Raksta attēls

"Sushi Brothers": ar savu vīziju pret konkurenci

Viņi patiesi ir divi brāļi – Reinis un Kārlis Stalbovi. Abu mazais uzņēmums, kas sācis darbību pērnā gada nogalē, gatavo suši un piegādā tos klientiem Rīgā un tās apkaimē. Kaut šajā nišā valda milzu konkurence, "Sushi Brothers" jau iemantojis labu reputāciju gardēžu vidū un domā par attīstību. Par to – viens no uzņēmuma īpašniekiem – Kārlis Stalbovs.

Gribējās ko savu

Kārlis Stalbovs ir jaunākais no brāļiem. 2009. gadā beidzis Rīgas Stradiņa universitātes Eiropas studiju fakultāti, kurā apguvis mazā un vidējā biznesa vadību, un kopš tā laika "bijis saimnieks pats sev" –nodibinājis savu uzņēmumu, kas nodarbojas ar koka grīdu restaurāciju. Tas aizvien ir Kārļa privātais bizness, bet ar brāli Reini viņu saista kopīgs ēdināšanas uzņēmums.

Reinis Stalbovs ir profesionāls šefpavārs ar cienījamu pieredzi Rīgas labākajos restorānos: sācis karjeru restorānā "Vincents", desmit gadus nostrādājis restorānā "Bergs", bijis šefpavārs restorānā "Wine Kitchen" un restorānu tīklos "Kabuki" un "TexMex".

"Taču lielais restorānu bizness izsūc enerģiju," atzīst Kārlis.

"Pēc daudziem tajā pavadītiem gadiem brālim ļoti gribējās uzsākt ko savu."

Katrai sezonai – savs zīmols

Jau 2011. gadā brāļi nodibināja kopīgu uzņēmumu un ar vārdu "Burrito Brothers" – iesākumā "kā hobiju" līdzās pamatdarbam – aizsāka vasaras izbraukuma tirdzniecību ar burito, vrapiem un citiem gardumiem. "Iegādājāmies ēdināšanas treileri un sākām braukāt pa dažādiem pasākumiem Latvijā. Burito izbraukuma tirdzniecībā bijām celmlauži – liela daļa cilvēku Latvijā vēl aizvien īsti nezina, kas tas īsti ir. Bet nu jau mums izveidojies savs pircēju loks un tur, kur reiz esam bijuši, mūs jau pazīst un gaida atkal," stāsta Kārlis.

Kad Reinis izlēmis pilnībā nodoties savam uzņēmumam, brāļi izsprieduši, ka ziemas sezonā varētu gatavot un piegādāt suši. "Bijām izvērtējuši piedāvājumu un apzinājāmies, ka šajā segmentā ir milzīga konkurence. Taču mums bija sava vīzija, kā gribam strādāt, un arī pārliecība par kvalitāti, ko piedāvāsim, tāpēc konkurence mūs neatturēja," saka Kārlis.

Klienti atgriežas

Jaunais zīmols "Sushi Brothers" sevi pieteica pērnā gada decembrī. "Todien, kad "aizgājām gaisā", sēdējām kā divi kareivji ierakumos un gaidījām, kas nu būs," atminas Kārlis. "Apzinājāmies: neviens mūs vēl nepazīst, informācija par mums atrodama tikai google. Tomēr jau pirmajā dienā saņēmām divus pasūtījumus un Ziemassvētku un Jaungada laiks jau izvērtās par īstām ugunskristībām.

Strādājām arī 1. janvārī, kad daudzi konkurenti atpūtās, un tad tik tikko spējām izpildīt visus pasūtījumus.

Bet todien ieguvām daudz vērtīgu klientu, kuri pēc tam turpināja dalīties atsauksmēs par mūsu suši ar saviem draugiem un kolēģiem. Mūsu pieredze rāda, ka tie, kuri reiz nogaršojuši mūsu suši, pie mums atgriežas un atved sev līdzi citus."

Visu darām no sirds

Kas atšķir "Sushi Brothers" piedāvājumu no līdzīgiem? – Šefpavāra rokraksts, ēdienkarte un suši īpašā garša. "Iegādājamies tikai labus, kvalitatīvus produktus," saka Kārlis.

"Mūsu ēdienkartē neatradīsit, piemēram, krabju nūjiņas, toties tajā ir īpaši gardumi, kādu nav citiem – kā suši ar Carnikavas nēģi."

"Domājam zaļi un savu produktu piegādājam glītā kartona iepakojumā. Nemānām cilvēkus, izsludinot uzpūstas akcijas kā "1 + 1". Savos suši neliksim caurspīdīgi plānu laša šķēlīti – ieliksim pieklājīgu – tādu, lai pašiem nav kauns. Kāds var sacīt, ka šādā ceļā bagāti nekļūsim, taču mums šis darbs ir sirdslieta un visu arī darām no sirds."

Brālis brālim

Pagaidām – "starta ieskrējienā", kā saka Kārlis, – viss vēl ir mazs. "Sushi Brothers" gardumi top 20 m2 lielā virtuvītē, un uzņēmumā pagaidām strādā tikai trīs cilvēki: abi brāļi un vēl viens suši meistars.

"Šī gada laikā mums dažbrīd ir gājis kā pa kalniem un lejām, taču katrs sākums ir grūts. Bet mēs visu esam panākuši tikai ar savu darbu. Mums nav nekādu kredītsaistību, visu esam apņēmušies pamazām uzbūvēt paši. Brālis ir mūsu radošais gars, es nodarbojos ar finanšu un tehniskajām lietām un piegādi. Visu, ko nopelnām, tūdaļ ieguldām attīstībā.

Arī viens bizness atbalsta otru: ja nebūtu "burito brāļa", "suši brālim" vasarā klātos grūti. Un varbūt šiem diviem ar laiku uzradīsies vēl kāds brālis," nosmaida Kārlis. "Savs uzņēmums ir kā bērns, kas jāizauklē, – un mēs to pašlaik auklējam, atdodot savam mazajam biznesam visus spēkus un enerģiju. Un tas pamazām aug un attīstās."

Starta grūtības

Ar kādām grūtībām "Sushi Brothers" nācies saskarties, uzsākot biznesu? Visupirms jau ar pieminēto lielo konkurenci. Mazam un vēl nezināmam uzņēmumam nav viegli mēroties spēkiem ar nišas "lielajiem monstriem". Mērogs iespaido arī suši pagatavošanai nepieciešamo un gana dārgo produktu iepirkuma cenas. "Lielie konkurenti tos vairumā var iegādāties krietni lētāk nekā mēs. Taču, lai noturētu biznesu virs ūdens, nevaram atļauties savus suši pārdot par zemākām cenām," skaidro Kārlis.

"Nebijām rēķinājušies, ka tik lieli resursi būs jāiegulda reklāmā," atzīst uzņēmējs.

"Mūsdienās cilvēki informāciju meklē galvenokārt internetā, tāpēc ir svarīga kvalitatīva mājaslapa. Pirmie tās veidotāji mūs pievīla, bet tad atradām profesionāļus, kas šo lietu noveda līdz galam." "Sushi Brothers" mājaslapā ir padomāts gan par izsmeļošu produkta aprakstu, gan arī par interneta tirdzniecībā tik svarīgo vizuālo pusi – lai attēli būtu ne vien kārdinoši, bet tajos arī būtu uzskatāmi redzamas suši sastāvdaļas. Uzņēmumam ir arī savs "Facebook" konts, kura statistika šī gada laikā bijusi visai augsta un kurā klienti dalījušies atzinīgās atsauksmēs. Taču Kārlis teic, ka vislabākā un uzticamākā reklāma ir klientu ieteikumi.

Nācies pierast arī pie pasūtījumu paisumiem un bēgumiem, jo suši nav ēdiens, ko cilvēki pasūta katru dienu, – to bauda galvenokārt svētkos. Taču jau ir padomāts par to, lai uzņēmumam nebūtu dīkstāvju. "Mums ir lieli plāni," apliecina Kārlis. "Paplašināsimies paši un paplašināsim savu ēdienkarti. Šoruden tajā iekļausim arī zupas, burito un vēl citas gardas un interesantas lietas. Ar ēdienu variācijām Reiņa izpildījumā varam spridzināt uz visām četrām debesspusēm!"

Palīgs biznesā – "Swedbank" miniterminālis

Piegādājot ēdienu mājās, jāņem vērā tas, ka arvien vairāk cilvēku vēlas norēķināties nevis skaidrā naudā, bet ar karti. "Uzsākot šo biznesu, mums tas bija skaidrs: dzīvojam 21. gadsimtā, un cilvēkiem šī iespēja ir jānodrošina," stāsta Kārlis. "Tā kā esam "Swedbank" klienti, devos uz banku painteresēties par iespējām izīrēt mobilu termināli. Bet man teica: mums ir, lūk, šāds jaunums – karšu lasītājs viedtālruņiem, ko jūs varat iegūt savā īpašumā.

Tas bija par ļoti pieņemamu cenu, teicu – okei, mēs to ņemsim! Sākumā skatījos un nesapratu – tik plāniņš, kur gan te nāks ārā čeks?

Bet viss izrādījās pavisam vienkārši: kad klients samaksājis, viņam čeks ar viedtālruņa palīdzību tiek nosūtīts elektroniski. Šī ierīce ir ļoti ērta un aizņem tik maz vietas – tas ir kā otrs telefons kabatā. Arī klienti, to ieraugot, ir ieintersēti un patīkami pārsteigti. Šovasar izmantojām to arī "Burrito Brothers" izbraukumos un jau apsveram, ka, uzņēmumam paplašinoties, mums drīz vajadzētu iegādāties vēl vienu karšu lasītāju."