Inovācijas 2019: ko šogad iecerējuši Latvijas uzņēmēji

Uzņēmējdarbība un inovācijas – šie vārdi mūsdienās jau kļūst neatdalāmi. Ikviens uzņēmējs cenšas atrast jaunas idejas, kā padarīt savu biznesu veiksmīgāku. Tās var būt saistītas ar ražotņu atjaunošanu, jaunu iekārtu iegādi, darba procesu uzlabošanu un jauniem risinājumiem, kas ļautu labāk apkalpot klientus. 

Arī šogad viena no noteicošajām uzņēmējdarbības tendencēm būs tehnoloģiju attīstība. Lai arī termins “graujošās inovācijas” (disruptive innovation) var izklausīties jauns, pasaulē tas ir pazīstams jau no 1995. gada, kad to pirmoreiz Harvard Business Review rakstā minēja biznesa eksperti Kleitons Kristensens un Džozefs Bovers. Šo terminu attiecina uz inovācijām, kas nozarē nodrošina milzīgas pārmaiņas. Pateicoties tām, mazs uzņēmums, gluži kā stāstā par Dāvidu un Goliātu vai līdzībā ar “mazu cinīti, kas spēj gāzt lielu vezumu”, ar nelieliem resursiem spēj veiksmīgi izaicināt tirgū jau stabilus uzņēmumus un ar savu inovatīvo ideju ienest lielas pārmaiņas nozarē.

Piedāvājam uzzināt, kā uzņēmumiem veicas ar inovāciju ieviešanu un ko 2019. gadā plāno īstenot dronu ražotājs Aerones, ēdamkafijas ražotājs Solid Coffee, papildinātās realitātes izstrādājumu ieviesējs Overly, pasta sūtījumu uzņēmums Omniva, piena produktu ražotājs “Lazdonas piensaimnieks” un Swedbank.

Arvien jaunas nišas

Uzņēmuma Aerones izpilddirektors Jānis Putrāms stāsta, ka sākotnējā biznesa ideja bijusi vienkārša – nepieciešama ierīce, kas spētu glābt cilvēkus, kā arī pacelt smagākas kravas.

Aerones ir izstrādājis līdz šim unikālāko produktu dronu nozarē – tā izgudrotais bezpilota lidaparāts, kura svars ir 100 kg, spēj pacelt vēl 100 kg.

Drons nezaudē savas spējas ne lielā vējā, ne stiprā lietū un gaisā var funkcionēt neierobežotu laiku. “Tā ir mūsu atklāta jauna aeronautikas sfēra. Mūsu nišā šāds produkts veicina lielisku izaugsmi, pašlaik nesaredzam konkurences riskus tuvākajā nākotnē. Mums ir 4 patenti, kas sargā mūs no tiešas konkurenves, un mēs ticam, ka arī 2019. gadā uzņēmums Aerones turpinās attīstīties,” pauž Jānis Putrāms.

Aktīva izpēte ļāvusi iezīmēt dažādus plānus, lai jau tuvākajā nākotnē tos varētu sākt īstenot. Viens no tiem ir vēja turbīnu tīrīšana ar drona palīdzību – gan netīrumi, gan ledus kārta vēja ģeneratoriem traucē pilnvērtīgi darboties. Kā otru nozīmīgu darbības lauku uzņēmējs min augstceltņu fasāžu tīrīšanu. Pirmie testi augstceltņu mazgāšanā jau veiksmīgi aizvadīti. Trešais serviss, kurā Aerones plāno sniegt savus pakalpojumus, ir ugunsdzēšanas darbi – drons spēj piekļūt vietām, ko grūti sasniegt ar ugunsdzēsēju kāpnēm, piemēram, augstumā virs 100 metriem, un spēj pacelties līdz pat 300 metru augstumam.

Savukārt uzņēmuma Overly galvenais fokuss ir papildinātā realitāte. Kā stāsta tā vadītājs Ainārs Kļaviņš, uzņēmuma bizness saistīts ar dažādu interaktīvu un radošu risinājumu izstrādi vairākiem uzņēmumiem un viens no šī gada lielākajiem plāniem ir šos risinājumus pārvērst produktos, kurus var pārdot gan Latvijā, gan ārvalstīs. Uzņēmums arī aktīvi domā par eksporta apjomu palielināšanu.

“2019. gads būs ievērojams ar papildinātās realitātes ieviešanu ikdienas dzīvē tādās nozarēs, kā, piemēram, rūpniecībā, noliktavu pārraudzībā un vadībā un citās industriālās nozarēs,” atklāj Ainārs Kļaviņš.

Arvien jaunas nišas savā uzņēmējdarbībā atklāj arī akciju sabiedrība “Lazdonas piensaimnieks”, kas Latvijā pazīstama ar plašo piena produktu klāstu. “Viena no mūsu uzņēmuma svarīgākajām prioritātēm ir piedalīšanās valsts un pašvaldību organizētajos iepirkumos, kā arī skolas piena programmā. Īpašu uzmanību pievēršam bioloģiskā piena un desertu izstrādei, kā arī ar preču kvalitātes zīmi “Zaļās karotīte” marķētu produktu ražošanai. Šogad esam iecerējuši īstenot divus Lauku atbalsta dienesta investīciju projektus, kas būs vērsti uz vides un tehnoloģiju uzlabošanu un kuriem piesaistīsim arī savus līdzekļus 500 000 eiro apjomā. Viens no mūsu lielākajiem mērķiem 2019. gadā ir realizācijas apjomu palielināšana, meklējot aizvien jaunas iespējas” pauž “Lazdonas piensaimnieks” valdes priekšsēdētāja Elvīra Utināne.

Fokusā – serviss un digitālie kanāli

Solid Coffee ir 2016. gada nogalē dibināts pārtikas tehnoloģiju uzņēmums, kas Latvijā ražo Coffee Pixels zīmola ēdamkafiju – tās forma ir ļoti līdzīga tradicionālajai šokolādes tāfelītei, un tā sastāv no samaltām kafijas pupiņām, izkaltētiem un samaltiem pupiņu apvalkiem jeb kaskaras un bioloģiska kakao sviesta. Vienā ēdamkafijas tāfelītē ir tikpat daudz kofeīna kā vienā tasītē espreso, un cilvēkam tā dāvā tūlītēju mundruma sajūtu.

“Mēs uzskatām, ka ejam pareizajā virzienā, jo mūsu produkts cilvēkiem palīdz justies veselīgākiem un enerģiskākiem. Coffee Pixels tāfelītes sniedz viņiem iespēju laiku izmantot efektīvāk, pilnvērtīgāk un ražīgāk,” stāsta uzņēmuma vadītājs Jurģis Sedlenieks.

Aktuāla tēma ir tirdzniecība tīmeklī. Tā ļauj patērētājiem iegādāties produktus, neieejot veikalā, – savā datorā vai viedtālrunī. Jurģis Sedlenieks norāda, ka cilvēki ar katru gadu sāk arvien vairāk pievērst uzmanību tam, cik ražīgi izmano savu laiku. Viena no tendencēm, kam uzņēmums plāno pievērst īpašu uzmanību 2019. gadā, ir pircēju apkalpošana internetā. “Katram ražotājam ir jādomā par to, kā savu produktu veiksmīgi reklamēt un piedāvāt klientiem internetā. "

Viena no patērētāju lielākajām vēlmēm ir pēc iespējas saīsināt laiku, ko prasa iepirkšanās, lai varētu to veltīt citām ikdienas aktivitātēm. Iepirkties tiešsaistē, veicot dažus klikšķus, un saņemt savu sūtījumu – lieliska kombinācija,” skaidro uzņēmējs.

Jau gada sākumā Coffee Pixels uzsāks sadarbību ar Somijas mazumtirgotāju SOK, kas nozīmē, ka uzņēmuma produkcija būs pieejama tirgošanai Somijas lielākajā mazumtirdzniecības tīklā. “Tas ir rezultāts intensīvam un laikietilpīgam darbam visa 2018. gada garumā,” atzīst Jurģis Sedlenieks.

Loģistikas uzņēmums Omniva 2018. gadu e-komercijas jomā vērtē kā ļoti veiksmīgu. “Piegādāto sūtījumu skaits ir būtiski pieaudzis, un to noteikti ir veicinājis iedzīvotāju labklājības pieaugums, kā arī cilvēku atvērtība preču iegādei internetā. Līdzīga izaugsme noteikti turpināsies arī 2019. gadā – prognozējam, ka klientu pirkumu skaits interneta vietnēs pieaugs par vismaz 30 %,” stāsta uzņēmuma vadītāja Beāte Krauze-Čebotare.

Viņa uzsver arī rēķinu digitalizācijas priekšrocības: ja agrāk uzņēmuma grāmatvedībai, lai apstiprinātu rēķinus, bija no atbildīgajām personām jāsaņem fiziski paraksti uz papīra, tad tagad arvien vairāk uzņēmumu izvēlas lietot elektronisko parakstu.

Arī Swedbank šogad turpinās attīstīt tās jomas un pakalpojumus, kas saistīti ar klientu digitālās pieredzes uzlabošanu.

“2019. gads noteikti būs klientu ērtību un jaunu iespēju apgūšanas gads. Mēs plānojam ieviest virkni jauninājumu, lai atvieglotu dzīvi katram Latvijas iedzīvotājam un jaunajam uzņēmējam."

"Tā kā līdz rudenim visām bankām ir jāaizstāj kodu kartes ar jaunākām un drošākām tehnoloģijām, turpināsies darbs pie Smart-ID ieviešanas, un jau šobrīd mēs redzam, ka klienti ļoti novērtē šo ērto bezmaksas risinājumu. Esam pirmā banka Latvijā, kas nodrošina iespēju uzņēmējam, kas ir Swedbank klients un kam ir vai nu kvalificētais Smart-ID vai eID, atvērt jaunu kontu savam uzņēmumam attālināti,” stāsta Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante.

Mākslīgais intelekts un automatizācija – aktuāli arī 2019. gadā

Uzņēmuma Overly izstrādātā lietotne 2018. gada decembrī testa režīmā tika ieviesta lielākajā Beļģijas izdevēja žurnālos, un šobrīd tiek plānota tās pilnīga ieviešana šī koncerna izdevumos arī Beļģijā, Francijā un Nīderlandē. Tāpat uzņēmums ir noslēdzis ievērojamu pasūtījumu lietotnes ieviešanai Maltā un citās valstīs.

Papildinātajai realitātei, ņemot vērā to, ka tā joprojām ir jauna tehnoloģija, ir arī bremzējošais faktors – mobilo ierīču un papildinātās realitātes briļļu attīstība.

“Viena no šīs tehnoloģijas tendencēm 2019. gadā ir tā, ka papildinātā realitāte sāk savīties kopā ar citām aktuālām tehnoloģijām – piemēram, ar mākslīgo intelektu,” norāda Ainārs Kļaviņš.

Savukārt Beāte Krauze-Čebotare atklāj, ka Omniva par vienu no galvenajiem veiksmes stūrakmeņiem turpmākajā attīstībā uzskata automatizāciju un efektivitātes uzlabošanu, tāpēc 2019. gadā iecerēts paplašināt pakomātu tīklu Latvijā, piedāvājot iespēju ērti saņemt sūtījumus arvien plašākam iedzīvotāju lokam arī ārpus lielajām pilsētām. “Šogad plānots investēt automatizētā šķirošanas risinājumā, tādēļ iegādāsimies modernu šķirošanas līniju un pārvietosim savu darbību uz biznesam piemērotākām telpām, tādējādi veicinot savu neatkarību no straujām svārstībām darba tirgū un personāla pieejamībā,” stāsta uzņēmēja.

Uzņēmējdarbības tendences 2019. gadā rāda, ka tehnoloģiskais izrāviens būs aktualitāte arī tajās nozarēs, kurās tā līdz šim vēl nav bijusi prioritāte. Un aizvien vairāk uzņēmumu savus inovatīvos risinājumus veidos kopā ar klientiem, jo tieši šī ir pieeja nodrošinās panākumus nemitīgi mainīgajā uzņēmējdarbības vidē.