdējos desmit gadus optimālas izmaksas un saprātīgs ikmēneša līzinga maksājums viņam ir svarīgs arguments. “Interesanti, ka pēdējās trīs man bijušas tieši “Škoda” automašīnas, un esmu bijis ļoti apmierināts gan ar braukšanas baudu, tehnisko stāvokli, gan ar ekspluatācijas un apkopes izmaksām,” norāda Viesturs.

“Jārēķinās gan, ka hibrīds iegādes brīdī ir vismaz par 20% dārgāks un elektroauto gadījumā izmaksas ir vēl dārgākas. Toties līzinga likme zemu izmešu auto ir zemāka, un konkrēti šai automašīnai, tāpat kā elektriskajiem auto, nav jāmaksā arī transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis.”

Viesturs atzīst, ka ikdienā vissvarīgākais praktiskais pluss ir zemie ekspluatācijas izdevumi. Pusotra mēneša laikā kopš mašīnas iegādes viņš nobraucis divarpus tūkstošus kilometru, bet elektrībā iztērējis 25 eiro un tikai vienu reizi uzpildījis degvielu par 60 eiro. “Pirms tam braucu ar auto, kam bija divu litru benzīna motors, un ik mēnesi degvielai tērēju ap divsimt eiro mēnesī. Lai gan mans galvenais mērķis nebija pēc iespējas vairāk ietaupīt, jo man patīk braukt diezgan aktīvi, izrādījās, ka varu to darīt, arī netērējot daudz naudas, turklāt dzīvot nedaudz “zaļāk”, kas ir patīkams blakusefekts.”

Viesturs apliecina, ka ikdienā domā par dabai draudzīgu dzīvesveidu: “Atkritumus šķirojam, esam pārgājuši uz ekonomiskajām spuldzītēm. Droši vien pie daudzām lietām vēl būtu vērts piestrādāt, taču mani bērni pilnīgi noteikti jau šobrīd ir “zaļāki” un atbalsta zero waste.”

Pilsētā vairāki bonusi

“Auto vienmēr ir emocionāls pirkums, bet jau šobrīd varu teikt, ka vīlies neesmu. Tāds es diemžēl biju, kad savulaik iegādājos japāņu auto. Kopš tā laika konsekventi vairs neskatos tajā virzienā. Esmu vācu automašīnu piekritējs, un, lai gan “Škoda” ir čehu zīmols, tā ietilpst “Volkswagen” koncernā. Tā kā vēlējos uzzināt elektriskā auto plusus un mīnusus, varu atzīt, ka, lietojot to privātām un darba vajadzībām, pagaidām mīnusus nejūtu,” uzsver Viesturs Dimants, novērtējot to, ka auto ir kluss, komfortabls un, viņaprāt, arī vieglāk vadāms, jo tā smaguma centrs atrodas nedaudz zemāk.

“Man ir svarīgi, lai auto būtu dinamisks, tāpēc novērtēju to, ka elektromotoram griezes moments ir lielāks, taču, spiežot gāzes pedāli grīdā, elektrība tērējas ļoti ātri. Savukārt pilsētā tas darbojas ekonomiskajā režīmā."

"Kamēr citiem auto degvielas patēriņš pilsētā ir lielāks, elektroauto tieši sastrēgumos ir ļoti izdevīgs, jo braucot automašīna uzlādējas, arī izmantojot bremžu reģenerācijas enerģiju. Manuprāt, par elektroauto iegādi īpaši vērts domāt, ja dzīvo un strādā Rīgā, jo vismaz pagaidām ar elektrisko auto var braukt pa sabiedriskā transporta joslām, kā arī bez maksas novietot automašīnu “Rīgas satiksmes” autostāvvietās. Mani paziņas, kas strādā Vecrīgā, tieši šī iemesla dēļ izvēlējās elektroauto.”

Dzīvot nākotnē

Pārredzamā nākotnē braukšana ar elektroauto, visticamāk, nozīmēs lielāku plānošanu nekā pārvietošanās ar benzīna vai dīzeļdzinēju automašīnām. Arī Viesturs atzīst, ka ar iepriekšējām mašīnām devies ceļojumos uz Bulgāriju, Grieķiju, kalniem, bet ar elektroauto noteikti būtu jāpiedomā pie loģistikas. Paplašinoties uzlādes staciju tīklam un samazinoties laikam, kas nepieciešams uzlādei, automašīnu izmantošana, viņaprāt, pieaugs. Piemēram, Igaunijā jau esot labi attīstīta uzlāžu staciju infrastruktūra. “Vēl neesmu izpētījis situāciju Latvijā, bet Rīgā attīstība notiek – “Elektrum” izveidojis staciju pie Elektrum Olimpiskā centra, arī pie “Ikea” ir uzlādes stacija, un tādas plāno izveidot arī “Circle K”. Taču, visticamāk, vēl kādu laiku nebūs tā, ka, piebraucot pie uzlādes vietas, būs jāstāv rindā,” pasmaida Viesturs. Viņaprāt, jābūt vēl vairāk bonusiem, kas cilvēkus motivētu izvēlēties elektroauto. “Agrāk, tos iegādājoties, varēja rēķināties ar valsts atbalstu, bet šobrīd šādas iespējas vairs nav. Viss atkarīgs no tā, vai valsts atbalstīs cilvēkus, kuri ekonomisku vai morālu apsvērumu dēļ grib dzīvot zaļāk. Manuprāt, patiešām ievērības vērts ir Norvēģijas fenomens – tur valsts autoparkā ir aptuveni 50% elektroauto. Diez vai norvēģi izglābs pasauli, bet mērķis noteikti ir labs.”