Raksta attēls

Iespējas drošai un augošai tirdzniecībai internetā

Internetveikalu popularitāte pasaulē arvien pieaug. Arī pētījums par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanos tīmeklī liecina, ka vairāk nekā trešā daļa (37%) Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas reizi mēnesī vai biežāk. Kas jāņem vērā, domājot par drošiem norēķiniem internetā un kā palīdzēt pircējiem izvēlēties uzticamus tirgotājus?

Interneta pirkumi – parocīgi un pieejami

Gandrīz puse no Latvijas iedzīvotājiem (49%) savas zināšanas par drošu iepirkšanos internetā vērtē kā labas. Trešdaļa respondentu (33%) norāda, ka viņu zināšanas ir viduvējas, bet 13% tās vērtē kā sliktas. Domājams, šīs bažas ir viens no iemesliem, kāpēc daļa pircēju joprojām kavējas izmēģināt šo iespēju, kas var ietaupīt ne tikai naudu, bet arī laiku. Katrs piektais (20%) pētījuma dalībnieks apgalvo, ka tiešsaistē iepērkas retāk nekā reizi mēnesī, bet 31% – pāris reizes gadā vai retāk. 11% respondentu tīmeklī neiepērkas nemaz.

Latvijas Interneta asociācijas apkopotie dati par 2018. gadu liecina, ka Latvijā tikai 20% uzņēmēju savus pakalpojumus pārdod tiešsaistē, vēl 13% plāno to darīt, kamēr 67% pat neplāno (salīdzinājumam Lietuvā to neplāno darīt 61%, Igaunijā – 52%).

Pētījums atklāj, ka Latvijā populārākās jomas, kurās kopumā pirkumiem internetā tiek iztērētas vislielākās summas gada laikā, ir ceļošana (378 miljoni dolāru), elektronika (109 miljoni dolāru) un modes un skaistumkopšanas preces (88 miljoni dolāru). E-komercijā visstraujāk augošo nozaru vidū pirmo vietu gadu no gada arī ieņem ceļošana, otrajā ir pārtika, trešajā – mēbeles.

“Pircēji Latvijā iepērkas internetā, jo tas ir ērti. Svarīgs ir arī piegādes ātrums, tāpēc klienti novērtē piegādi tajā pašā dienā. Iepirkšanās popularitāte internetā katru gadu pieaug. Viens no iemesliem, kāpēc cilvēki arvien biežāk izvēlas arī pārtikas preces iegādāties tīmeklī, ir straujais dzīves ritms."

"Bet pārtikas iegādi internetā ir iecienījuši arī seniori, jo mēs nodrošinām produktu piegādi līdz pašām mājas durvīm un, ja nepieciešams, kurjers tos var pat ienest priekšnamā vai virtuvē,” saka Sanita Bērziņa, BARBORA Latvija valdes locekle.

Pētījums rāda, ka visbiežāk internetā iepērkas Latvijas iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 34 gadiem. Šī vecumgrupa to dara vairākas reizes mēnesī. Interesanti, ka vīrieši kopumā tīmeklī iepērkas biežāk nekā sievietes. Pētījumā arī noskaidrots, ka iespēju iepirkties tiešsaistē visbiežāk izmanto augstākā vai vidējā līmeņa vadītāji, kā arī jaunās māmiņas. Tajā pašā laikā nevar apgalvot, ka internetā iepērkas tikai gados jauni cilvēki – arī katrs piektais Latvijas seniors izmanto šo iespēju reizi mēnesī vai biežāk. Un, protams, pirkumus veic ne tikai privātpersonas, bet arī uzņēmumi.

Karšu maksājumiem – garantija

Iepirkšanās internetā sniedz daudz priekšrocību – atlaides, plašu produktu klāstu, arvien ātrāku piegādi, ērtu preču apmaiņu utt. Taču, augot e-komercijas popularitātei, attīstās arī tiešsaistes krāpniecība, piemēram, datu zādzība, viltus piedāvājumi, preces kvalitātes neatbilstība solītajam u.c.

Baiba Vītoliņa, PTAC direktore uzsver: “Pārsvarā patērētāji PTAC sūdzas nevis par internetveikaliem, kas piedāvā veikt apmaksu ar bankas karti, bet gan par tiem, kas prasa veikt samaksu tikai ar pārskaitījumu internetbankā vēl pirms preces saņemšanas. Uz šādiem pirkumiem neattiecas karšu maksājumu garantija, kas klientam ļauj vērsties bankā neautorizētu un krāpniecisku maksājumu gadījumā, lai saņemtu naudas atmaksu. Lielākoties PTAC saņem sūdzības par Latvijas internetveikaliem, taču tās tiek iesniegtas arī par ārzemju komersantiem. Ja komersants, par kuru saņemta sūdzība, ir reģistrēts kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm, Islandē vai Norvēģijā, varam palīdzēt šo strīdu risināt, sadarbojoties ar mūsu paspārnē esošo Eiropas patērētāju informēšanas centru Latvijā.

Savukārt Gints Mālkalnietis, CERT.LV IT drošības eksperts ir pārliecināts: lai pasargātu savus datus, liela nozīme ir drošām parolēm. Ir svarīgi katram resursam izmantot unikālu paroli, nevis vienu visur.

Jo, ja gadījumā paroli nozog, tad ir daudz vieglāk saprast, kurš resurss ir ticis kompromitēts. “Lai parole būtu droša, tai ir jābūt garai – vismaz 14–16 simboliem. Ja tādu ir grūti izdomāt, es ieteiktu lietot automātiski ģenerētas paroles, kas tiek glabātas droši šifrētā veidā,” saka eksperts.

Lai pircējiem un tirgotājiem skaidrotu bezkontakta norēķinu priekšrocības un drošības aspektus, 2019. gada oktobrī un novembrī “Mastercard” sadarbībā ar Finanšu nozares asociāciju visā Latvijā organizē informatīvo kampaņu “Piik un gatavs”. Vairāk informācijas – www.piikungatavs.lv

Pieci padomi, kā veikt drošus e-pirkumus

1. Esiet vērīgi, izvēloties interneta veikalu, un vienmēr pārliecinieties:

  • vai ir norādīts uzņēmuma nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, kontakttālrunis, e-pasta adrese ātrai saziņai;
  • kādas ir citu pircēju atsauksmes;
  • vai ir sniegta skaidra un saprotama informācija par preci.

2. Uzmanieties no reklāmām, kas sola brīnumproduktus vai neticami zemas produktu vai pakalpojumu cenas.

3. Izvēlieties tirgotāju, kurš piedāvā “3D Secure” sistēmu. Tas liecina, ka tirgotājs augstu vērtē maksājumu drošību.
4. Sekojiet līdzi naudas plūsmai savā kontā – papildu kontrolei ieslēdziet paziņojumus mobilajā lietotnē. Pēc vajadzības mainiet maksājumu limitu
5. Pārliecinieties, ka savienojums ir drošs (http un https). Neizmantojiet ierīci, kurai programmatūras atjauninājumi nav veikti ilgāk nekā 3 mēnešus.