Raksta attēls

“PIKU”: ar gaismu biznesa džungļos

Draudzenes Laima Gruzdiņa un Kristiāna Kupče pirms trim gadiem kardināli mainīja savu dzīvi. Viena aizgāja no labi apmaksāta darba juridiskajā birojā, otra – no darba bankā, lai kopā radītu savu uzņēmumu. Šodien zīmols “PIKU” ir ne tikai pazīstams ar saviem dizaina gaismas burtiem un koka dekoriem, bet, pateicoties ražošanas attīstībai, arī kļuvis par veiksmes un iedvesmas stāstu.

Veido ilgtermiņa uzņēmumu

Viss sākās ar gaismas burtiņu “R”, kad Laima kopā ar vīru, vēloties motivēt dēlu Ralfu gulēt savā istabā, meklēja piemērotu naktslampiņu, līdz beigās nolēma to radīt paši. Atsauksmes un komplimenti no apkārtējiem pamudināja taisīt vēl, un pamazām dzīvoklī tapa maza “galdniecība”. Līdz pēc gada – 2015. gada novembrī tika dibināts uzņēmums, nosaucot to dēla mīļvārdiņā – “PIKU”.

“Tobrīd strādāju advokātu birojā par juristi, paralēli studēju maģistrantūrā un audzināju bērnu, un tieši tad, kad laika nebija nemaz, dzima biznesa ideja,” atzīst Laima.

Ar laiku atrasta iespēja koka izstrādājumu izgriešanu pasūtīt profesionālā galdniecībā, taču paši turpināja veikt slīpēšanu, skrūvēšanu, krāsošanu un citus darbus. “Tā kā vīrs bija aizņemts ar savu biznesu, bet pasūtījumu skaits pieauga un došanās uz tirdziņiem kļuva aizvien regulārāka, nolēmu meklēt partneri. Uzrunāju draudzeni Kristiānu, kura tobrīd atradās bērnu kopšanas atvaļinājumā, un abas turpinājām attīstīt uzņēmumu kopīgiem spēkiem.”

Kristiāna atceras, ka, audzinot meitiņu Grētu, bija jāizšķiras, vai atgriezties darbā “Swedbank”, kur bija stabili ienākumi un aiz muguras piecpadsmit gadu pieredze nekustamo īpašumu jomā, vai arī riskēt un doties nezināmajā. “Aiziet no pastāvīga darba un augošas karjeras nebija viegli, taču mēs abas ticējām šim produktam,” norāda Kristiāna, piebilstot, ka abām mērķis bija izveidot ilgtermiņa uzņēmumu, nodrošinot labus darba apstākļus darbiniekiem un veidojot veiksmīgu sadarbību ar klientiem, partneriem un piegādātājiem.

Zināšanu un pieredzes vērtība

Uzņēmējas nenoliedz, ka pirms trim gadiem nokļuvušas pilnīgi citā pasaulē ar daudziem jauniem izaicinājumiem, kur nepieciešamas daudzpusīgas zināšanas, taču ne viena, ne otra savu izvēli nav nožēlojušas ne mirkli, jo darbs sniedz daudz prieka un iegūta milzīga pieredze dažādās jomās. Abām biznesa partnerēm savulaik iegūta izglītība gan jurisprudencē, gan nekustamo īpašumu pārvaldībā, un šīs zināšanas lieliski noderējušas vairākkārt, gan dibinot uzņēmumu, gan reģistrējot patentu, tā ļaujot ieekonomēt naudu par jurista pakalpojumiem.

Arī iepriekš iegūtā darba pieredze Laimai un Kristiānai palīdz vadīt uzņēmumu, risināt problēmas un fokusēties, jo darba apjoms ir ļoti plašs – sākot ar ražošanu, beidzot ar pārdošanu, komunikāciju ar klientiem, sadarbības veidošanu, interneta veikala uzturēšanu, sociālo tīklu apkalpošanu, telpu labiekārtošanu un to uzturēšanu kārtībā. Turklāt uzņēmums visu laiku paplašinās – aug gan produktu klāsts, gan komanda. Nopelnītais visu laiku tiek ieguldīts biznesa attīstībā. Vienlaikus meitenes atzīst, ka milzīgu atbalstu saņem no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Radošo industriju inkubatora, kas nodrošina telpu daļēju finansējumu. Pašreizējās telpas uzņēmumam ir jau trešās, un ar katru reizi tās kļūst aizvien plašākas.

Turklāt pirms pāris gadiem, pateicoties dalībai Rīgas Domes un “Swedbank” rīkotajā projektu konkursā “Atspēriens”, uzņēmums ieguvis finansējumu specifiskām ražošanas iekārtām – CNC frēzei un lāzera iekārtai, līdz ar to tagad var nodrošināt produktu ražošanu pilnībā, vairs neizmantojot ārpakalpojumu koka izstrādājumu izgriešanai.

Iegūtais grants ļāvis attīstīt ražošanas jaudu uzreiz, bez tā uzņēmums būtu varējis iegādāties iekārtas tikai pēc dažiem gadiem. “Tas, ka mūsu idejai noticēja, bija milzīgs kompliments! Pirmajā reizē finansējums tika atteikts, tāpēc nākamajā pieteikumā pēc pusgada ar milzīgu degsmi centāmies pārliecināt par iekārtu nepieciešamību mūsu uzņēmuma attīstībai. Protams, mēs, tāpat kā daudzi citi uzņēmumi, varējām ražošanu nodot citiem, taču mums ir vēlme ne tikai pašām kontrolēt kvalitāti, bet arī pielāgoties klientu vajadzībām, izpildot individuālus pasūtījumus. Mēs tik tiešām katrā produktā ieliekam savu sirdi un laiku,” uzsver Laima.

Sakostiem zobiem ar prieka asarām

Šodien “PIKU” piedāvā dažādus dizaina produktus, sākot ar gaismas burtiem bērnistabām un dekoriem biroju telpām, beidzot ar kolekcijām, kas tapušas sadarbībā ar Latvijas māksliniekiem. Roku darbs, oriģinalitāte ar stāstu un pievienoto vērtību, kā arī izmantotie materiāli – Latvijas bērzs, krāsas uz ūdens bāzes un LED gaismas, kas neuzkarst, – uzrunāja klientus.

“Sajūta, ka otram patīk tas, ko esi radījis, ir brīnišķīga,” atzīst Laima.

“Mums ir ļoti daudz ideju, ko vēlamies realizēt. Lai gan pašas varam uztaisīt jebkuru produktu, darām visu, lai mums vairs tas nebūtu jādara. Galu galā ir pagājuši jau trīs gadi – jāsāk deleģēt pienākumus komandai, lai pašas varētu vadīt, kontrolēt un uzraudzīt šo procesu, skatīties uz priekšu un domāt par nākotni, apmeklēt seminārus, iegūstot pieredzi un jaunas zināšanas.”

Savulaik apmeklēti gandrīz visi tirdziņi, pilsētas svētki un festivāli. “Mēs bijām visur, kur vien varējām pastāstīt, parādīt un iepazīstināt ar saviem produktiem. Svarīgi bija, lai klienti varētu visu izpētīt, aptaustīt un pārliecināties par kvalitāti un drošību. Tirdziņu periods nozīmēja dzīvi bez brīvdienām – sakostiem zobiem ar prieka asarām,” šodien smejas meitenes, kuras tagad tirdziņos piedalās reti – vien sava prieka pēc, lai tiktos ar klientiem klātienē.

Pārsvarā produkcija tiek piegādāta dažādiem veikaliem, kopā ar sadarbības partneri izveidots arī savs veikals, Ziemassvētku laikā atvērts arī pop-up veikaliņš “Galleria Riga”. Daudz pasūtījumu – līdz pat 90% – tiek veikti interneta veikalā.

“Sākotnēji apmaksa tika veikta preces saņemšanas brīdī, vēlāk – internetbankā, pēc rēķina saņemšanas e-pastā. Taču, tā kā mūsu ražotās preces ir mirkļa pirkumi, bija svarīgi nodrošināt ērtu maksāšanas platformu, lai produkta iegādes process interneta veikalā būtu ātrāks, efektīvāks un īsāks. "

"Izpētot dažādas iespējas, apzinājām arī “Swedbank” piedāvājumu, bet sākotnēji tas mūs neuzrunāja. Savukārt, kad no bankas saņēmām piedāvājumu, kas visvairāk atbalstīja mūsu biznesa modeli, pieslēdzām “Swedbank” maksājumu platformu, kurā šobrīd jau tiek veikti 80% pirkumu. Tas nozīmē, ka cilvēkiem tas patiešām bija vajadzīgs,” norāda Laima. “Katru dienu uzzinām ko jaunu un visu laiku mācāmies,” piebilst Kristiāna. „Aizvien turpinām darbu pie tā, lai padarītu zīmolu spēcīgāku un konkurētspējīgu Latvijas tirgū, un pamazām domājam arī par eksporta iespējām.”