Raksta attēls

“Svaigi.lv”: virtuālā zemnieku tirgus izaicinājumi

Šobrīd šķiet neticami, ka virtuālā produktu tirgus “Svaigi.lv” ideja dzimusi tikai pirms četriem gadiem un vēl nesen Latvijas lauku saimniecībās izaudzēto vai ražoto pārtiku nebija iespējams iegādāties internetā. Šodien pārtikas e-komercijas vide ir augoša joma ne tikai Latvijā, bet arī visā pasaulē un atvieglo 21. gadsimta cilvēka ikdienu, taču ar pārtikas iegādi internetā joprojām saistās daudz psiholoģisku šķēršļu. “Tāpēc uzņēmumam jābūt fleksiblam un gatavam arvien jaunām pārmaiņām: jāiet laikam līdzi, un man prieks, ka mums vienmēr izdevies tam iet pa priekšu,” uzsver “Svaigi.lv” – viena no lielākajiem pārtikas interneta veikaliem Latvijā – īpašniece Elīna Novada.

Nepieciešams moderns risinājums

Divu bērnu – piecgadīgās Katrīnas un trīsgadīgā Valtera – mammai biznesa sākums vairāk līdzinājies eksperimentam, jo bijusi vēlme pārbaudīt praksē, vai ideja strādā. “Vēloties sniegt saviem bērniem vislabāko, meklēju kvalitatīvu pārtiku, jo biju un joprojām esmu pārliecināta, ka ikdienas uzturā pēc iespējas vairāk jālieto Latvijas produkti,” stāsta Elīna. “Tirgū, kā zināms, nevienam nav pienākums tev stāstīt, kur un kā produkti audzēti, savukārt mazajos veikaliņos svaigā produkcija pieejama ļoti ierobežotā daudzumā, jo tā ātri bojājas, tāpēc galu galā sāku to pasūtīt pa tiešo no saimniecībām, kas spēja nodrošināt piegādi. Pamazām nolēmu piedāvāt šo servisu arī citiem, sākotnēji – radiem un draugiem. Izrādījās, ka cilvēkiem vajadzība pēc šāda pakalpojuma ir, bet 21. gadsimtam atbilstoša un moderna risinājuma nav.”

Elīnas degsme un pārliecība sakrita ar iepriekšējo desmit gadu ilgo darba pieredzi pārdošanā, mārketingā un IT projektos, līdz ar to viņa zināja, kādi soļi jāsper pirmie. Iedvesmu viņa meklēja arī pasaules piemēros un pirmās idejas guva no citu valstu e-komercijas pieredzes. Pateicoties iekrājumiem, sadarbībā ar programmētājiem tika izstrādāta mājaslapa.

“Sapratu, ka man nav ko zaudēt, un vienkārši jārīkojas – jāpamēģina un jāpārbauda praksē, nevis jādomā teorētiski, vai tas strādās! Man nebija biznesa plāna, un šodien atskatoties varu teikt – man nebija ne jausmas, ko es daru. Jo es nezināju ne to, ko nozīmē apkalpot simtiem piegādātāju un klientu, ne arī to, ar kādiem izaicinājumiem man nāksies saskarties, taču esmu ātri mācījusies praksē,” pasmaida Elīna.

„Mēdzu teikt, ka visu var panākt ar darīšanas metodi.” Tā izrādījās veiksmes formula, lai gan Elīna uzsver – aiz ārēji šķietamas veiksmes slēpjas milzīgs darbs. “Turklāt vispirms tas ir darbs pašam ar sevi – pieņemt pārmaiņas un izaicinājumus, un, neskatoties uz šķēršļiem, spēt saskatīt mērķi pāri problēmu purvam.”

Vairāk uzmanības finanšu vadībai

Pirms četriem gadiem, kad jau bija izstrādāts biznesa koncepts, Elīna uzsāka uzņēmuma darbību kopā ar biznesa partneri, taču šajā pavasarī abu ceļi šķīrās, jo nesakrita stratēģiskais redzējums par uzņēmuma attīstību un nepieciešamajām pārmaiņām. “Neskatoties uz to, ka turpina augt gan uzņēmuma apgrozījums, gan klientu skaits, nav bijusi neviena diena, kad es būtu varējusi pateikt, ka uzņēmums ir gatavs, jo visu laiku ir jaunas idejas un jautājumi, kuriem jāmeklē risinājumi, jāseko līdz tirgus situācijai, cilvēku dzīvesstila izvēlēm un paradumiem, tam, kā internets un digitalizācija ietekmē mūsu dzīvi. Šis nenoliedzami mums ir pārmaiņu gads, un pēdējā pusgada laikā vien pārmaiņu apjoms bijis milzīgs,” norāda Elīna. Viņai ne visai patīk jautājums, ko šodien būtu darījusi citādi. Tas liek domāt par to, ko vairs nav iespējams mainīt.

“Taču, ja to varētu, es pievērstu lielāku uzmanību finanšu vadībai, kam, iespējams, mūsu komandā bijis par maz kompetences, jo mums būtu noderējusi pragmatiskāka pieeja cipariem. No otras puses – tā kā mums neviens nepateica, ka kaut kas nav iespējams, mēs esam varējuši to izdarīt.”

Taču, pēc Elīnas vārdiem, joprojām ir dažādi izaicinājumi, lai strādātu rentabli – ar peļņu, jo visu laiku tiek ieguldīts attīstībā, kas notikusi visdažādākajās “frontēs”, sākot no vienas tirgus dienas nedēļā, uz kuru pasūtīt produkciju, līdz četrām šodien, un beidzot ar Latvijas zemnieku produkcijas sortimenta papildināšanu ar bioloģiski sertificētiem citzemju produktiem. “Tas izrādījās ļoti veiksmīgs lēmums,” uzsver Elīna. “Jo tika nodrošināta produktu dažādība atbilstoši citu valstu sezonai. Latvijā ziemas sezonā no janvāra līdz jūnijam produktu klāstā pārsvarā pieejami tikai sakņu dārzeņi”.

Ar laiku sortiments papildināts arī ar mājlietām, lai varētu palīdzēt ne tikai Latvijas zemniekiem, bet arī meistariem un amatniekiem padarīt produkciju pieejamāku plašākam cilvēku lokam.

Tehnoloģiju atbalsts nenovērtējams

“Atceros, kā kādreiz lepojos ar darbinieku skaita pieaugumu, jo šķita, ka tas ir rādītājs uzņēmuma attīstībai, taču esmu sapratusi, ka, efektīvi sakārtojot procesu, var izdarīt lielāku darba apjomu ar mazāku darbinieku skaitu un tehnoloģiju atbalstu,” atklāj Elīna. Šobrīd uzņēmumā pilnu darba laiku strādā trīs cilvēki, bet darbs tiek nodrošināts gan kurjeriem, gan arī studentiem, jo uzņēmums ir atvērts sadarbībai, savukārt grāmatvedība un programmēšana ir ārpakalpojumi. “Līdz šim četrus gadus esam gājuši sarežģītības virzienā, nodrošinot arvien lielāku sortimenta dažādību, meklējot jaunas iespējas un nodrošinot arvien vairāk tirgus dienu, bet šobrīd, kad esam pakalpojumus notestējuši un pārbaudījuši praksē, vēlamies klientu pieredzi “Svaigi.lv” padarīt pēc iespējas vienkāršāku un saprotamāku.

Esam radījuši sistēmu, kas spēj nodot pasūtījumus simtiem piegādātāju ar dažu klikšķu palīdzību.

Agrāk tas bija manuāls darbs, un es vēl tagad atceros, kā visu dienu gatavoju “Excel” tabulas, lai daudzās saimniecības saņemtu pasūtījumus. Pateicoties tehnoloģiju atbalstam, esam spējuši nodrošināt darba efektivitāti. Ar interesi arī vēroju, kā mūsu sadarbības partneris “Swedbank” attīsta savus digitālos pakalpojumus, atvieglojot manu darbu. “Smart-ID” ir nenovērtējams atbalsts, jo ikdienā veicu simtiem maksājumu. Priecē, ka pēdējā gada laikā man vairs nav bijis nepieciešamības doties uz bankas filiāli, jo tas prasa ļoti daudz laika, un šodien es kā uzņēmuma vadītāja visu varu izdarīt internetbankā vai sazvanoties pa telefonu.”

Uzņēmums kā vidutājs

“Svaigi.lv” nodrošina darbu vairāk nekā simt saimniecībās, kas savu produkciju piegādā no visas Latvijas – arī no tālās Durbes un Daugavpils, un uzņēmumam ik dienas nākas saskarties ar daudziem un dažādiem izaicinājumiem, no kuriem lielākie ir produktu kvalitāte un nepiegādāšana. “Ir svarīgi, lai saimniecības noturētu nemainīgu kvalitāti un produkcija būtu atbilstoša klientu vēlmēm un gaidām. No savas puses cenšamies nodrošināt atgriezenisko saiti, lai klientam par produktu būtu iespēja iedot novērtējumu, tādejādi arī saimniecības var vieglāk izsekot savam darba rezultātam. Otrs izaicinājums ir produktu nepiegādāšana. Saimniecību darbu ietekmē visdažādākie faktori – ne tikai laikapstākļi, kuru dēļ produkts nav izaudzis, nosalis, vai kā šovasar – pārcietis krusu, bet arī dažādi notikumi saimnieku ģimenēs, un mēs kā uzņēmums saprotam šos apstākļus, bet, no otras puses, saprotam arī prasīgo klientu, kurš gaidījis produktus un plānojis ēdienreizes,” norāda Elīna. Ik pa laikam viņai ir svarīgi doties uz saimniecībām ne tādēļ, lai uzraudzītu (jo Latvijā uzraugošo institūciju netrūkst), bet lai iepazītos un varētu parādīt pircējiem zemnieku ikdienu; lai nepazaudētu saikni ar realitāti un mazinātu plaisu starp dzīvi laukos un lielpilsētas pircēja e-komercijas izvēli. Tiesa – ja saimniecība bez pamatota iemesla nav piegādājusi produktus vairāk nekā divas reizes, sadarbība visdrīzāk tiks pārtraukta, tāpat arī ja nav uzlabojumu produktu kvalitātē, vienīgais ceļš ir atteikties tos tirgot.

Elīna gan uzsver – četru gadu laikā, pieaugot pasūtījumu skaitam, arī saimniecības veikušas pārmaiņas, lai varētu pielāgoties pieprasījumam. “Tām arī turpmāk jāpilnveidojas, lai varētu nodrošināt klientu arvien augošās prasības”.

Šobrīd produktus “Svaigi.lv” pasūta vairāk nekā četri tūkstoši ģimeņu, klienti ir uzticīgi, un ar viņiem veidojas gadiem ilga sadarbība, jo pagaidām nav citu alternatīvu internetā nopirkt zemnieku produktus tik plašā apjomā. Elīna smejas – pati esot visilgākais “Svaigi.lv” klients, kas veicis visvairāk pasūtījumu.

“Tā kā “Svaigi.lv” ir noteiktas nišas veikals, ik pa laikam, protams, sanāk iebraukt arī veikalā pēc tiem produktiem, kas nav pieejami pie mums, taču esmu novērojusi – veikalā vienmēr nopērku vairāk nekā plānots. Tāpēc uzskatu, ka e-komercija ne tikai atvieglo mūsdienu cilvēku ikdienu, bet ļauj pieņemt daudz apzinīgākus lēmumus pārtikas izvēlē.”

Sociālā uzņēmuma priekšrocības

“Dibinot “Svaigi.lv”, nezināju, kas mani sagaida nākotnē, tāpēc man nebija bail – uztvēru to kā piedzīvojumu un iespēju darīt kaut ko jēgpilnu. Jo pirms tam dažādās darbavietās, neskatoties uz to, ka uzņēmumi un kolektīvi bija lieliski, saskāros ar sajūtu, ka man ir grūti saskatīt jēgu, kāpēc katru dienu iet uz darbu. Kopš uzņēmuma dibināšanas man šāda jautājuma vairs nav, jo es savam darbam redzu pievienoto vērtību,” atzīst Elīna.

Kopš šī gada “Svaigi.lv” ieguvis arī sociālā uzņēmuma statusu.

“Mēs devām iespēju mazajām Latvijas saimniecībām – audzētājiem un ražotājiem – tirgot savu produkciju mūsdienīgā veidā, pirms vēl es zināju, ka tam ir definīcija, likums un valsts pārvaldes institūcijās par to spriež simtiem cilvēku. Atbalsts Latvijas saimniekiem vienkārši bija mūsu uzņēmuma pamatkodolā. Es ticēju un joprojām ticu, ka cilvēkiem Latvijā jābūt iespējai ēst tīru un dabīgu pārtiku, kas sniedz enerģiju un spēku, jo nevienam vairs nav noslēpums, kā pārtika, ko ikdienā ēdam, ietekmē katru no mums. Un man bija svarīgi, ka ar savu darbu varu atbalstīt saimniecības Latvijas laukos un reģionos, kas cilvēku trūkuma dēļ pamazām “izmirst”, un dot cerību, ka arī pēc gadiem laukos kāds būs. Pateicoties sadarbībai ar “Svaigi.lv”, daudzas saimniecības var plānot savu attīstību, jo tām būs, kur realizēt savus produktus.”

Elīna novērtē, ka sociālā uzņēmuma statuss ļauj iegūt dažādus atbalsta instrumentus. “Viena no lielākajām šī brīža iespējām ir Eiropas Savienības finansiālais atbalsts attīstībai – “ALTUM” administrēts grants ar desmit procentu līdzdalību. Jau izdevies piesaistīt 40 tūkstošu eiro lielu finansējumu virtuālās platformas attīstībai. “Atbalsts palīdz pārvarēt izaugsmes šķēršļus, taču es piekrītu uzskatam, ka sociālajiem uzņēmumiem tik un tā pamatā jābūt biznesa projektiem, respektīvi – pašiem jāspēj nopelnīt,” uzsver Elīna.