13. jūl, 2018

“Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” – iespēja, ko vērts izmantot

Satiekoties jauniem entuziastiem un pieredzējušiem speciālistiem no dažādām kultūrām un vidēm, paveras jaunas biznesa iespējas. Programma “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” ir biļete uz vērtīgu pieredzi ikvienam, kurš vēlas iegūt jaunas zināšanas, palūkoties uz sevi no malas un saprast, ko patiesi vēlas vai, tieši otrādi, nevēlas darīt. To apliecina arī Signes Adamovičas, uzņēmuma “IdeAllies” valdes locekles un “Creativity Lab” partneres Latvijā, pieredzes stāsts.

Ko piedāvā programma

“Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” ir Eiropas Savienības (ES) daļēji finansēta pārrobežu programma, kas ļauj tās dalībniekiem vienu līdz sešus mēnešus viesoties kādā no ES valstu uzņēmumiem, kur tie var apgūt biznesa vadīšanai nepieciešamās prasmes no pieredzējušiem speciālistiem. Savukārt pieredzes devēji var iegūt jaunas perspektīvas savam biznesam, iespēju sadarboties ar ārzemju partneriem un iegūt informāciju par jauniem tirgiem.

Pieredzes apmaiņas programmai var pieteikties personas, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu un ir ne mazāk kā 180 dienu nodzīvojušas kādā no dalībvalstīm. Programmas potenciālajam dalībniekam var būt savs uzņēmums, kas nav vecāks par trim gadiem, vai arī vēl tikai plāns izveidot savu biznesu.

Programmas deviņu gadu ilgās darbības laikā tās piedāvātās iespējas izmantojuši vairāki uzņēmēji no Latvijas. Signe Adamoviča, kura 2016. gadā divus mēnešus pavadīja Spānijas ziemeļrietumu novadā Galīcijā, ir viena no tiem.

Ceļš līdz pieteikumam

Vēl pirms astoņiem gadiem Signei nedomāja, ka reiz varētu uzsākt savu biznesu, taču pēc sešiem Kultūras ministrijā pavadītiem gadiem viņa nolēma savā dzīvē kaut ko mainīt. Aizgājusi no darba valsts pārvaldē, Signe meklēja jaunas iespējas, iesaistoties arī bezdarbniekiem rīkotā konkursā, kurā bija jāizveido savs biznesa plāns. Konkursā atbalstu gan neguvusi, viņa 2016. gadā nodibināja savu uzņēmumu. kas sniedz projektu vadības, apmācību un mārketinga atbalstu, kā arī piedāvā stratēģiskās konsultācijas un pasākumu organizēšanu. Tad viņu negaidīti uzrunāja kolēģis no “TechHub”, kurš ieteica pieteikties programmā “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem”.

Lai gan Signe sākumā nedomāja, ka būtu tam piemērota, jau pavisam drīz programma viņu aizveda uz saulaino Spāniju un tur gūtā pieredze viņai palīdzēja atrast savu biznesa nišu – piedāvāt uzņēmumiem un iestādēm risinājumus, kas balstīti mūsdienās aktuālā stratēģiskā problēmu risināšanas veidā – dizaina domāšanā.

Kā atrast īsto uzņēmumu

Programmai “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” ir izveidota datubāze, kurā dalībnieki var meklēt sev piemērotus uzņēmumus, pie kuriem vēlētos doties pieredzes apmaiņas braucienā. Signes ceļš pie sava uzņēmuma gan bija mazliet atšķirīgs. Starp datubāzē norādītajiem uzņēmumiem viņa sev atbilstošu neatrada, jo vēlējās gūt pieredzi tieši dizaina domāšanas metodoloģijas pielietošanā. Tomēr Signes plāni īstenojās, jo kādudien viņu pats uzrunāja piemērots uzņēmums, ar kuru viņai galu galā izvērtās lieliska sadarbība.

Signe iesaka: “Ja tu zini kādu ārvalsts uzņēmumu, pie kura vēlētos ciemoties, tad sazinies ar viņiem! Ja uzņēmums piekrīt tevi uzņemt, tam jāpiereģistrējas programmas “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” datubāzē.”

Kas vēl jāņem vērā? “Lai gan ES daļēji finansē tavus izdevumus programmas laikā, ir svarīgi pievērst uzmanību reģionam, uz kuru vēlies doties, jo galvaspilsētās dzīvošanas izdevumi ir salīdzinoši dārgāki,” norāda Signe. “Un tā nav prakse – tu nebrauc uz šo uzņēmumu strādāt, tu paralēli turpini darīt savas lietas un domāt par sava biznesa attīstību. Mācies, tiecies ar cilvēkiem, piedalies uzņēmuma projektos un sanāksmēs, un, ja nepieciešams, palīdzi. Taču šī programma noteikti neierobežo tavas iespējas strādāt tavā pašreizējā darbavietā: ja darbavieta ļauj veikt pienākumus attālināti vai arī ja esi pašnodarbinātais, kurš var turpināt strādāt pie saviem projektiem arī prombūtnē, tad programma neliegs gūt papildu ienākumus.”

Sadarbība ar uzņēmumu nepārtrūkst

Uzņēmums, pie kura Signe devās programmas “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” ietvaros, darbojas līdzīgā jomā tai, kas viņu interesēja, – izmanto dizaina domāšanas principus produktu, pakalpojumu un procesu izstrādē vai pārveidē. Dizaina domāšana ir balstīta uz empātisku lietotāja un tā vajadzību izpēti, un to var pielāgot jebkurai situācijai gan uzņēmumos, gan valsts iestādēs.

“Mēs tikko viesojāmies Cēsīs, kur organizējām vairākas darbnīcas par to, kā pilsētvidē ienest vairāk radošuma, un palīdzējām cēsiniekiem nonākt pie dažādiem risinājumiem."

"Maija beigās vadījām apmācības kāda lielāka uzņēmuma darbiniekiem, un to ievaros komandas no dažādiem uzņēmuma departamentiem starpdisciplināri strādāja pie ātri un ekonomiski ieviešamu risinājumu idejām uzņēmuma iekšējo procesu uzlabošanai. Atšķirībā no parastās ideju ģenerēšanas vai problēmu risināšanas, dizaina domāšana ļoti iedziļinās tās pirmajā fāzē, t.i., izpētē un izpratnes iegūšanā par kontekstu un cilvēkiem. Tā ir klienta vajadzību izpēte caur intervijām un novērojumiem, kas kopumā rada izpratni par galveno problēmu. Tad seko tās risināšana – koprade sadarbībā ar pašu galalietotāju. Šādā pieejā balstīti risinājumi ir daudz jēgpilnāki un efektīvāki.”

Signe joprojām uztur kontaktu ar kolēģiem Spānijas uzņēmumā, kurā viesojās. Viņi kopīgi izstrādāja projektu, kas saņēma ES atbalstu, un pavisam drīz Signe atkal uz neilgu laiku dosies uz Spāniju, lai turpinātu to attīstīt.

Nebaidies un apzinies savu vērtību!

Programmai kopumā piesakās diezgan maz jauno uzņēmēju, jo jaunieši baidās un neasociē sevi ar uzņēmējdarbību.

“Man arī nelikās, ka es, aizgājusi no darba valsts pārvaldē, varētu uzsākt savu uzņēmējdarbību, bet tagad man tas šķiet pavisam normāli, esmu priecīga būt tur, kur esmu, un, jāatzīst, tas nav nemaz tik grūti! Tā šķiet pilnīgi cita pasaule, bet, kad tu palēnām sāc tajā lauzties iekšā, atklājas, ka tā nemaz nav tik sarežģīta. Jauniešiem ir diezgan skeptiska attieksme pret biznesa plāniem. Jā, šis biznesa plāns varbūt tev šobrīd nenostrādās, taču pilnīgi iespējams, ka tu atgriezīsies un vēlēsies veidot citu biznesu, kas būs balstīts tavās prasmēs un talantos, un kļūsi pats sev par darba devēju. Tā mūsdienu jauniešiem ir pavisam reāli paveicama lieta,” iedrošina Signe.

““Vecās Eiropas” valstīs mūs, ziemeļu reģiona iedzīvotājus, nereti uzskata par jaunajiem domātājiem, kuri spēj ieviest svaigas inovācijas,” Signe turpina.

“Kolēģi Spānijas uzņēmumā, kur ciemojos, ar interesi uzņēma ārvalstnieku ar citu skatījumu uz lietām, tāpēc nevajag baidīties un novērtēt sevi par zemu!”

Arī ārpus Eiropas Savienības robežām

Programmas “Erasmus jaunajiem uzņēmējiem” pilotprojekta ietvaros jaunajiem un topošajiem uzņēmējiem līdz 2020. gada pavasarim ir iespēja doties uz ASV, Singapūru vai Izraēlu, lai viena līdz trīs mēnešu laikā pieredzējuša uzņēmēja – mentora vadībā pilnveidotu savas zināšanas un prasmes uzņēmējdarbībā, kā arī paplašinātu savu biznesa kontaktu loku.

Pieredzes apmaiņa tiek daļēji līdzfinansēta no ES līdzekļiem, izmaksājot vienreizēju summu ceļa izdevumu segšanai – 800 EUR, ja izvēlaties ASV vai Singapūru un 600 EUR, ja dodaties uz Izraēlu, – kā arī ikmēneša uzturēšanās finansiālo atbalstu 1000 EUR apmērā.

Programmas ietvaros var doties arī uz jebkuru citu no 36 programmas dalībvalstīm, toskait visām ES valstīm. No programmas dalībvalstīm visiecienītākie galamērķi ir Spānija, Itālija, Apvienotā Karaliste, Vācija un Beļģija. Sadarbība ar uzņēmējiem notiek visās nozarēs. Populārākās no tām ir reklāma un pārdošanas veicināšana, izglītība un apmācība, arhitektūra, kā arī informācijas tehnoloģijas.

“Ļoti pievilcīgs ir jaunais pilotprojekta piedāvājums iegūt uzņēmējdarbības pieredzi tādās valstīs kā ASV, Singapūra un Izraēla. Tuvojas vasara, un tas ir lielisks laiks, lai ne tikai atpūstos, bet arī izglītotos, iedvesmotos un attīstītu savas zināšanas,” uzsver “Civitta Latvija” projektu vadītāja un eksporta speciāliste Anna Rozenfelde.

“Veiksmīga biznesa pamatā ir ideja, pieredze un komanda. Programmas laikā – vienā līdz sešos mēnešos – ir iespēja iegūt intnesīvu biznesa pieredzi, ko citādi būtu jākrāj gadiem."

"Starptautiska pieredze, zināšanas, kontakti, stāsti un biznesa noslēpumi ir tas, ko vari iegūt no programmas, lai veiksmīgi uzsāktu vai attīstītu savu biznesu,” uzsver “Civitta Latvija” projektu vadītājs un finanšu piesaistes speciālists Reinis Budriķis.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?