Raksta attēls

“Medotava”: kooperējoties spējam vairāk!

Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība “Medotava”, kurā ar mērķi tirgot izcilas kvalitātes bioloģiski tīru medu zem viena zīmola apvienojušies 11 mazie Latvijas biškopji, pastāv tikai trīs gadus, taču sasniegtais apliecina – kopībā ir spēks. Stāsta biškopis un kooperatīva valdes priekšsēdētājs Andis Titorenko.

Ar diviem maģistra grādiem pie biškopības

“Medotava” dibināta 2017. gadā un tās mājvieta ir Ikšķiles novada Tīnūžu pagasta Liepavotos, kur darbojas arī Anda Titorenko uzņēmums. Andis ar biškopību nodarbojas tikai sešus gadus, un viņa ceļš uz to bijis gana neparasts. Savulaik viņš pēc Rīgas Tehniskās universitātes absolvēšanas nodarbojies ar inženierbūvju projektēšanu, tad nolēmis pievērsties jurisprudencei un ieguvis bakalaura grādu Latvijas Universitātes Juridiskajā fakultātē, maģistra grādu Eiropas tiesībās – Monteskjē universitātē Bordo, Francijā, un maģistra grādu starptautiskajās attiecībās Kvebekas Universitātē Monreālā, Kanādā. Tomēr pēc studijām itin drīz sapratis, ka “papīru darbs” gandarījumu nesniedz.

Esmu uzaudzis, darot lauku darbus, un gribēju uzsākt ko savu, kas dotu vairāk radošas brīvības. Un vēlējos radīt cilvēkiem vajadzīgu produktu, kam būtu labs tēls,” saka Andis.

Biškopība šķita ideāli piemērota: rūpējoties par bitēm, biškopis ne vien rada veselīgus produktus, bet arī gādā par dabas vides līdzsvaru un daudzveidību, stropu izvietošanai nav vajadzīgas lielas zemes platības, jo bites var vest ganībās uz jebkuru nektāra ievākšanai piemērotu vietu, turklāt saražoto produkciju var ilgi uzglabāt – medus nebojājas.

Apguvis amata prasmi pie pieredzes bagātiem biteniekiem un izmantojot pieejamo Eiropas Savienības fondu atbalstu jaunajiem biškopjiem, Andis iesākumā kā fiziska persona 2015.–2016. gadā uzsāka bioloģiskās produkcijas ražošanas sertificēšanas procesu. 2017. gadā viņš kopā ar biškopi Renāti Začu nodibināja uzņēmumu “Redore” un tai pašā gadā – arī lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību “Medotava”.

Kopā – cits spēks

Lauksaimniecības kooperatīvu sniegtās priekšrocības Latvijā patlaban izmanto vairāk nekā 9200 saimniecību, tā kļūstot spēcīgākas un konkurētspējīgākas.

Arī Andis Titorenko uzsver: “Mūsu mērķis ir kopā veiksmīgi nodrošināt trīs lietas – medus ražošanu, pārstrādi un realizēšanu – un parādīt citiem biškopjiem, ka šādi var strādāt veiksmīgāk, efektīvāk. Biškopībā ir daudz dažādu virzienu, un viens nekad nevar tos visus apgūt vienlīdz veiksmīgi. Taču, ja katrs darbojas savā nišā un sasniedz tajā visaugstāko kvalitāti, kopējais rezultāts būs daudz labāks. Piemēram viens no mūsu kooperatīva biedriem ir specializējies bišu māšu audzēšanā, citam stiprā puse ir reklāma un tirdzniecība, cits labi pārzina IT jomu, vienai biškopei padodas darbs ar saldumiem… Kopā spējam saražot vairāk un radīt vairāk dažādu produktu.

Strādājam decentralizēti – katra saimniecība kopj savas dravas –, taču gada sākumā sanākam kopā, izvērtējam padarīto un pārrunājam jaunus mērķus un idejas.

Piemēram, nolemjam: šogad mums vajag liepu medu. Vai viršu. Tad visus spēkus kopīgi koncentrējam uz to. Nākotnē gribam arī virzīties uz lielāku centralizāciju, jo tā būs ērtāk un tiks vienkāršota arī loģistika.”

Konkurēt ar jauniem produktiem un kvalitāti

Lai spētu konkurēt visnotaļ piesātinātajā biškopības produktu segmentā, tiek radoši meklēti jauni ceļi. Jau 2017. gada vasarā biškopju saimes jaunpienācējs Andis Titorenko pārsteidza pieredzējušos kolēģus ar to, ka viņa bišu ievāktais liepziedu medus Biškopības biedrības rīkotajā konkursā ieguva titulu “Garšīgākais Latvijas medus” – un ievākts tas bija uz Latvijas Televīzijas ēkas jumta terasēm Zaķusalā. Analīzes apliecināja – Rīgas liepu medus kvalitātes un garšas ziņā ne vien neatpaliek no lauku medus, bet var to pat pārspēt.

Šovasar Anda bites ceļoja uz Rīgu jau ceturto sezonu, un tur tām netrūkst ganību – mazdārziņiem bagātā Lucavsala, Bišumuižas parks, Vērmaņdārza liepas, un vēl un vēl.

Patlaban “Medotava” ražo vairāk nekā 20 produktus. Piedāvājumā ir gan uzlabota un izsmalcināta klasika – krēmots liepu, viršu, griķu, rapšu, zeltslotiņu un jauktais pavasara, vasaras un rudens ziedu medus un tā maisījumi, bišu maize, propoliss un ziedputekšņi –, gan arī inovatīvi produkti. “Medotavas” novitāte un lepnums ir gardās medus marmelādes ar Latvijas ogu garšu, kādas neražo neviens cits. No šogad radītajām septiņām marmelādēm līdz šim laistas ražošanā trīs – ar avenēm, upenēm un smiltsērkšķiem. Pēdējā šogad Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra rīkotajā produktu kvalitātes konkursā “Novada garša 2020”, ieguva Sudraba zīmi kategorijā “Inovatīvi/jaunradīti produkti”. “Atrodot produktu, kāda nav citiem, mēs ieejam segmentā, kurā nav konkurences. Šiem produktiem nav analogu arī pasaulē, jo lielajiem ražotājiem tie nav saistoši: dārgs izejmateriāls, vajadzīgi daudzi piegādātāji, un tas sadrumstalo ražošanu,”skaidro Andis.

Sadarbībā ar kooperatīva biškopi Kristīni Kristjansoni radīts vēl viens inovatīvs produkts – bišu maizes un ziedputekšņu dražejas šokolādē.

Bišu maize ir uzturvērtības ziņā unikāls produkts, taču daudziem tās specifiskā skābenā, stiprā garša neiet pie sirds. Arī tīrus ziedputekšņus ne katrs var ieēst. Mēs radījām saldumus, kas ir gan veselīgi, gan garšīgi,” norāda uzņēmējs.

Andim Titorenko ir iecere “Medotavas” produktu klāstu papildināt arī ar deserta vīniem – balto medus vīnu un tepat, Liepavotos, auzdzēto korinšu vīnu. “Ja tev nav daudz zemes, tad tajā vērts audzēt ko tādu, ko var izmantot kādu nišas produktu ražošanā. Mēs izvēlējāmies korintes, kas ir unikālas, vitamīniem bagātas ogas ar daudzveidīgām garšas niansēm – tajās var sagaršot gan melleņu, gan aroniju, gan upeņu, gan aveņu garšas notis. Korintes var izmantot gan vīnam, gan medus marmelādēs.”

Novērtēti arī ārpus Latvijas

“Medotavas” produkcija tiek pārdota veikalos “Rimi Klēts”, SKY un “Elvi”, kā arī vietējo lauku labumu veikalos un tirdziņos, un no decembra to varēs iegādāties arī kooperatīva internetveikalā.

2019. gadā nelielos apjomos uzsākts arī “Medotavas” produktu eksports uz ārvalstīm, un pašlaik plānots, ka nākamgad eksporta tirgum tiks ražots jau aptuveni 80% produkcijas. “Trīs ārvalstu klientus, ar kuriem uzsākta sadarbība, atradām starptautiskajās izstādēs – “Medotavas” biedri piedalījās izstādē SIAL Parīzē un Hamburgas “Zaļajā nedēļā”. Eiropā ir interese par mūsu reģionam specifiskajiem monoflorā medus veidiem – liepu, viršu, griķu medu. Arī par mūsu jaunajiem produktiem,” stāsta uzņēmējs.

“Medotavas” trumpis Eiropas tirgū ir kvalitatīvais, bioloģiski tīrais krēmveida medus. To gatavo pēc īpašas tehnoloģijas, medu ik pa laikam apmaisot, lai izjauktu lielo kristālu struktūru un iegūtu viendabīgu vijīgu konstistenci.

“Rūpnieciski ražoto medu nekrēmo – to atsilda, safasē šķidru, un pēc tam tas sastingst,” skaidro Andis. “

Bet krēmveida medum ir harmoniska, maiga struktūra, tas ir viegli paņemams ar karotīti, un produkts vienmēr pievilcīgi izskatās burciņā. Mūsu mērķis ir no gada uz gadu nodrošināt izskata, struktūras un garšas ziņā nemainīgu produktu – pircējiem tas ir svarīgi.”

Izmantot atbalsta iespējas

“Produktiem, ko sūtām uz Eiropas tirgiem, jāveic precīzas analīzes, lai apliecinātu, vai tie atbilst visiem noteiktajiem kritērijiem. Tās nav lētas – piemēram, analīzes propolisam izmaksā vairāk nekā 1000 eiro. Taču mēs varam izmantot valsts un Eiropas Savienības līdzfinansējumu,” stāsta uzņēmējs. Biškopjiem ir sava ES līdzfinansējuma programma, kas ietver daudzveidīgas atbalsta iespējas. Latvijas Biškopības programma 2020.–2022. gadam paredz kopumā ap 1,3 miljonus eiro lielu atbalstu dažādiem pasākumiem, toskait arī profesionālās kvalifikācijas celšanai.

Arī Andis Titorenko iesaistījies jauno biškopju apmācībā, kuri brauc uz Liepavotiem apgūt amata iemaņas no Vecbebru tehnikuma. “Medotava” piedalās arī Latvijas Biškopības biedrības rīkotajā ikgadējā pasākumā “Medus diena dravā”, kura laikā ikviens interesents var uzzināt ko vairāk par bitēm un biškopja amatu. Šoruden ar Publisko un privāto partnerattiecību biedrības “Zied zeme” atbalstu Medus dienā “Medotavā” tika aizsākts projekts “Mācību drava”.

Ar Swedbank ieceres īstenojas ātrāk

“Medotavas” jauno produktu – medus marmelādes un bišu maizes un ziedputekšņu šokolādes dražeju – ražošanai piesaistīts Lauku atbalsta dienesta un Swedbank līdzfinansējums. Tas ļāvis iegādāties nepieciešamās iekārtas – šokolādes kausētāju, bišu maizes drupinātāju, marmelādes griezēju, arī pārdošanas stendu un citas vajadzīgas lietas.

Jaunās iekārtas tiks palaistas 2021. gada sākumā un ļaus dražēt bišu produktus tīrā šokolādē, kurai pievienots tikai medus. “Vācu sadarbības partneri vēlējās, lai būtu izmantota šokolāde bez cukura,” norāda Andis.

Ar Swedbank “Medotavai” šī ir pirmā sadarbība, un uzņēmējs to vērtē kā lielisku iespēju, kas ļauj attīstīties. Jo biškopībā un medus produktu ražošanā naudas plūsma ir mainīga, ik pa laikam ir vajadzīgas lielākas sezonālas investīcijas – piemēram, gada nogale ir tukšāks laiks, jo daudz jāinvestē, lai produkcija nonāktu pie klientiem un veikalu plauktos – jāiegādājas trauki fasēšanai, materiāls iepakošanai utt. –, bet ieņēmumi no pārdotā kontā ieplūdīs tikai pēc pāris mēnešiem Līdz ar to brīvu līdzekļu lielākiem pirkumiem, kas ļautu attīstīt ražošanu, neatliek. Taču bankas finansējums ļauj spert nākamo soli tūlīt.

Ziemassvētkos jāpiepilda vēlmes

Gada nogale “Medotavā”, kā visur, ir karsts dāvanu saiņošanas laiks. Šai sakarā Andis pasmaida: “Reiz biju četru dienu ilgā seminārā, no kura man palika atmiņā tikai viens teikums, kas arī bija visvērtīgākais: Ziemassvētkos ir jāpiepilda cilvēku vēlmes! Un Ziemassvētkos cilvēks vēlas iegādāties ne jau medu, bet gan skaistu dāvanu. Medus našķi, saldumi, kāds aromātisks stiprāks dzēriens skaistā iepakojumā vienmēr būs laba dāvana. Pagājušogad mēs sagatavojām ap 1000 dāvaniņu, bet atgriezeniskā saite jau nav jūtama uzreiz – tā ir sajūtama pēc gada, kad cilvēki atcerēsies, kur pērn varēja nopirkt labas dāvaniņas, un gribēs tās iegādāties atkal. Un medus produktiem ir tā priekšrocība, ka tie noderēs vienmēr un katram. Esmu pārliecināts un vienmēr atkārtoju to arī saviem kolēģiem, ka biškopības produktiem ir milzīgs, vēl neizmantots potenciāls – mums tikai jāprot to izmantot.”