Raksta attēls

“Palleteries”: paletes – tā ir megaindustrija

Kuldīgā bāzētais uzņēmums “Palleteries” ir viens no vadošajiem palešu sagatavju un zāģmateriālu ražotājiem Latvijā. Apsteidzis konkurentus gan produkta kvalitātē, gan sortimentā, tas strādā tikai eksportam un atzīst, ka šodien tam nav ģeogrāfisko robežu.

Par uzņēmuma straujo izaugsmi, kas balstīta uz pieredzi, inovācijām un ilgtspēju, stāsta tā īpašnieks un valdes loceklis Edijs Ošs.

Sākot no nekā

Uzņēmums “Palleteries” dibināts 2006. gadā, taču tā vadītājam šajā kokrūpniecības jomā ir jau 22 gadu ilga pieredze. Edijs Ošs studējis ekonomiku un uzņēmējdarbības vadību augstskolā “Turība” un Bredfordas Universitātē Lielbritānijā. Atgriezies Latvijā, viņš 1998. gadā uzsāka darbu uzņēmumā, kas nodarbojās ar kokmateriālu eksportu taras segmentā. Kad kompānijā nolēma būvēt ražotni Krievijā, viņu iecēla par tās vadītāju.

“Pavadīju tur piecus gadus, un tā bija ļoti interesanta pieredze. 2006. gadā atgriezos un izlēmu nodibināt pats savu uzņēmumu. Sāku no nekā: ieķīlāju bankā savu 2000 latu vērto mašīnu, noīrēju nelielas telpas, nolīgu dažus strādniekus,” atceras uzņēmējs.

Kāpēc uzņēmējdarbībai izvēlēta tieši šī niša? “Paletes – tā ir megaindustrija! Tās ir un būs pieprasītas visā pasaulē, jo ražošanas loģistika bez tām nav iedomājama,” saka Edijs Ošs. “Palleteries” veiksmīgā attīstība to apliecinājusi.

Krīze kā iespēja

2008. gads, kad pasaulē sākās ekonomikas lejupslīde, uzņēmumam deva atspērienu izaugsmei. “Mums tolaik nebija kredītu un pavērās iespēja tirgū lētāk nopirkt modernas iekārtas un ļoti ātri attīstīt ražošanu. Kā vieni no pirmajiem savā nozarē sākām eksportēt savu produkciju uz Eiropu – Vāciju, Holandi un citām valstīm. Pēc tam mērķtiecīgi sākām iekarot Āzijas tirgus. Sākumā gāja grūti, taču nu jau 95–98% produkcijas eksportējam uz tiem.

  • Šobrīd “Palleteries” pārstrādā jau 12 000 kubikmetru apkaļkoku mēnesī, saražojot 5 000 kubikmetru gatavās produkcijas, un gadā eksportē ap 60 000 kubikmetru. Uzņēmumā strādā 105 darbinieki, 100 – ražotnē Kuldīgā, pieci – birojā Rīgā. “Uzticama, pieredzējusi komanda – tā noteikti ir panākumu atslēga, jo viens nav darītājs,” ir pārliecināts Edijs Ošs.

2019. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 12 miljoni, šogad tas pārsniegs 16 miljonus eiro, un tuvāko divu gadu laikā plānots to uzaudzēt līdz 20 miljoniem. “Sākumā augām ļoti strauji – pat par 25–30% gadā, bet nu jau mums jāsper daudz platāki soļi. Mūsu pēdējais plānošanas periods bija trīs gadi – ar 3,5 miljonu eiro lielām investīcijām ražošanā un infrastruktūrā. Mums ir pilnībā saplānoti tuvākie trīs gadi, bet vīzija ir vismaz pieciem gadiem uz priekšu,” norāda uzņēmējs.

Māksla nav pārdot lēti

Pašlaik “Palleteries” savu produkciju pastāvīgi eksportē uz vairāk nekā 15 valstīm. Katrā no tām uzņēmumam ir savi pilnvarotie aģenti. “Dienvidkoreja, Ķīna, Indija, Japāna… mums nav ģeogrāfisko robežu. Pēdējos gados vairāk nekā 70% produkcijas eksportējām uz Dienvidkoreju, kur mūsu produkcijas patērētāju vidū ir tādi koncerni kā LG, “Samsung”, “Hyundai”. Taču šobrīd fokuss ir mainījies, jo “Palleteries” ir izaudzis, bet Dienvidkorejas tirgus neaug mums līdzi, un šobrīd tajā notiek tikai kaujas par zemāko cenu. Taču māksla nav pārdot lēti – māksla ir pārdot dārgi. Mēs apzināmies sava produkta kvalitāti un gribam par to saņemt atbilstošu samaksu. Tāpēc tagad viens no mūsu fokusa tirgiem ir Japāna, kurai agrāk vēl nebijām gatavi. Japāna prasa nevainojamu produkta kvalitāti, un šobrīd mēs to spējam sniegt. Esam radījuši nišas produktus īpaši šim tirgum un tikko arī savu mājaslapu padarījuši pieejamu japāņu valodā. Mūsu mērķis ir divu trīs gadu laikā iekarot šo tirgu,” stāsta Edijs Ošs.

Konkurence koka taras segmentā ir liela, taču “Palleteries” ir sava veiksmes atslēga: “Orientējamies tikai uz klientu – proti, nevis saražojam produktu un tad meklējam, kur to pārdot, bet ražojam tikai konkrētiem pasūtītājiem, pielāgojoties katra individuālajām vajadzībām un vēlmēm. Šobrīd varam piedāvāt vairāk nekā 100 dažādu parametru dēļu, lai katrs klients no tiem varētu izveidot tieši tādas paletes, kādas viņam nepieciešamas.”

Tirgus barometrs

“Vienmēr esmu teicis, ka paletes ir tirgus barometrs: ja paletes pērk, tirgus ir aktīvs, ja pieprasījums pēc tām mazinās, tātad tirgus sāk stagnēt,” saka uzņēmējs. “Ekonomikai svārstoties, pieprasījums kādā tirgū uz laiku var nedaudz samazināties, taču nekad nav nācies piedzīvot kritumu globālā mērogā.”

Arī šī gada pandēmijas ēna “Palleteries” darbu nav skārusi. Edijs Ošs to skaidro ar to, ka uzņēmums veiksmīgi diferencējis savus tirgus – tas ļāvis pieprasījuma kritumu vienā kompensēt ar augšupeju citā.

“Janvāris–februāris, kad Āzijas valstīs sākās Covid-19 pandēmija, saistās ar ķīniešu jaunā gada svinībām, un uz to brīdi mums jau bija tik daudz pasūtījumu, ka tik tikko spējām tos īstenot. Līdz ar to pirmo pandēmijas posmu, kad tā skāra galvenokārt Āziju, izdzīvojām sekmīgi."

"Kad vīrusa vilnis sasniedza Eiropu, Āzijas tirgus jau atvērās un pēc mūsu produkta atkal bija fenomenāls pieprasījums. Aktivitāte dažādos tirgus segmentos ik pa laikam mainās, bet mēs tam sekojam, esam ļoti elastīgi un gatavi katrā mirklī reaģēt uz izmaiņām.”

Veiksmes ķīla – pašu inovācijas

Visu nopelnīto “Palleteries” iegulda attīstībā. “Nemitīgi pilnveidojam ražošanu, ik pēc četriem pieciem gadiem mainot iekārtas pret jaunākām un efektīvākām. Ražošanas attīstībā ieguldām milzu summas, taču šīs investīcijas sevi noteikti atpelna,” uzsver Edijs Ošs.

Uzņēmums produkta ražošanā izmanto nelikvīdo koksni, kuras pārstrādei nav gatavu automatizētu lieljaudas iekārtu. “Visas iekārtas pēc mūsu tehniķu rasējumiem ir adaptētas īpaši mūsu produktam,” stāsta uzņēmējs. “Pats esmu strādājis pie iekārtām, mēģinot sasniegt maksimālo ražošanas kapacitāti, lai saprastu, ko var izdarīt un ko ne. Viss ražošanas process ir hronometrēts pa sekundēm, lai izskaustu katru sīkāko dīkstāvi. To panākt ir māksla, un tas panākts ar mūsu pašu pieredzi un inovācijām.

Strādāju ar koku gadiem, bet varu sacīt, ka vienmēr var atrast vēl kādu knifu, kā uzlabot produkta kvalitāti. 

Šogad esam uzsākuši taras dēļu kaltēšanu. Ceram, ka līdz gada beigām jau varēsim kaltēt pilnīgi visu produkciju. 5000 kubikmetru produkcijas mēnesī – tie ir miljoni dēlīšu, kas pagaidām vēl tiek pārcilāti rokām, taču mums jau ir uzdizainēta pārkraušanas iekārta, kas automātiski spēs noskenēt mitrumu, brāķus. Šobrīd nezinu nevienu citu kompāniju pasaulē, kas spētu piegādāt tik plašu taras dēlīšu spektru tieši katram klientam vajadzīgajos izmēros un turklāt kaltētā veidā. Mēs būsim pirmie.”

Paplašinot ražošanu, uzņēmums iegādājies daļu bijušās Kuldīgas dzelzsbetona rūpnīcas korpusu un agrāk degradētajā teritorijā veco ēku rekonstrukcijai un jaunu būvniecībai ieguldījis Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējumu 906 000 eiro apmērā. 2019. gadā te uzbūvēta moderna katlumāja, kas apgādā ar siltumu jauno kalti.

Zaļi un ilgtspējīgi

Edijs Ošs lepojas ar to, ka “Palleteries” attīsta ekoloģisku un ilgtspējīgu ražošanu, vienlaikus gādājot par dabas vidi un atbalstot citus Latvijas uzņēmējus. “Mūsdienās pasaulē ir radītas arī plastmasas, metāla un presētā papīra paletes, tomēr tās nav spējušas izkonkurēt koka paletes, kas ir pilnībā dabisks produkts, ko pēc tam var sašķeldot, sapresēt plātnēs vai izlietot kā videi draudzīgu kurināmo. Tās nekad neizies no aprites,” ir pārliecināts uzņēmējs. “Mēs ražošanā izmantojam tikai vietējos kokus, kas aug 50–80 km rādiusā ap Kuldīgu. Palaikam dzirdamās runas, ka Latvijas meži tiek izzāģēti, ir mīts. Mežs nemitīgi ir jākopj, jātīra, jācērt un jāatjauno, un mūsu galvenais koksnes piegādātājs “Latvijas valsts meži” to dara, paralēli izciršanai intensīvi attīstot arī stādu audzēšanas nozari.”

“Palleteries” pilnībā izmanto arī ražošanas blakusproduku – šķeldu un skaidas. Caur Ventspils ostu ar kuģiem šķeldu eksportējam uz Skandināviju un nelielos apjomos piegādājam to arī vietējām katlumājām."

" Skaidas – to mums mēnesī veidojas ap 7–8 000 kubikmetru – līdz šim pārdevām vietējiem skaidu granulu ražotājiem, bet novembra beigās paši uzsāksim to ražošanu. Radīsim jaunu zīmolu ar savu mājaslapu un internetveikalu.”

Bankas plecs

Uzņēmējs atzīst, ka tik vērienīga attīstība nebūtu iespējama bez banku atbalsta. “Mūsu galvenais sadarbības partneris ir Swedbank, ar kuru vienmēr esam varējuši atrast kopīgu valodu. Esam pārrobežu kompānija, paši pērkam un pārdodam, importējam un eksportējam. Visas mūsu ražošanas iekārtas ir iegādātas ārvalstīs, bet, kolīdz darījums notiek ārpus Latvijas, iestājas jau pavisam citi finansiālie riski un atbildība. Taču ar Swedbank atbalstu līdz šim visu esam ļoti veiksmīgi atrisinājuši,” saka Edijs Ošs.

“Viena lieta ir bankas kredīti, kas ir salīdzinoši vienkārši: komisija izskata finansējuma pieteikumu, izveido maksājumu grafiku, un viss notiek pēc plāna. Swedbank mums šogad ir ap miljonu vērts kredītportfelis. Bet mēs plaši izmantojam arī bankas akreditīvus, kas mums ir ļoti svarīgi, strādājot Āzijas tirgos. Šobrīd mums 50–60% apgrozījuma notiek caur Swedbank akreditīvu nodaļu. "

"Banka mūsu uzdevumā ir atvērusi kontus ārvalstu starpniekbankās, lai saīsinātu naudas pārskaitījumu ķēdes, un šo sadarbību vērtēju kā ļoti veiksmīgu.”

Biznesā – tāpat kā sportā

Edijam Ošam ir cienījami panākumi arī autosportā – viņš ir divkārtējs Latvijas čempions autokrosā un šogad ieguvis sporta meistara titulu –, un uzņēmējs atzīst, ka sports palīdz arī biznesā un abos var saskatīt ne vienu vien analoģiju. “Abos ir līdzīgi: tu vari teicami izdarīt visas lielās lietas, bet aizmirst par kādu sīkumu, nieka skrūvīti, kas tev var izšķirīgā brīdī sagraut visu. Un šo atziņu esmu pārņēmis arī uzņēmējdarbībā – ka vienmēr jādomā arī par šķietami mazajām lietām un visam vienmēr jābūt kārtībā par simt procentiem.”