Raksta attēls

10 Jaungada apņemšanās, kas nāks par labu jūsu biznesam

Izdzirdot vārdus „Jaungada apņemšanās”, mēs uzreiz iedomājamies personīgo vēlmju klasiku: zaudēt svaru, sākt apmeklēt fitnesa klubu... Un pasmaidām par to, ka šos labos nodomus bieži jau janvāra beigās uzveic ierastā rutīna. Taču skaidri formulētas, reālistiskas un, pats galvenais, konsekventi ievērotas apņemšanās ir spēks, jo iezīmē jūsu mērķus un strukturē centienus, – un tās var lieti noderēt arī jūsu uzņēmējdarbībā.

1. Kļūt radošākam un produktīvākam

Radošums ir mūsdienu veiksmes atslēga, jo konkurences cīņā uzvar tas, kurš spēj radīt arvien jaunas un efektīvas idejas. Savukārt, lai tās sekmīgi īstenotu, vērts nopietni pievērsties laika menedžmentam, kas reizē ir arī vērtīgs pašmenedžments. Nosakiet svarīgākās prioritātes katrai dienai (nedēļai, mēnesim) un koncentrējieties uz tām. Un piesakiet nesaudzīgu karu it kā nemanāmajiem „laika zagļiem” – piemēram, minūtes, kas ik pa brīdim tiek lieki veltītas e-pasta, sociālo tīklu vai ziņu portālu pārlūkošanai, dienas gaitā var sasummēties krietnā laika sprīdī.

2. Iemācīties efektīvāk pārvaldīt uzņēmuma naudas plūsmu

Šī ir laba apņemšanās ikvienam uzņēmējam, bet jo īpaši tiem, kuri savā ikdienā sezonālu vai citu iemeslu dēļ saskaras ar ievērojamām naudas plūsmas svārstībām. Racionāla plānošana, izmaksu optimizācija un rezerves iekrājumu veidošana ļaus pārdzīvot biznesa apsīkuma posmus un atlicināt līdzekļus uzņēmuma attīstībai.

3. Vairot uzņēmuma klātbūtni digitālajā telpā

Kad pēdējoreiz atjaunojāt sava uzņēmuma mājaslapu? Ko esat darījis, lai padarītu to draudzīgāku mobilajām ierīcēm, kas mūsdienās kļuvušas par galveno rīku interneta lapu pārlūkošanai? Starp citu, tiek prognozēts, ka 2018. gadā to izmantošanas īpatsvars varētu sasniegt jau 80%. Bet varbūt jums savas mājaslapas vēl nemaz nav? Tad pēdējais brīdis to radīt, jo mūslaika realitāte nepielūdzami liecina: ja tevis nav tīmeklī, tevis nav vispār!

4. Gudri izmantot mārketinga iespējas sociālajos tīklos

Nevarat atļauties algot mārketinga speciālistu un atvēlēt līdzekļus kampaņām tradicionālajos medijos? Lieliskas bezmaksas mārketinga iespējas paver sociālie tīkli, kas mūsdienās kļuvuši par visai nozīmīgu pārdošanas, klientu apkalpošanas un ikdienas saziņas kanālu. Populārākie no tiem – Facebook un Instagram – piedāvā arvien jaunus ērtus rīkus un formātus satura publicēšanai, kuri ļauj radoši personalizēt komunikāciju un izcelties konkurentu vidū. Turklāt mazajiem un vidējiem uzņēmumiem tie ļauj uzrunāt tik lielu auditoriju, kāda citādi nebūtu sasniedzama – Latvijā eventuāli ap 750 000 potenciālo klientu.

5. Iemācīties deleģēt darbus

Īpaši svarīga apņemšanās tiem, kam piemīt tieksme visu darīt un kontrolēt pašiem. Vairāk paļaujoties uz savu darbinieku spējām un iemācoties efektīvi deleģēt katram piemērotākos pienākumus, jūs vienlaikus gan vairosiet viņu kompetenci, gan stiprināsiet komandu, gan iegūsiet dārgo laiku, ko veltīt svarīgākiem uzdevumiem. Fakts: deleģēšana ir viens no racionālas darba plānošanas pamatnosacījumiem.

6. Pievērst lielāku uzmanību komunikācijai

Precīza, atklāta, savlaicīga informācijas apmaiņa uzņēmuma kolektīvā, kodolīga un korekta saziņa ar sadarbības partneriem un klientiem e-pastā, jau pieminētā komunikācija sociālajos medijos jo lielā mērā veido uzņēmuma tēlu un reputāciju. Tostarp pieklājības žesti un uzmanības apliecinājumi – starp citu, vai padomājāt par īpašiem Ziemassvētku un Jaungada apsveikumiem saviem sadarbības partneriem un klientiem?

7. Apgūt jaunas prasmes

Mūžizglītība ir mūsdienu realitāte, un arī uzņēmējiem ir nepieciešams nemitīgi papildināt zināšanas. Virkni noderīgu vairāklīmeņu kursu, tostarp digitālo prasmju apguvei, mazo uzņēmumu darbības atbalstam piedāvā programma „Mazo un mikro komersantu apmācības inovāciju un digitālo tehnoloģiju attīstībai Latvijā” (MMU). Arī vietējās biznesa augstskolas piedāvā kursus, kuros uzņēmumu vadītāji un darbinieki var padziļināt zināšanas mārketinga komunikācijas, grāmatvedības un nodokļu, klientu apkalpošanas u.c. jomās.

8. Nomainīt to, kas nedarbojas pret to, kas darbojas

Padomājiet – kas jūs darba ikdienā kavē, kaitina, traucē strādāt efektīvi? Vai tas būtu novecojis dators vai kopētājs, kas mēdz niķoties, iesīkstējusi darba rutīna, komunikācijas stils vai mārketinga instruments, kas nenes augļus,  – nomainiet to pret jaunu, produktīvāku. Netaupiet lietām, kas atvieglos jūsu ikdienu, atmaksāsies ar uzviju un ļaus strādāt efektīvāk

9. Vairot uzņēmuma pievilcību darba ņēmēju acīs

Situācija darba tirgū un prognozētais vidējās algas pieaugums liecina, ka nākamgad uzņēmējiem nāksies sīvi cīnīties par labiem darbiniekiem. Kāds būs jūsu īpašais piedāvājums? Ja nespējat konkurēt ar lielākām algām, konkurējiet ar attieksmi – labi darba apstākļi, patīkama gaisotne darbavietā, saliedēts kolektīvs, pretimnākoša vadība ir ne mazāk svarīgi argumenti darbinieku piesaistīšanai.

10. Izlīdzsvarot darbu un personisko dzīvi

Ne viens vien uzņēmējs – īpaši uzsākot biznesu – ir pārliecināts, ka panākumus var nest vienīgi formula 7/24. Taču tā ir kļūda – darbs šādā režīmā visai drīz var novest pie izdegšanas sindroma. Atvēlēt laiku sev un saviem tuvākajiem ir vitāli svarīgi – tas samazina stresa līmeni, sniedz enerģiju un dara laimīgāku. Un laimīgie, kā zināms, strādā radošāk un veiksmīgāk!

  • Pārvērtiet šīs apņemšanās mērķos un tad – īstenībā. Panākumiem bagātu Jauno gadu!