Raksta attēls

Pica Rīga: no tirdzniecības internetā līdz restorānam

Ģimenes uzņēmums Pica Rīga cep un piegādā picas, kuras līdz šim varēja pasūtīt tikai internetā. Pēc nepilna pusotra gada pastāvēšanas tikai virtuālajā vidē jūlijā durvis vērs Pica Rīga restorāns. Šī ir neparasta pieredze ēdināšanas biznesā – parasti notiek otrādi. Kādi ir plusi un mīnusi?

Internetā ir vieta visiem

Pica Rīga līdzīpašniece Eva Broda-Bērziņa biznesā darbojas jau vairāk nekā desmit gadu, vadot savu reklāmas aģentūru. Ideja par picu biznesu radusies pēkšņi – vienā dienā. Sākotnējā ideja gan bijusi tieši tāda kā daudziem: atvērt savu picēriju. Taču vietu atrast izrādījies grūtāk nekā domāts. Lai izdeja neizplēnētu, tika nolemts: sāksim cept picas, kuras varēs pasūtīt internetā.



Diezgan riskanta ideja ēdināšanas biznesā! Eva Broda-Bērziņa saka: “Protams, internetā pārdot ēdienu ir grūtāk. Ja ieejam restorānā, redzam vizuālo noformējumu, sajūtam smaržas. Internetā daudzi maņu orgāni nestrādā – te būtisks ir tikai vizuālais noformējums. Visas sajūtas, ko cilvēks varētu iegūt reālā restorānā, mēs pārdodam virtuāli.”

Runājot par savu pieredzi, Pica Rīga līdzīpašniece atzīst – ja pati nebūtu strādājusi mārketingā, iespējams, jaunā biznesa izveidē būtu kļūdas. Šobrīd viss veicies kā plānots – piegādes apjomi aug, pārdošanas līkne iet uz augšu, un bizness sāk sevi atpelnīt. Par peļņu pagaidām runāt nevar, taču šobrīd peļņa neesot galvenais – svarīgāk ir strādāt ar iegūto klientu loku, rūpējoties par kvalitātes saglabāšanu. Ģimenes biznesā tas savā ziņā ir vieglāk – Evas Brodas-Bērziņas vīrs - jurists, katru dienu piedalās uzņēmuma darbā.

Trīs svarīgi likumi, ko ņemt vērā, sākot ēdiena piegādi internetā

1. Labā izskata likums: mājaslapai jābūt ne tikai funkcionālai – tai jāizskatās vizuāli pievilcīgai. Galu galā tā ir jūsu uzņēmuma vizītkarte. Ieejot restorānā, daudz ko pastāsta atmosfēra, smarža, noformējums, personāla attieksme. Mājās lapā to visu pastāsta tas, ko klients redz. Eva Broda-Bērziņa saka: mājaslapā kopš tās izveidošanas nekas nav mainīts. Īpašs prieks pašiem esot par uzņēmuma logotipu – tas patīkot visiem, tā atpazīstamība arī palīdzēs, atverot restorānu. Veidojot mājaslapas dizainu, bijis svarīgi domāt uz priekšu – kā lapa izskatīsies pēc pusgada vai gada, vai tā nebūs morāli novecojusi.

2. Pirmā iespaida likums: produktam ir jāizskatās perfekti. Kā zināms – cilvēki ēd arī ar acīm, un, izdarot pasūtījumu internetā, vizuālais priekšstats nosaka gandrīz visu. Eva Broda-Bērziņa atzīst, ka Pica Rīga klienti ir ar augstām prasībām pret kvalitāti, un pica nu reiz ir tas ēdiens, kur vizuālajam noformējumam ir tikpat liela nozīme kā garšai.

3. 99% likums: piegādātajam produktam par 99% jāizskatās kā mājaslapā. Kāpēc tikai par 99 procentiem? Eva Broda-Bērziņa paskaidro: tāpēc, ka siers, tāpat kā mīkla, ir dzīvs. Pica Rīga picām siers netiek žēlots, to rīvē paši. Taču siers cepšanas procesā izplūst un uz picas veido pats savu mākslas darbu, tādēļ arī simtprocentīga līdzība ar fotogrāfiju nav iespējama. Taču tā tad arī vienīgā atlaide, ko var sev dot picas cepējs – receptūras ziņā gan nedrīkst būt nekādu atlaižu.

Piegāde un norēķini – kā restorānā

Pica Rīga gatavo restorāna kvalitātes picas. Tas nozīmē īpašu, izcila pavāra izstrādātu receptūru, augstvērtīgus, ik dienas svaigus, restorāna cienīgus produktus, piemēram, trifeļu eļļu, kā arī – īpašus piegādes apstākļus. Ja reiz klients sāk pasūtījumu kvalitatīvā mājaslapā, saņem izcilas kvalitātes picu, tad tikai loģiski, ka restorāna apstākļi arī jānodrošina, picu saņemot un norēķinoties. Tāpēc Pica Rīga nepiegādā kurjeri šī vārda klasiskajā izpratnē – picas piegādā viesmīļi tauriņos. 

Uzņēmuma pieredze liecina, ka 80% klientu vislabprātāk norēķinās ar karti, tāpēc Pica Rīga jau no pirmās darbības dienas izmanto Swedbank termināļus. Šobrīd tiek lietots gan Swedbank pārnēsājamais terminālis, gan jaunums – miniterminālis. Šo iespēju klienti novērtē, un tas ir vēl viens pluss uzņēmuma tēlam. No restorāna taču arī klients neskrien uz bankomātu, lai izņemtu skaidru naudu norēķinam, – kāpēc lai to darītu, saņemot restorāna kvalitātes picu ar piegādi mājās?

Tirdzniecība internetā sākta – ko tālāk?

Evas Brodas -Bērziņas pieredze liecina: jo pārdomātāks sākums, jo mazāk izmaiņu jāveic laika gaitā. Šobrīd mājas lapā tiek veikti tikai nelieli uzlabojumi vairāk iekšējai lietošanai – lai būtu vieglāk strādāt ar statistiku, lai uzņēmumu varētu vieglāk atrast dažādos meklētājos.

Mājaslapa ir tikai daļa no uzņēmuma aktivitātēm internetā. Uzņēmums algo cilvēku, kurš rūpējas par reklāmas izvietošanu internetā un  sociālo kontu uzturēšanu. Ieraksti Facebook kontā ir reti, un tas tiek darīts apzināti. Kā uzsver Eva Broda-Bērziņa, viņu mērķis nav palielināt “laikotāju” skaitu, bet rūpēties par kvalitatīvu saturu. Tā ir uzņēmuma sociālo tīklu politika. Taču uzņēmumu vajadzības ir dažādas. Strādājot reklāmas biznesā, Eva Broda-Bērziņa tiekas ar klientiem, kuriem sociālajos kontos ar savu auditoriju jākomunicē ik dienas – un tas ir normāli.  

No interneta – dzīvē

Eva Broda-Bērziņa atzīstas: uz papīra uzlikta biznesa plāna viņai nav. Protams, abiem ar vīru ir kopīgas idejas un vīzijas, taču, iekārtojot restorānu, kārtējo reizi nācies konstatēt: viss plūst un mainās. Arī savas biznesa formulas uzņēmējai nav.

“Kad saskaries ar reālo dzīvi un reāliem cilvēkiem, daudz kas mainās un daudz kas nenotiek kā plānā. Man ir citāda pieeja: es visu daru ar intuīciju un sirdi. Ja tu visu dari no sirds un esi simtprocentīgi iekšā tajā, ko dari, nevar neizdoties. Galvenais ir darīt un strādāt. Ideja ir viens, realizācija ir otrs, trešais – noturēt kvalitāti ilgstoši. Tādas vienas formulas jau biznesā nav – vai nu tu esi ar biznesa domāšanu, vai neesi.”

Interneta piegādes bizness tika veidots vienīgi ar personiskajiem līdzekļiem, bet restorāna izveidei ģimene paņēmusi Swedbank patēriņa kredītu. Papildu izdevumi – tā ir vēl viena lieta, ar ko jārēķinās, ja biznesam internetā vēlas pievienot arī biznesu reālajā dzīvē. Protams, arī vietas izvēle ir būtiska, un īpaši Rīgas centrā to atrast nav ne ātri, ne vienkārši. Trešais aspekts, ar ko jārēķinās ēdināšanas biznesā – cilvēki. Šajā jomā strādājošajiem ir tendence mainīt darba vietu pat vairākas reizes gadā.

Kur labāk – internetā vai restorānā?

Interneta pasūtījumu nišu uzņēmums ir veiksmīgi iekarojis. Vai darbība reāla restorāna apstākļos nešķiet riskanta lielās konkurences dēļ? Eva Broda-Bērziņa atklāj, ka viens no viņas biznesa principiem ir – netērēt laiku un enerģiju konkurentu izpētē. Ja koncentrējies nevis uz konkurentiem, bet sava uzņēmuma kvalitāti, rezultāts vienmēr būs labāks, turklāt – auditorijas ir dažādas. Pica Rīga jaunais restorāns turpina savu internetā sākto virzienu: tās būs vieta īstiem dzīves baudītājiem un cilvēkiem, kuri novērtē kvalitāti.