6. feb, 2018

Kādas inovācijas plāno Latvijas uzņēmumi 2018. gadā

Tehnoloģiju revolūcijai ir cunami ātrums, un 2018. gadā pasauli pārklās milzīgs viedais digitālais tīkls, kas ļaus globāli mijiedarboties cilvēkiem, ierīcēm, saturam un pakalpojumiem, teikts pasaules vadošās pētījumu kompānijas Gartner apskatā. Vai tas attiecas arī uz Latvijas uzņēmējiem? Kas ir viņu šī gada inovāciju un attīstības plānos?

Gads automatizācijas un robotizācijas zīmē

 Dalīto pakalpojumu centra “Tele2 Shared Service Center” vadītājs Kims Leandersons uzskata, ka Latvijas uzņēmumiem jābūt elastīgiem attiecībā uz tehnoloģiju radītajām izmaiņām darba tirgū, kas nenoliedzami jau sasniegušas Latviju un turpināsies arī šogad.

“2018. gads mūsu nozarē paies automatizācijas un robotizācijas zīmē, kuru mērķis katram uzņēmējam ir viegli saprotams. Proti, tās ļauj palielināt uzņēmuma efektivitāti, uzlabojot sniegto pakalpojumu kvalitāti un samazinot to nodrošināšanai nepieciešamo laiku un izmaksas.“

"Lai arī daudzi uz “tehnoloģiju revolūciju” raugās ar aizspriedumiem, darbiniekiem, kuri iepriekš veikuši rutīnas darbus, tā sniedz izaugsmes iespējas pārkvalificēties jauniem profesionālajiem izaicinājumiem,” saka K. Leandersons.

Lielākās pārmaiņas “Tele2 Shared Service Center” darbā šogad būs tieši saistītas ar nozares automatizāciju, kā arī atbalsta nodrošināšanu informāciju tehnoloģiju, telekomunikāciju un finanšu pakalpojumiem visiem “Tele2” grupas uzņēmumiem astoņās valstīs.

“Tas nozīmē, ka mums būs jānodrošina tehnoloģiskie risinājumi, kas atbilstu vēl augstākām kvalitātes un stabilitātes prasībām, kā arī jāattīsta elastīgākas programmatūras ar īsāku to izstrādes ciklu,” tā K. Leandersons.

Inovācijas – bet pārbaudītas un uzticamas

Arī inteliģento infrastruktūras risinājumu uzņēmuma FIMA korporatīvo attiecību vadītāja Laura Geistarde-Šube piekrīt, ka tehnoloģijas patiešām attīstās ļoti ātri un aizvien straujāk ienāk Latvijas uzņēmumu ikdienā.

Vienlaikus viņa uzsver, ka tehnoloģiju ieviešanas jomā ne viss balstās tikai uz inovācijām un jaunradi, jo uzņēmumi samērā reti ir gatavi ieviest tehnoloģijas, kas nav pietiekami pārbaudītas. “Mūsu klientu vidū, B2B segmentā, redzam, ka uzņēmumi pārsvarā izvēlas inteliģentos infrastruktūras risinājumus, kas ir pārbaudīti, droši un uzticami, un, protams, vienlaikus arī mūsdienīgi un efektīvi,” stāsta L. Geistarde-Šube.

FIMA pārstāve stāsta, ka uzņēmums šobrīd strādā ar vairākiem projektiem, kas saistīti ar ļoti mūsdienīgām tehnoloģijām. Automatizācija un dažādu sistēmu apvienošana ir tendence, kas pašlaik sāk dominēt gan Latvijā, gan ārvalstīs.

“Nākotne notiek jau tagad – tā vairs nav tāls kosmoss,” uzskata L. Geistarde-Šube.

Inovācijas ienāk arī drošības risinājumu jomā, kur attīstās automatizēta video analītika. Pateicoties tai, atbildīgais darbinieks var saņemt brīdinājumu, ja, piemēram, teritorijā neatļautā vietā ir novietots auto vai biroja evakuācijas durvis aizšķērso kāds priekšmets, kas var traucēt izkļūt no telpām. Šādi drošības risinājumi mūsdienās vairs nav nekas pārsteidzošs.

“Tehnoloģiju ieviešana Latvijas uzņēmumos ir cieši saistīta ar to konkurētspējas celšanu specifiskās nišās, kas ir mūsu uzņēmumu stiprā puse,” stāsta L. Geistarde-Šube. Kā piemēru viņa min medicīnu – 2017. gada noslēgumā Rīgā atvēra jaunu cilmes šūnu centru, kura mērķis ir strādāt atbilstoši starptautiskajiem GMP (Good Manufacturing Practice) standartiem –  normu, noteikumu un vadlīniju sistēmai, kas tiek ievērota zāļu, medicīnas iekārtu, diagnostikas produktu, pārtikas produktu, pārtikas piedevu un zāļu aktīvo vielu ražošanā. Viena no galvenajām šo augsto standartu prasībām ir “tīro telpu” izveide un aprīkošana, proti, laboratorija, kurā tiek nodrošināts un kontrolēts noteikts tīrības līmenis, kas savukārt novērš šūnu materiāla piesārņojumu.

“Redzam, ka šādi un līdzīgi risinājumi būtiski paaugstina Latvijas uzņēmumu konkurētspēju,” atzīst L. Geistarde-Šube.

Tendence atteikties no privātiem un uzņēmumu auto

Līdz šim digitālo platformu un koplietošanas koncepta attīstība vairāk ietekmēja iedzīvotāju ikdienas paradumus. Taču, kā atklāj uzņēmuma CARGURU valdes loceklis Vladimirs Reskājs, auto koplietošanas nozares attīstība Latvijā ne tikai iedzīvotājiem, bet arī uzņēmējiem jau liek pārdomāt nepieciešamību pēc privāta transporta.

“Daudzās pasaules valstīs vērojama tendence, ka iedzīvotāji, it īpaši tā saucamā "millenials" paaudze, arvien biežāk izvēlas auto nomāt, nevis pirkt, tādējādi izvairoties no liekām saistībām, nepieciešamības uzturēt mašīnu un maksāt par to laiku, kad auto netiek izmantots. Mūsu biznesa pamatā ir pašu izstrādāta digitālā platforma, kas ļauj lietotājiem ātri un ērti tikt pie auto jebkurā sev ērtā laikā, potenciāli 5 minūšu laikā."

"Šogad turpināsim pakalpojumus attīstīt, padarot tos ērtākus un izdevīgākus, kā arī attīstīsim B2B virzienu, piedāvājot uzņēmumiem atteikties no sava autoparka,” stāsta V. Reskājs.

Uzņēmuma pārstāvis stāsta, ka auto koplietošana ļauj uzlabot pilsētvidi – mazināt sastrēgumus, uzlabot gaisa kvalitāti un atbrīvot vairāk vietas iedzīvotājiem. Tāpēc uzņēmums plāno paplašināt gan pieejamo auto, gan modeļu klāstu – šogad Rīgā būs vismaz 300 CARGURU koplietošanas automašīnu. Paralēli tiks domāts arī par ārējo tirgu apgūšanu, piedāvājot iegādāties CARGURU franšīzi un izmantot uzņēmuma zināšanas un pieredzi.

Vēl ērtāki risinājumi klientiem

Taču līdztekus digitālo platformu attīstībai mazajiem un vidējiem uzņēmumiem būtisks darbs ir izveidot tādus komunikācijas kanālus, kas ļauj klientiem ātri un ērti atrast un lietot informāciju.Tas būs viens no virzieniem, kurā savu attīstību redz rīdzinieku iecienītās konditorejas “Eklērnīca” īpašnieks Andrievs Jansons. 

“Šajā gadā plānojam izveidot mūsdienīgu un lietotājiem draudzīgu mājaslapu, kur tie varēs iepazīties ar mūsu sortimentu, jaunumiem un aktuālo informāciju."

"Lai labāk pastāstītu par mūsu pakalpojumiem, tostarp jaunākajiem piedāvājumiem, plānojam izmantot arī inovatīvus vizuāli digitālos risinājumus – piemēram, digitālos ekrānus –, kā arī pievērsties virtuālās uzskaites līdzekļiem,” saka A. Jansons.

Savukārt par to, kādus jaunumus saviem klientiem – uzņēmumiem plāno piedāvāt Swedbank Latvijā, stāsta uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante: “Sekojot tehnoloģiju attīstībai un klientu vajadzībām, Swedbank inovācijas arī šogad būs saistītas ar jaunu digitālo risinājumu radīšanu ērtākai klientu ikdienai. Mūsdienīgi digitālie risinājumi būtiski atvieglo uzņēmēju sadarbību ar banku. Šogad esam sākuši uzņēmējiem piedāvāt Swedbank internetbankā integrētu grāmatvedības programmatūru “ERPLY Books”, kas ļauj uzlabot un vienkāršot grāmatvedības procesus.

Tikko esam izveidojuši jaunu interaktīvu rīku “Finansējuma luksofors”, lai klientu pieteikumus finansējuma saņemšanai varētu izskatīt ātrāk un ērtāk. Jaunais rīks savā ziņā ir kā uzņēmuma veselības rādītājs, jo tas iezīmē gan stiprās puses, gan arī vēl pilnveidojamās jomas, lai bankas piešķirtais finansējums palīdzētu uzņēmumam augt un attīstīties ilgtermiņā."

"Šogad turpināsim darbu arī pie citām inovācijām, kas saistītas ar mobilās aplikācijas attīstību, radot papildu vērtību mūsu klientiem.”

No lietotājam draudzīgas mājaslapas izveides līdz robotizācijai – cik plašs ir Latvijas uzņēmēju pakalpojumu klāsts, tik dažādas ir arī tajos gaidāmie inovāciju virzieni 2018. gadā. Bet viens ir skaidrs – Latvijas uzņēmēji ar nepacietību gaidīs ekspertu izstrādātos jaunos tehnoloģiskos risinājumus, kas varētu veicināt uzņēmuma izaugsmi un ātrāku, ērtāku un efektīvāku pakalpojumu sniegšanu tā klientiem un sadarbības partneriem.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?