1. nov, 2016

Kā atrast unikālo biznesa ideju?

Reti kurš vairs apšauba, ka unikalitāte, radot biznesa idejas un virzot tās tālāk tirgū, ir svarīga. Tomēr neviens nevarēs pateikt konkrētu recepti, kā pie šādas unikālas idejas nonākt. Teorijās un interneta vidē atrodami neskaitāmi padomi un vadlīnijas, tomēr visticamāk zīmola unikalitāte slēpjas dažādu apstākļu mijiedarbībā un nepārtrauktos unikalitātes meklējumos.

Unikālas idejas gūst patērētāju atzinību – labs piemērs tam ir latviešu radīto zīmolu panākumi pūļa finansēšanas vietnē “Kickstarter”, kurā latvietes radīta elektriskās indukcijas tējkanna “Miito” pirmajās 38 stundās savāca prasītos 150 000 eiro, bet projekts “AirDog”, kuru izstrādājis Latvijas uzņēmums “Helico Aerospace Industries”, 10 dienu laikā savāca vairāk nekā 200 tūkstošus ASV dolāru, tādējādi pārsniedzot nepieciešamo summu projekta realizēšanai. Idejas unikalitāte un pasniegšanas veids ir tas, kas liek cilvēkiem noticēt idejai un iegādāties produktu vai pakalpojumu vēl pirms tas uzsācis savu masveida uzvaras gājienu.

6 soļi kā tikt pie savas biznesa idejas un pārbaudīt tās unikalitāti - iesaka populārais žurnāls “Forbes”

  1. Ej un atrodi savu ideju! Unikālas biznesa idejas ir visur, bet tās atrodamas tikai tiem, kuri tās meklē. Jauns un unikāls risinājums var rasties, kad pierastie koncepti tiek apskatīti no cita skatupunkta. Aprunājies ar nozares ekspertiem un konkurentiem – varbūt viņi pateiks, kas ir brīvās tirgus nišas. Izpēti, kā strādā nozares uzņēmumi ārvalstīs un kādas ir pasaules tendences. Runā ar cilvēkiem, kas būtu potenciālie zīmola lietotāji – kādas ir viņu vajadzības un vēlmes, varbūt ir kas tāds, kas viņiem ikdienā pietrūkst? Un visbeidzot – iedvesmojies no citu nozaru līderiem – izpēti, kā viņi pozicionē savu zīmolu, kā viņi komunicē ar klientiem, kur slēpjas viņu zīmola unikalitāte. 
  2. Zināšanas. Lai rastos idejas, tām nepieciešama pamatzināšanu bāze. Daudzi ideju radītāji savu pieredzi ieguvuši studijās vai profesionālajā darbībā, kas kļuvis par idejas fundamentu. Idejas var dzimt, piemēram, dzirdot sabiedrības vajadzības, veicot pētījums, iegūstot datus un analizējot tos.
  3. Savieno punktus. Idejas rodas spējot savienot divus savstarpēji nesaistītus punktus, kas ļauj paskatītīties uz līdz šim pašsaprotamām lietām jaunā gaismā.
  4. Testē savu ideju. Nebaidies no problēmām – tā ir iespēja tālākai attīstībai. Uzdod jautājumus, eksperimentē un vāc informāciju. Veido prognozes un pārbaudi tās. Nebaidies savu ideju testēt atkal un atkal.
  5. Ideja īstajā laikā. Dažas idejas uzrunās patērētāju šodien. Citas būs jau nokavētas. Citas sabiedrība vēl nesapratīs. Lielākā daļa no mūsdienu inovatīvajām idejām, cilvēkiem pirms desmit gadiem nebūtu saprotamas. Izdari savas prognozes - kas būs aktuāls pēc pieciem vai desmit gadiem un izvērtē, vai tavs zīmols atbilst tirgus tendencēm. 
  6. Vai tiešām laba ideja? Atceries, idejai nav vērtības, kamēr sabiedrība nav par to nobalsojusi ar savu naudas maciņu. Tomēr esi pacietīgs un pastāvi par savu ideju. Neapstājies pie pirmajām grūtībām.

Unikalitāte atmaksājas
Latvijā un pasaulē ir dažādi konkursi un grantu programmas, kas novērtē tieši uzņēmumu unikalitāti un radošo pieeju biznesa attīstībai. Jau divpadsmito gadu pēc kārtas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Ekonomikas ministriju rīko konkursu "Eksporta un inovācijas balva". Konkursa mērķis ir godināt Latvijas komersantus, kas sasnieguši labus rezultātus jaunu un eksportspējīgu produktu ražošanā ar inovatīvu pieeju. Kopumā 2016. gadā konkursa 4 kategorijās iesniegti 117 pieteikumi.

Tāpat arī grantu programma “Atspēriens”, kurā žūrija, lemjot, kurām no iesniegtajām biznesa idejām piešķirt finansējumu, kā vienu no svarīgiem kritērijiem izvirza idejas unikalitāti. Arī startapu investori, lemjot par finansējuma piesķiršanu projektiem, nereti uzsver, cik svarīga ir idejas unikalitāte.

Ja uzņēmums jau savā pamatdarbībā ir sasniedzis pozitīvu peļņu, finansējumu jauno un unikālo ideju īstenošanai var meklēt arī bankā. Piemēram, Swedbank biznesa kredītkarte ar limitu līdz 15 000 EUR ir ātri pieejami līdzekļi pārskaitījumu veikšanai, rēķinu un pirkumu apmaksai. Turklāt pirkumiem ar karti ir bezprocentu periods līdz 30 dienām.  Ar šo un citiem bankas finansējuma risinājumiem var iepazīties šeit.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?