11. mar, 2016

Kā tas ir – būt jaunajam uzņēmējam. Caur ērkšķiem uz savu biznesu

Viss vienmēr sākas ar sapni un domu par savu biznesu, kam klāt nāk veiksme būt īstajā laikā un īstajā vietā. Par to, ka nav nekā neiespējama un visas grūtības ir pārvaramas, stāsta uzņēmuma „GoodShop” īpašniece Madara Lauriņa, kas uzsāka savu biznesu un atrada ceļu uz lielo Ķīnu, lai Latvijā piedāvātu ekskluzīvu korejiešu dizaineru apģērbu.

Sākums – ar pamatīgu pacietības devu

Jaunās uzņēmējas Madaras Lauriņas atslēgas vārds un ieteikums jebkuram, kurš vēlas uzsākt savu biznesu, viennozīmīgi ir „pacietība”. Viņa atzīst, ka daudzas lietas izkristalizējas tikai ar pieredzi. Madara stāsta: „Pilnīgs veikala koncepts atnāca pie manis tikai pēc noteikta laika. Kad atvēru veikalu, vēl nezināju, kas būs tas, kas cilvēkiem patiks, ko viņi labprāt pirks un kādi būs pieprasītākie izmēri un modeļi. Pirmās preču piegādes balstījās uz manu gaumi, un, jāsaka, ir forši būt savā veikalā, kur pašam patīk pilnīgi visas lietas. Šobrīd esmu izveidojusi unikālu zīmolu, kas sevī iekļauj limitētu modeļu skaitu (visbiežāk tie ir 1–3 eksemplāri) un kur apģērbs nekad neatkārtojas. Un pavisam drīz, ar pavasari, sāksim piedāvāt arī ekskluzīvus korejiešu dizaineru darinājumus, kas būs tikai vienā eksemplārā.”

Bet pirmais sarežģījums, kurā nācās likt lietā pacietību un ar kuru Madara saskārās vēl pirms veikala atvēršanas, bija saistīts ar tā nosaukumu.

„Ļoti vēlējos, lai skatlogu rotā izkārtne „GoodShop”, bet Valsts Valodas centrs iebilda pret šo anglisko vārdu savienojumu.” Ziņkāres vadīta un neatlaidīgi iztaujājot ierēdņus, Madara atrada pavisam vienkāršu risinājumu: atlika tikai pierakstīt nosaukumam beigās „.LV”, un izkārtne varēja tikt izvietota bez pretenzijām – „GoodShop.LV”

Citādi, nekā plānots

Madara atzīst, ka grūtākais, uzsākot uzņēmējdarbību, ir precīzas informācijas trūkums. Un tas diemžēl noved pie lielāka laika patēriņa un lielākiem izdevumiem, nekā sākotnēji plānots. „Kad domāju, ka līdz veikala atvēršanai ir palikuši tikai daži soļi, pār mani nāca skaudra apskaidrība, ka realitāte ir savādāka, jo parādījās arvien jaunas un jaunas prasības no valsts puses,” atceras Madara. „Būtu daudz vieglāk, ja nebūtu informācijas vakuuma, un to varētu novērst ļoti vienkārši – ir jāapkopo visas valsts prasības kādā interneta vietnē. Tas būtu ļoti ievērojams atbalsts uzņēmējiem,” secina jaunā uzņēmēja.

Īpaši lielu pacietību Madarai prasīja korektas informācijas iegūšana par preču ievešanas procedūru no Ķīnas, respektīvi – par muitu.

Te kļūdīties jaunam uzņēmējam varētu nozīmēt arī biznesa beigas. „Noteikti gribēju izvairīties no preču konfiskācijas muitā, jo ar to arī viss beigtos vēl neiesācies. Bet galu galā no sadarbības ar muitu jeb, kā es saku, no šīs „mācību stundas” paņēmu vadlīniju sava veikala konceptā, proti – rīkoties tieši pretēji – neatkarīgi no reliģiskās, nacionālās vai citas piederības, klientu servisam vienmēr ir jābūt izcilam un viegli saprotamam, tam jāstrādā cilvēku labā!”

Ko būtu vērts izravēt

Madara ir pārliecināta, ka ievērojams atbalsts uzņēmējiem būtu jau tas vien, ja tiktu uzlaboti muitas procesi. „Preces no Ķīnas nāk ļoti ilgi, tie parasti ir divi mēneši. Ievedot preci muitā, jāsedz visi maksājumi – PVN, ievedmuita un arī brokera pakalpojumi. Kāpēc man jāalgo papildu cilvēki, lai iesniegtu manis sagatavotus dokumentus? Muitā man paskaidroja, ka brokera pakalpojumi ir obligāti un, lai es pati iesniegtu savus sagatavotos dokumetus, man ir jābeidz brokeru kursi. Lieki piebilst, ka šie kursi maksā gandrīz 700 eiro, kas uz visu izdevumu fona neliekas pievilcīgi. Te arī parādās nesaprotamie valsts procesi, kurus vajadzētu pamatīgi izravēt.”

Saistībā ar muitas darbu Madara atceras vēl kādu ļoti nepatīkamu situāciju: „Tirdzniecībā Ziemassvētku laiks ir karstākais punkts, diemžēl mēs to spēcīgi nokavējām. Zināju, ka mūsu prece ir ceļā, bet neparedzēju, ka muitā tā aizkavēsies veselu nedēļu, – tas ir ļoti ilgi. Es uzskatu, ka sistēma muitā ir jāsakārto, jo pastāv liela iespēja, ka uzņēmums pa šo nedēļu var arī bankrotēt, tā kā ne piegādātājiem, ne sadarbības partneriem neinteresē, ka realizējamā prece nav pieejama. Un viņiem nav svarīgi, kādu iemeslu dēļ.”

Jāparedz plāns B

Uzsākot biznesu, Madara iesaka neaizmirst, ka jārēķinās arī ar dažādiem ārējiem faktoriem, kuri var ietekmēt biznesu, un, kas īpaši svarīgi, jau uzreiz jāparedz plāns B. Jaunā uzņēmēja atzīst, ka ļoti būtu gribējusi, lai darbības sākumā kāds būtu palīdzējis, ieteicis, kā jārīkojas un no kā jāuzmanās. Madara stāsta: „Daudzām grūtībām esam izgājuši cauri, vēl daudzas stāv priekšā. Pēc 7 mēnešu telpu nomas uzzinām, ka veikala telpas jāatbrīvo, jo konstatēts, ka mājai jāveic renovācijas darbi. Izturējām tukšos tirdzniecības mēnešus, kad atkal jāsteidz risināt problēmas.” Madara no pieredzes zina, ka nomājamās platības atrašana ir laikietilpīgs process, jo jāsakrīt vairākiem faktoriem, kas ir īpaši svarīgs mazajam uzņēmējam – nepārspīlēta nomas maksa un kaut cik sasniedzama un apmeklējama tirdzniecības vieta. Madara ar nožēlu secina:

„Rīgas centrā ir tik daudz tukšu un pamestu telpu, bet šī joma nav sakārtota, telpas neviens neizīrē, vai arī par tām nav iegūstama informācija.”

Kaut arī sākums bijis grūts un ir nācies ne tikai lauzties cauri dažādu iestāžu birokrātijas un neatsaucības džungļiem, bet arī izturēt apkārtējo veikalu naidīgumu un pretenzijas, tagad jau pirmās nepatikšanas ir aiz muguras. Madara ir gandarīta par savu veikalu: „Man jau gribas domāt, ka esam kā krāsains punkts Rīgas centrā. Man liels prieks arī par dažādu tautību klientiem, it īpaši siltajos mēnešos, kad ir lielāks tūristu pieplūdums. Mūsu preces ceļo uz Kaliforniju, Ņujorku, Maskavu, Sanktpēterburgu, arī Skandināvijā esam ļoti pieprasīti tieši apģērba krāsainības dēļ.”

Madaras ieteikumi, uzsākot biznesu

  • Jārēķinās, ka biznesa uzsākšana izmaksās vairāk, nekā sākotnēji plānots, jo var gadīties nepiemēroti apstākļi, aizkavēšanās, darbinieku kļūdas.
  • Noteikti jābruņojas ar pacietību un jāmācās problēmas risināt uzreiz, lai tās nekļūtu lielākas un nepārvaramas.
  • No personīgās pieredzes esmu secinājusi: lai iegūtu kontaktus, ir jāiepazīstas ar cilvēkiem. Ja apkārt ir draugi, paziņas un vienkārši zināmi cilvēki, viņi vienmēr var sniegt padomu par to, kāds ir ātrākais problēmas novēršanas veids, un dalīties kontaktos.
  • Jārēķinās, ka sākotnēji jūsu bizness var būt tikai kā hobijs. Ienākumu pietiks, lai nosegtu tikai primāros maksājumus.
  • Iesaku būt fleksibliem, kreatīviem. Visu laiku ir jādomā, kas jūs atšķirs no pārējiem. Cilvēki novērtē atšķirīgo.
  • Iesaku brīvāk izturēties pret preces cenu. 1–2 eiro atlaide jūsu biznesā neko nemainīs, turpretī klients aizies apmierināts un ar apziņu, ka viņš ir bijis īpašs. Un atgriezīsies vēlreiz. Pulciniet ap sevi pastāvīgos klientus, izturieties pret viņiem kā pret ģimenes locekļiem.
  • Mana stratēģija ir nepārdot pārdošanas pēc. Labāk ir piemeklēt maksimāli atbilstošāko klientam, pat ja reizēm ir jāatrunā no pirkuma. Manuprāt, nekas nav sliktāk par pircēja nožēlu, ka tas ir kārtējais impulsīvais pirkums.
  • Iesaku sākt no mazumiņa – var iztikt ar visvienkāršāko kases sistēmu, ievades veidu u.tml. Inovācijas veikalā augs līdz ar pieredzi un apjomu.
  • Noteikti izmantojiet sociālos tīklus – pilnveidojiet, sniedziet vēstījumu par sevi.
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?