Raksta attēls

Ilze Jurkāne: “Jums nebūs otras iespējas radīt labu pirmo iespaidu”

Etiķetes eksperte Ilze Jurkāne 16 gadu vecumā sākusi strādāt Volstrītā, vēlāk bijusi ASV banku Citibank un Bank of America viceprezidente un pēc pārcelšanās uz dzīvi Latvijā strādājusi vadošos amatos dažādās vietējās bankās un uzņēmumos. Viņa savā dzīvē satikusi neskaitāmus ietekmīgus cilvēkus un labi zina, cik nozīmīga loma biznesā ir etiķetei.

Vīru skata pēc cepures

Ilze Jurkāne ar pārliecību piekrīt apgalvojumam, ka nevienam no mums nebūs otras iespējas radīt labu pirmo iespaidu.

“Ir teiciens “Neskati vīru pēc cepures”. Es tam nepiekrītu, jo lietišķajā vidē ir tieši otrādi – pirmo iespaidu lielā mērā rada apģērbs. Ja vēlaties, lai jums uzticas, velciet zilu. Ja vēlaties izskatīties pēc neveiksminieka, velciet brūnu."

"Ļoti jāuzmanās ar sarkano, jo sarkanā krāsa kāpina otra cilvēka emocijas: ja viņš pret jums būs noskaņots pozitīvi, sarkanā kleita vai krekls to tikai pastiprinās, bet, ja jūs viņam nepatiksiet, sarkanais nepatiku vēl pavairos,” skaidro eksperte. “Taču neliels sarkans akcents – vai tas būtu lakatiņš, vai sarkana kaklasaite – ir ļoti labi. Arī Klods Monē ir izteicies, ka katrā mākslas darbā ir jābūt kādam sarkanam punktam, jo tas lietas pareizi savelk kopā.”

Nepaļaujieties, ka neviens jūs nepamanīs

Ilzei kā liela un laba mācība nākusi kāda pašas pieļauta kļūda: “Strādājot Citibank, reiz visu nakti kopā ar IT nodaļu biju darbojusies pie liela mārketinga projekta, un man bija jāpierāda, ka tas būs veiksmīgs. Secinājām, ka rezultāti būs cerētie, ap pieciem no rīta biju sagatavojusi prezentāciju, lai mans priekšnieks no rīta var doties to prezentēt tālāk. Aizskrēju līdz mājām, iegāju dušā un izdomāju, ka, tā kā laukā ir ļoti karsts, nevilkšu zeķbikses. Zināju, ka darbā nebūšu ilgi un prezentēšu ideju tikai savam bosam. Bet, kad atgriezos bankā, viņš man piezvanīja ar ziņu, ka ir saslimis un kampaņa būs jāprezentē man pašai. Viss noritēja veiksmīgi, bet prezentācijas laikā man šķita, ka no kauna vai nomiršu, jo jutos pilnīgi kaila: es zināju, ka esmu pārkāpusi normas. Otrreiz dzīvē šādu kļūdu vairs neesmu pieļāvusi.

Biznesa vidē tam, kā esi ģērbies, ir ļoti liela nozīme.

Amerikā darbinieki ļoti ievēro ģērbšanās kodu, bet Latvijā meitenes esmu sūtījusi mājās pārģērbties. Iemesls – pārāk īsi svārki, pārāk liels dekoltē, balles auskari… Tāpat arī vienmēr atkārtoju, ka labākā frizūra ir tīri mati.”

Sievietēm jābūt divtik gudrām

Ilze Jurkāne uzskata, ka sievietēm ievērot biznesa etiķeti ir grūtāk nekā vīriešiem: viņām jāpiedomā pie daudziem sīkumiem – matu sakārtojuma, auskaru lieluma, svārku garuma, kurpju papēžu augstuma, lūpukrāsas toņa utt. Volstrītā Ilze sāka strādāt 16 gadu vecumā, un viņai, pavisam jaunai meitenei, nereti nācās vadīt darba intervijas, uz kurām ieradās par viņu direiz vecāki cilvēki. “Tā kā biju tik jauna, man bija īpaši svarīgi, kā es izskatos citu acīs, man bija svarīgi, lai mani respektē. Tolaik Amerikā gandrīz visi smēķēja, un to sāku darīt arī es, jo tas man ļāva izskatīties vecākai. Par laimi, mūsdienās šis ieradums tiek uzskatīts par netikumu. Vēl viena lieta – visu mūžu esmu bijusi blonda, un mēs visi zinām, kāds ir uzskats par blondīnēm. Tāpēc vienmēr smejoties saku – sievietēm ir jābūt divtik gudrām un jāstrādā divreiz smagāk.”

Atslēgas vārds – attieksme

Ne visās jomās un profesijās iespējams un nepieciešams izskatīties smalki un eleganti. Ir uzņēmumi, kur darbiniekiem jānēsā formastērpi vai specifisks apģērbs, un arī uzņēmuma vadītājs darba vietā, ja vien viņam nav paredzēta kāda tikšanās, izskatās tāpat kā visi pārējie.

Ilze stāsta, ka iepriekšējos trīs gados, pateicoties kādam projektam, viņai paveicies pabūt 40 dažādos Latvijas uzņēmumos: “Ir interesanti pavērot cilvēkus – vieni kautrējas pat sasveicināties, tikmēr citi cenšas parādīt, ka ir lepni par savu darbu."

"Nav svarīgi, kāds ir darbs, ir svarīgi parādīt, ka esat labs, entuziastisks darbinieks, kura bosam ir prieks jūs parādīt citiem, jo arī uzņēmuma darbinieki rada priekšstatu par uzņēmumu un tā vadītāju. Atslēgas vārds ir attieksme – kā cilvēks izturas pret savu darba devēju, savu klientu vai kolēģi, un nav svarīgi, vai tas ir taksists vai zivju rūpnīcas darbinieks.”

Izrādiet, ka otrs jums ir svarīgs

Etiķetē jāpievērš uzmanība neskaitāmiem sīkumiem – iespaidu atstāj arī balss tonis, skatiens, entuziasms un ķermeņa valoda. Ilze Jurkāne uzsver, ka svarīgi pret otru izrādīt respektu un cieņu arī tad, ja ieņemat krietni agstāku posteni nekā šis cilvēks: “Man ir bijis tas prieks satikties ar diviem ASV prezidentiem – Ronaldu Reiganu un Bilu Klintonu. Kad ar toreizējo vīru 1991. gadā tikāmies ar Reiganu, viņš iepazīstoties teica, ka ļoti priecājas mūs satikt un atvainojās, ka savas prezidentūras laikā nav izdarījis pietiekami daudz Baltijas valstu labā. Mēs apzinājāmies, ka, visticamāk, viņa sekretāre īsi pirms tikšanās viņam bija sagatavojusi nelielu informāciju par Baltijas valstīm un, iespējams, viņš tikai tad uzzināja, kur Baltijas valstis īsti atrodas. Bet tai brīdī viņš lika mums justies tā, it kā viņš šo tikšanos būtu gaidījis visu mūžu. Un tas ir neaizmirstami!”

Savu pārākumu nav izradījis arī cits bijušais ASV prezidents – Bils Klintons.

“Kad tikos ar Klintonu, mums apkārt bija ap tūkstoš cilvēku. Viņš ar mani runāja apmēram 10 minūtes un lika man justies tā, it kā apkārt nebūtu neviena cita. "

"Viņš neskatījās apkārt, vai tuvumā nav kāds interesantāks vai nozīmīgāks sarunbiedrs. Bet tas nebūt nenozīmē, ka jums viss vakars ir jāpavada sarunā ar vienu cilvēku, pavisam normāli ir pēc brīža pieklājīgi pateikt, ka jāaprunājas ar vēl kādu,” norāda Ilze.

Rokasspiediena nozīme

Viens no biznesa etiķetes elementiem ir sasveicināšanās – šķietami elementāra lieta, ko cilvēki veic ik dienu. Ja paspiežat roku tuvam draugam, nav svarīgi, kā tas tiek darīts, bet biznesā nevīžīga sasveicināšanās var radīt nevēlamu iespaidu par cilvēku. Pirmkārt, sveicinoties ir jāskatās acīs un jāstāv stalti. Bieži neizpratni rada jautājums, kuram roka jāsniedz pirmajam – vīrietim vai sievietei. Ilze Jurkāne skaidro, ka ballēs vai sociālos pasākumos sievietes roku sniedz pirmās. Biznesā to dara tas, kurš ir uzaicinājis, vai abi vienlaicīgi.

Ilze norāda, ka viesi nedrīkst sagaidīt, sēžot aiz rakstāmgalda. “Pat ja jūs ejat pie kāda hierarhijā augstāka cilvēka, kurš jūs sagaida savā ofisā, viņam ir jāpieceļas no galda. Arī ja viesi ieved sekretāre, pieklājīgi ir piecelties un atnākt rakstāmgaldam otrā pusē, lai sasveicinātos. Rokasspiedienam jābūt stingram, ne vaļīgam, bet jāatceras, ka nav ar gredzenu jāsaspiež otra cilvēka roka. "

Man tas liekas nesaprotami, bet tā tiešām notiek. Iespējams, cilvēks vēlas izrādīt, cik viņš ir stiprs,” stāsta eksperte un piebilst, ka patīkamu iespaidu atstās arī tas, ja cilvēks, kurš viesi sagaida, būs atvērts un smaidīgs.

“Nesaku, ka visiem vienmēr ir jāsmaida, bet viesis jutīsies ērtāk, ja no otra cilvēka sajutīs pozitīvismu.”

Steigties taktiski

Ja tikšanās ir norunāta iepriekš, ir nepieklājīgi, ja sagaidītājs iesāk ar frāzi: “Man ir tikai piecas minūtes laika!” Ja jau iepriekš ir zināms, ka būs iespējama tikai īsa tikšanās, ir svarīgi par to brīdināt uzreiz. “Tiekoties var pieklājīgi atgādināt: “Piedodiet, ka mums nebūs daudz laika sarunai, bet man prieks, ka varējām tikties tieši šodien.” Ja otrs cilvēks norunāto laiku pārkāpj, nebūs nepieklājīgi pateikt, ka šo sarunu laika trūkuma dēļ diemžēl vairs nevarēsiet turpināt,” paskaidro etiķetes eksperte.

Vienāds respekts kā pret vīriešiem, tā sievietēm

Ir arī situācijas, kad satiekoties vīrieši savā starpā sasveicinās un iepazīstas, bet sievietēm uzmanība netiek pievērsta. Ilze atzīst, ka tas ir nepieņemami, un atceras līdzīgu gadījumu arī no savas dzīves: “Reiz ar kādu savu darbinieku, vīrieti, devāmies uz tikšanos ar lielas firmas vadītāju. Jāpiebilst, ka uzaicināta biju es. Bet man bija pārsteigums, ka vadītājs vairāk runāja ar manu darbinieku, nevis mani, lai gan tomēr biju priekšniece. Es uzskatu, ka biznesā iespējams tikt daudz tālāk un gūt lielākus panākumus, ja izrāda respektu arī pret sievietēm.”