8. mai, 2017

Perspektīva tirgus niša – „specialty coffee”

Miera ielā tagad smaržo ne tikai pēc ierastās šokolādes, bet arī pēc svaigi grauzdētas kafijas. Kur? Kafejnīcā „Rocket Bean Roastery” iepretim fabrikai „Laima”. Mārtiņš Dzenis ir viens no uzņēmuma īpašniekiem, un viņu droši var dēvēt par lielāko kafijas ekspertu Latvijā. Grandiozā kafijas grauzdējamā mašīna gan tiek darbināta tikai trīs četras reizes nedēļā, citādi, kā saka Mārtiņš, „mēs mierīgi varētu sagrauzdēt 25 tonnas nedēļā, bet kur tad to liktu?”.

Misija – iepazīstināt Latviju ar labu kafiju

„Tas varēja būt pirms gadiem 10–11, kad man radās interese par kafiju un iespēja papētīt, kas notiek Latvijā un citur pasaulē tieši ar līdzņemamo kafiju, jo, braukājot pa Eiropas valstīm un Angliju, labi varēja pamanīt, ka cilvēki no rīta uz darbu dodas, turot rokā līdzņemamās krūzītes ar kafiju. Man tā likās ļoti interesanta tirgus niša ar milzīgu potenciālu – gribējās gan latviešus pieradināt pie augstvērtīgas kafijas dzeršanas, gan arī būt daļai šī kafijas procesa.”

Mārtiņa bizness netapa uzreiz – tā pirmsākumi datējami ar 2006. gadu.
„Atklājām savu īpašo biznesa segmentu – „specialty coffee”kafiju, ar kuru viss ir izdarīts pareizi no sākuma līdz beigām: no stādīšanas līdz pat grauzdēšanai un nogādāšanai tirgotājam. Sākot šo segmentu apzināt, sapratām – tas ir tieši tas, kā mums trūkst.”

Iekšā kafijā no A līdz Z

Mārtiņš atzīst – ja tajā kafijas procesā esi iekšā, tad atpakaļceļa vairs neesot: „Tas ir process, kas ieved bezgalīgi neizmērojamā un plašā pasaulē, kuru apgūt dzīves laikā praktiski nav iespējams.” Tāpēc arī viņš kopā ar domubiedriem izveidojis savu kafejnīcu „Rocket Bean Roastery” – lai būtu vieta, kur ikviens šo īpašo kafiju varētu pagaršot, nopirkt un arī redzēt, kā tā top. Interesentiem Mārtiņš mēdz lasīt lekcijas par kafiju, bet, lai stāstīto ilustrētu praktiski, viņa kafejnīcā ir apskatāms un aptaustāms pat īsts kafijas koks, kas zied un dod augļus: „Tiesa, nekāda kafija tur neiznāks, jo kociņš saražo apmēram 5–10 augļus, savukārt vienai tasītei nepieciešamas vismaz 50 pupiņas.”

Miera ielu viņš savam biznesam izvēlējies tīri praktisku apsvērumu dēļ – te telpu īre ir lētāka nekā centrā, turklāt šeit bija vieta gan kafejnīcai, gan grauzdētavai.

Labs stāsts var mainīt attieksmi

Ne vienam vien kafijas cienītājam rodas jautājums, vai Latvijā tik iecienītā aplietā kafija krūzē ir nepareizs gatavošanas veids. „Tieši otrādi: tas ir veids, kā mēs varam izgaršot kafiju, lai saprastu, vai tā ir laba vai ne. Tā mūsu kontakts ar kafiju ir vispilnīgākais,” uzskata Mārtiņš Dzenis. „Tas ir absolūts mīts, ka kafija obligāti jāgatavo automātā vai jāvāra uz plītiņas. Patiesībā ir ļoti daudz pagatavošanas veidu, kurus mēs izmantojam arī kafejnīcā,” viņš saka un atklāj – aplietā kafija tiek gatavota tad, kad jānovērtē, vai atsūtītā prece (zaļās pupiņas) ir kvalitatīva.

Taujāts, vai latvieši beidzot spēj novērtēt labi un pareizi pagatavotu kafiju, Mārtiņš atbild netieši: „Ja cilvēkam kafiju iedod steidzīgā ritmā un neko par to nepastāsta, viņam, iespējams, šķiet – te kaut kas nav kārtībā, dzērienam dīvaina garša. Bet, kad cilvēks uzklausa apmēram trīs minūšu stāstījumu par to, kāpēc kafijai ir tāda vai citāda garša, viņam šķiet: o, tas ir lielisks, aromātisks un interesants dzēriens!” Tiesa, nebūt ne visi kafejnīcas apmeklētāji tiek pie plašās Mārtiņa lekcijas, taču, ja ir interese, tad tiek sarīkota neliela ekskursija pa kafejnīcas un grauzdētavas telpām. „Garša ir viena no mūsu pamatbaudām. Tad kāpēc to trīsreiz dienā nepalutināt ar labu ēdienu vai labu kafiju? Turklāt tas attīsta arī mūsu maņas,” ir pārliecināts uzņēmējs.

Jāatrod īpašā odziņa

Ko Mārtiņš Dzenis ieteiktu cilvēkam, kurš arī vēlas nodarboties ar kafijas biznesu? „Nekādus lielos noslēpumus jau es neatklāšu,” saka uzņēmējs un uzsver – šīs tirgus nišas jaunpienācējam ir svarīgi saprast, kas būs viņa auditorija, un piebilst – iespējams, tikai ar kafiju vien Latvijā var nopelnīt, vienīgi viņš pagaidām neesot atradis pareizo veidu, kā to izdarīt. „Ja mēs aizbraucam uz kādu no lielajām metropolēm Lielbritānijā vai Skandināvijā, tad kafejnīcās ir tikai kafija un vēl kāds našķis. Latvijā ir cita situācija un citi patērētāju paradumi. Ikvienam, kurš vēlas uzsākt šo biznesu, ir jāpadomā par brokastīm, pusdienām, vakariņām – tā, lai kafejnīca būtu ne tikai kafejnīca, bet kaut kas vairāk.”

Tāpat jārod atbilde uz jautājumu, kādēļ cilvēks nāk uz konkrēto vietu un kas ir tas īpašais, ko viņam piedāvāt. „Mums ir pietiekami daudz kafejnīcu, tāpēc ir jābūt kaut kam sevišķam: kafijai, tējai, īpašam ēdienam vai kam citam. Par to domājot, man prātā iešāvās minku kafejnīca Pārdaugavā, kur īpašā lieta ir kaķi.” Uzņēmējs atgādina vēl un vēl: pirms ķerties pie šāda biznesa, ir jārod atbilde uz jautājumu: ja es būtu viesis, kas nāk uz konkrēto vietu, kāpēc es šeit gribētu atgriezties. „Tā ir pamatlieta un pamatbūtība!”

Kafijas automāts – labas mašīnas vērtībā

Iegādājoties gan telpas, gan iekārtas, Mārtiņa Dzeņa uzņēmums ir izmantojis bankas finansējumu, jo „man nav ne bagāta tēta, ne arī mani draugi ir miljonāri”. Jāpiebilst gan, ka Mārtiņš kredītus cenšas izmantot pēc iespējas prātīgāk, jo uzskata, ka drošāk ir iet uz priekšu lēnāk, mazākiem soļiem. „Bet paralēli tam ir bijusi arī bankas palīdzība. Tiesa, bankas acīs kafijas automāts ir diezgan nelikvīda lieta – tā nav nedz mašīna, nedz nekustamais īpašums, lai gan mums tieši kafijas automāts ir pats lielākais dārgums. Tāpēc bija ilgas sarunas ar bankas speciālistiem.”

Starp citu, labs kafijas automāts ir mašīnas vērtībā – dārgākais, ar ko strādā Mārtiņš un viņa kolēģi, maksā aptuveni 20 tūkstošus eiro. „Šim automātam piecus gadus katru dienu ir jāsaražo vismaz 800 tasītes kafijas – visu laiku, bez brīvdienām. Ja automāts to spēj un ja sarēķinām, cik maksā viena tasīte, tad ir viegli saprast, vai investīcijas atmaksājas.”

Mīti un pētījumi – ko jūs vēl nezinājāt par kafiju

Cilvēki parasti neiedomājas, ka espreso ir nevis stiprākais, bet vājākais kafijas dzēriens. Parasti šķiet: iedzeršu espreso, un acis būs uz kātiņiem! Nekā nebija! Izdzerot tā saucamo aplieto kafiju, acis uz kātiņiem būs trīsreiz vairāk. Kofeīns kafijā veidojas, ūdenim saskaroties ar kafiju. Jo kontakts ilgāks, jo vairāk kofeīna izdalās. Visi brīnās, kā itāļi dienā var izdzert desmit espreso, bet tas daudzums kofeīna ziņā atbilst mūsu trim parastajām kafijas krūzēm.

Mīts ir tas, ka pirms gulētiešanas nevajag dzert kafiju, jo tad nevarēs aizmigt. Patiesībā, ja pēc vakariņām izdzer krūzīti espreso, tas ne tikai neliedz gulēt, bet arī palīdz sagremot barību, jo kofeīns aktivizē vielmaiņu.

Ir daudz pētījumu par to, vai kafija ir veselīga vai nav. Ņemot vērā, ka kafijas industrija ir tik liela, vienmēr jāizvērtē, kā interesēs tiek veikti pētījumi. Cilvēkam ir jātic pētījumiem, taču pašam viss jāpārbauda – kam var ticēt. Protams, kas par daudz – tas par skādi. To var teikt par jebko. Manuprāt, nepārspīlējot devu, no kafijas mēs gūstam tikai un vienīgi baudu!

Stratēģija, kas palīdz pārdot, – novērojumi no malas

„Rocket Bean Roastery”nodarbojas arī ar kafijas tirdzniecību. Kaut arī īpašās Latvijā grauzdētās kafijascena nav maza, tomēr pircēju interese par produktu ir liela. To rada ne tikai preces kvalitāte, bet arī stratēģija, kā uzņēmums to piedāvā pircējiem.

1. Īpašnieku un darbinieku entuziasms attiecībā uz savas produkcijas kvalitāti un unikalitāti ir jūtams ik uz soļa. Ja arī nebūsiet tāds eksperts, lai pēc pāris kafijas malkiem tajā uz vietas iemīlētos, tad 3 minūšu saruna ar darbinieku jūs pilnībā pārliecinās, ka patiesībā tikai tagad esat pagaršojis īstu kafiju.

2. Mazliet šova. Kafiju meistarīgi un pircējam vizuāli interesantā veidā gatavo un arī konsultācijas sniedz pieredzējuši un daudzos konkursos uzvarējuši baristas, kas pārzina visus šī dzēriena tapšanas sīkumus. Kā gan pircējs, šāda šova aizrauts, var neuzticēties tādiem ekspertiem?

3. Zini, ko pērc. Labi strādā ideja „trīs vienā”: kafejnīca, grauzdētava un veikaliņš. Kafija tiek grauzdēta apmeklētājiem labi pārredzamā vietā – aiz stikla sienas. Svaigi grauzdētu un pareizi pagatavotu to ikviens uz vietas var pagaršot.

4. Viss nepieciešamais vienuviet. Iegādājoties paciņu, neradīsies jautājums, ko ar to darīt tālāk, jo te pieejami arī dažādi labas kafijas pagatavošanai nepieciešamie priekšmeti – krūzītes, filtri, kanniņas, pamācības, grāmatas utt.

5. Aktualitātes sociālajos tīklos. Uzņēmums – un visai pamatoti – ir novērtējis aktivitātes un saziņu ar klientiem sociālajos tīklos. Daudzie sekotāji regulāri tiek informēti par aktualitātēm, pasākumiem, degustācijām utt.

6. „Atšķiries vai mirsti” – šķiet, šo seno reklāmistu patiesību „Rocket Bean Roastery”ievēro par visiem 100%. Bez visa jau iepriekš minētā te, piemēram, var iegādāties espreso kafiju ar oriģinālo preču zīmi „Velna milti” vai tēju, kas pagatavota no kafijas koka augļu miziņām. Un ne tikai to vien...

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?