Raksta attēls

Uzņēmuma grāmatplaukts: redzeslokam un radošumam

Vingrošanas zāles, bezmaksas ēdienreizes, augļi un dzērieni, galda spēles – tie ir tikai daži no bonusiem, kurus darba devēji mēdz ieviest, lai noturētu savus darbiniekus un vairotu to lojalitāti. Taču uzņēmumiem nebūtu jādomā tikai par darbinieku ķermeņa, bet arī prāta labsajūtu. Te risinājums ir biroja bibliotēka vai grāmatplaukts.

Ieguvumi darbiniekiem

Korporatīvās komunikācijas uzņēmuma “Vīlands Associates” partneris, stratēģiskais konsultants Ralfs Vīlands uzskata, ka grāmatu lasīšana ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā paplašināt uzņēmuma darbinieku redzesloku un veicināt radošumu. Tas ļauj uzņēmumā veidot līdzīgus priekšstatus par projektu vadību un klientiem labākajiem risinājumiem.

 “Bija periods, kad es grāmatas burtiski riju vienu pēc otras, jo man patīk lasīt. Tagad tas ir īpaši svarīgi, jo ļoti daudzas lietas mainās – vecās struktūras sabrūk, tās vairs nav adekvātas un aktuālas, un veidojas jaunas struktūras, jauni spēka centri."

"Pasaulē notiekošo var izprast, tikai nepārtraukti sekojot līdzi notikumu attīstībai. Tāpēc manā skatījumā lasīšana ir ļoti svarīga,” uzskata Ralfs Vīlands.

Kopīgs grāmatplaukts ir praktiska un mazajiem un vidējiem uzņēmumiem pieejama iespēja būt inovatīviem: tā stimulē darbiniekus atvērt prātus radošiem risinājumiem, paplašināt savas prasmes un zināšanas, pārrunāt lasīto ar citiem kolēģiem. Tāpat lasīšana veicina arī plašāka vārdu krājuma veidošanos, īpaši svešvalodās, un valodas stila izjūtu.

Teamwork blogs kā trīs lielākos biroja bibliotēkas ieguvumus min:

  1. Ietaupa naudu. Tā vietā, lai iegādātos grāmatas eksemplāru katram darbiniekam, kuram tā nepieciešama darbam, kopīgai bibliotēkai var iegādāties vienu vai, ja grāmata ļoti pieprasīta, divus eksemplārus. Ietaupījums var būt ievērojams, jo dažādu nozaru grāmatas nereti maksā diezgan dārgi.
  2.  Konsekventa informācija. Jūs varat būt pārliecināts, ka uzņēmuma komanda izmanto vienus un tos pašus resursus, līdz ar to tai nebūs pretrunīgas informācijas vai atšķirīgu priekšstatu, kā strādāt un sadarboties. Tas ir īpaši svarīgi interneta laikmetā, kad lasītāji informāciju izmanto nekritiski, nepārbaudot citus uzticamus avotus.
  3. Vērtību un standartu veidošana. Korporatīvās bibliotēkas izveide, pat ja tas ir tikai neliels grāmatplaukts, reizē ir arī darbinieku vērtību un prioritāšu veidošana. Tā gan katram darbiniekam atsevišķi, gan visam kolektīvam apliecina, ka akurāti, informēti un izglītoti darbinieki tiek respektēti un atbalstīti. Tas savukārt uzliek latiņu īstenojamajiem projektiem – uzturēt tādu pašu izcilības standartu.

150+ grāmatas

Pirmās grāmatas biroja grāmatplauktam Ralfs Vīlands sāka iegādāties 2000. gadu sākumā paralēli pirkumiem savai mājas bibliotēkai. Viena no pirmajām bija Nasima Nikolasa Taleba (Nassim Nicholas Taleb) leģendārā grāmata “The Black Swan”, kas ir aktuāla joprojām. “Melnais gulbis” ir teorija, kas apraksta grūti paredzamus un retus gadījumus, kam ir ļoti būtiska globāla ietekme. Drīz vien tai pievienojās daudzas citas.

Ralfs Vīlands stāsta, ka viņa uzņēmumā grāmatplaukts, kuru regulāri papildina ar jaunākajām grāmatām, pieejams ikvienam darbiniekam. Šeit pārsvarā ir grāmatas par korporatīvo, digitālo un krīzes komunikāciju, mārketingu, uzņēmējdarbību un inovācijām. Pašlaik tajā ir ap 150 grāmatu, un to skaits turpina pieaugt. Gandrīz visas ir angļu valodā.

Jautāts par vērtīgākajām grāmatām, konsultants min 2006. gadā izdoto Krisa Andersona (Chris Anderson) grāmatu “The Long Tail”, uz kuru joprojām daudzi atsaucas un kuras autora ieviestais termins “long tail” kļuvis nozarē populārs. Cita, ne mazāk vērtīga uzņēmējdarbības izpratni veicinoša grāmata ir Mortena T. Hansena (Morten T. Hansen) un Džima Kolinsa (Jim Collins) sarakstītā “Great by Choice”, kas ir īpaši noderīga jaunajiem uzņēmējiem. Grāmatas autori ieviesuši “produktīvās paranojas” jēdzienu, kas palīdz savlaicīgi novērtēt riskus.

Šīgada pavasarī uzņēmuma grāmatplauktā nonākusi arī nesen ar Swedbank atbalstu latviski iztulkotā Juvala Noa Harari grāmata “Sapiensi. Cilvēces īsā vēsture” (Yuval Noah Harari “Sapiens: A Brief History of Humankind”), kura grāmatveikalos būs nopērkama tikai nākamā gada sākumā. “Vīlands Associates” līdz ar citiem Swedbank rīkoto Uzņēmēju pieredzes dienu dalībniekiem to saņēma dāvanā un var lasīt jau tagad.

Bibliotēka bez bibliotekāra

“Vīlands Associates” grāmatplaukts ir brīvi pieejams un īpaša reģistrācijas sistēma grāmatām nav ieviesta, lai arī tādi mēģinājumi bijuši.

“Mūsu bibliotēkai bibliotekāra nav. Katrs var izvēlēties un paņemt grāmatas atbilstoši savām interesēm vai aktualitātei darbā. Tā grāmatas rotē no rokas rokā. Ja arī kāds vērtīgs izdevums noklīstu neceļos, to internetā varētu iegādāties vēlreiz,” stāsta Ralfs Vīlands.

Kuras grāmatas vērts iegādāties?

Lai uzzinātu par grāmatām, kuras vērts iegādāties un lasīt, konsultants iesaka sekot līdzi lielo uzticamo mediju – “Financial Times”, “Business Insider”, “Wired, Foreign Affairs”, “New Yorker” – apskatiem, kā arī ekspertu ieteikumiem sociālajos tīklos. “Par daudzām grāmatām uzzinu arī “Cannes Lions” festivālā, kuru iedvesmai cenšos apmeklēt katru gadu. Vēlāk pasūtu tās uzņēmuma bibliotēkai vietnē “Amazon”,” stāsta Ralfs Vīlands. Arī darbinieki bieži vien iesaka grāmatas, ko būtu vērts iegādāties.

Par jaunākajām grāmatām darbinieki tiek informēti uzņēmuma komandu saziņai izmantotajā lietotnē “Slack” un citos sociālajos tīklos. Rinda uz grāmatām parasti neveidojas, jo uzņēmumā tiek pirkts gana daudz izdevumu un izvēle ir plaša.

5 grāmatas augusta atvaļinājumam

Ralfs Vīlands iesaka piecas uzņēmējiem vērtīgas grāmatas no “Vīlands Associates” uzņēmuma grāmatplaukta, kuras varat paspēt izlasīt vēl šovasar:

  1. Nassim Nicholas Taleb “Skin in the Game: Hidden Asymmetries in Daily Life” (2018). “The Black Swan” autora nākamā grāmata, kas izaicina daudzus esošos priekšstatus par risku un tā ieguvumiem, kā arī sodu, politiku, reliģiju, finanšu pasauli un personisko atbildību. Tā ir mana šīsvasaras grāmata. Autors pastāsta, kā atšķirt tos, kuri riskē pamatoti, un tos, kuri uzņemas asimetriskus riskus, jo nesaņem sodus par neveiksmēm (neliek uz spēles savu ādu), tādējādi izkropļojot pasaules uzbūvi un radot būtiskas sekas. Piemēram, ja organizāciju līderi saņem bonusus neatkarīgi no darbības rezultātiem vai valsts aparāta klerki, kuri lemj par militārām misijām jaunattīstības valstīs, netiek sodīti negatīvu seku iestāšanās gadījumā.
  2. Ken Auletta “Frenemies: The Epic Disruption of the Ad Business (and Everything Else)” (2018). Kens Oleta ir Ņujorkas žurnālists un vairāku populāru grāmatu autors. Šī ir grāmata par to, kā mainās visa komunikācijas industrija. Autors pēta mārketinga industrijas struktūras agrāk (mediju aģentūras – klienti – patērētāji) un to, kā šis biznesa modelis sabruka, ienākot “Facebook” un “Google”, kas pašlaik saņem 77% no katra dolāra, kas globāli ieguldīts reklāmā. Turklāt vairāk nekā 87% “Google” apgrozījuma nāk no reklāmas. Tas savukārt ir nopietni apraudējis neatkarīgo mediju eksistenci un ir arī viens no iemesliem, kāpēc būtiski samazinājusies ticamo avotu pieejamība, radot negatīvas sekas demokrātiskas sabiedrības ilgstpējai.
  3. Christopher Clearfield and András Tilcsik “Meltdown: Why Our Systems Fail and What We Can Do About It” (2018). Šī ir viena no “Financial Times” ieteiktajām grāmatām šai vasarai. Esmu to tikko sācis lasīt, bet jau aizrāvies. Grāmata ir par to, kāpēc mūsu sistēmas sabrūk un ko mēs varam darīt, lai to mainītu. Autori analizē dažādu izgāšanās piemēru DNS un mēģina saprast, kāpēc tā ir noticis un kā sīkas kļūdainas rīcības var novest pie daudzu miljonu kļūdām. Tad loģiski seko jautājums – kā no tām izvairīties?
  4. Richard Shotton “The Choice Factory: 25 behavioural biases that influence what we buy” (2018). Grāmata par ne mazāk aktuālu tēmu – kā tiek pieņemti lēmumi. Līdzīgi kā populāro “Think Fast, Think Slow”, arī šo grāmatu uzrakstījis neirologs. Grāmata stāsta par to, cik iracionāli un impulsīvi cilvēki veic iepirkšanos un pieņem citus lēmumus. Tēma nav jauna, taču aizvien aktuāla.
  5. Lasse Rouhiainen “Artificial Intelligence: 101 Things You Must Know Today About Our Future” (2018). Somu autora grāmata, kas palīdz izprast mākslīgo intelektu, kas attīstās ļoti strauji un ietekmēs praktiski visas mūsu dzīves jomas un uzņēmējdarbības nozares. Grāmatas autors stāsta par daudziem fascinējošiem tematiem, kas skar mākslīgo intelektu, un to, kā tas spēj mācīties no savas un citu rīcības. Tas būtiski var ietekmēt nodarbinātību, jo virkne stabilu profesiju, arī t.s. “balto apkaklīšu” pusē, pazudīs.