Raksta attēls

YES WE CAN: varam to, ko nevar citi!

"Yes We Can" ir nestandarta un standarta reklāmas projektu ražotne, kuras ampluā ir radoši un netradicionāli risinājumi. Par to, kā zīmols spējis „uzaudzēt muskuļus”, pateicoties ar "Swedbank" un COSME programmas atbalstu iegādātai iekārtai, stāsta uzņēmuma īpašnieki Rolands Streičs un Jānis Miķelsons.

24 stundas dienā

"Yes We Can" stāsts aizsākās 2012. gadā, kad abi reklāmas nozarē strādājošie puiši, kuri tolaik bija katrs savas uzņēmējdarbības pirmsākumos, nolēma dibināt kopīgu uzņēmumu. „Mūs saveda kopā darbs, ikdienas situācijas,” stāsta Jānis. „Rolandam iepriekš bija lielāka pieredze ražošanas ietvarā, man – darbā ar klientiem un projektiem."

Vairākos projektos strādājām paralēli – plūdām kā Mūsa un Mēmele katrs pa savu ceļu, līdz vienbrīd sapratām, ka ātrāk līdz jūrai varēsim izlauzties kopīgi. Mums abiem bija viens mērķis – attīstīt savu uzņēmējdarbību. Spriedām – kāda jēga taisīt divus mazus konkurējošus uzņēmumus? Labāk apvienoties un iekarot tirgu kopīgi.

Rolandam jau bija savs uzņēmums. No tā tika iznomātas ražošanas telpas Zaķumuižā un nodibināts kopīgs uzņēmums "AD Production", kas uzsāka reklāmas risinājumu veidošanu zem zīmola "Dekorācijas.lv". „Sākumā lielāko daļu darbu darījām paši, rāvām pa 15–18 stundām dienā. Ja kādudien sanāca strādāt tikai 12, tad tā šķita gandrīz vai kā brīvdiena,” atceras Rolands.

„Taču galvā jau projekti tiek risināti nepārtraukti, tāpēc varētu teikt, ka joprojām strādājam 24 stundas dienā,” piebilst Jānis.

Pašlaik "Yes We Can" strādā 26 darbinieki – projektu vadītāji, dizaineri, 3D projektētāji, rasētāji, galdieki, metinātāji. Kaut uzņēmums pastāv tikai piekto gadu, tā radošā kodola cilvēkiem ir jau vairāk nekā 20 gadu ilga pieredze reklāmas risinājumu jomā. "Yes We Can" klientu saraksts ir iespaidīgs – to vidū ir Latvijas lielākie uzņēmumi un starptautiskas kompānijas – "LMT", "LTV", "Latvenergo", "Laima" un citi. 

Vienmēr atbildam „jā”

Pērnvasar zīmols mainīja nosaukumu, jo, domājot par iziešanu ārvalstu tirgū, kļuva skaidrs, ka nosaukums "Dekorācijas.lv" to neuzrunās. Tika piesaistīts konsultants, viens no festivāla "Positivus "veidotājiem, Andis Zusts, kuram radās doma izmantot pasaulslaveno formulu „Yes, we can!”. Tā ir īsa, jaudīga un arī ražotnei ļoti atbilstoša – Jānis saka: „Kad klients mums jautā: „Vai jūs to varat izdarīt?” mūsu atbilde vienmēr ir: „Jā, mēs varam!””

„Mēs varam apdrukāt gan mašīnas, gan mājas. Mēs varam izveidot mākslas objektus, kas stāstīs funkcionālus stāstus,” solīts "Yes We Can" mājaslapā. Un zīmols ne reizi vien apliecinājis, ka tam ir pa spēkam ne vien radoši un netradicionāli, bet arī šķietami neiespējami risinājumi.

„Piemēram, cilvēki domā, ka iecerētā forma nekādi nevar turēties kopā, jo fizika to vienkārši neļauj, – bet mēs pierādām, ka var gan," stāsta Rolands.

Līdz šim uzņēmums attīstījies, izmantojot tikai pašu nopelnītos līdzekļus, bet šogad paņemts pirmais kredīts – ražošanā ļoti nepieciešamas iekārtas – modernas datorizēto ciparu vadības (CNC) frēzēšanas iekārtas jeb koordinētās frēzes – iegādei.

Finansējums “muskuļu audzēšanai”

Doma, ka šāda iekārta ir nepieciešama, virmojusi gaisā jau sen, bet to par pārliecību padarīja darbs pie Latvijas paviljona noformējuma šī gada "Expo Astana 2017" Astanā, Kazahstānā. Tam no koka plātnēm tika radīti trīs «dārgakmeņi» – trīs efektīgas, ar LED sistēmu izgaismotas neregulāras formas telpas, tehniski ļoti sarežģīts projekts, kura īstenošanu šī iekārta būtu krietni atvieglojusi.

Itāļu kompānijas ražotās CNC frēzes iegādei tika ņemts "Swedbank" kredīts, un ar bankas starpniecību uzņēmums tika iekļauts Eiropas Savienības (ES) Uzņēmumu un mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspējas veicināšanas programmā COSME, kas paredzēta laikposmam no 2014. līdz 2020. gadam un būtiski atvieglo finansējuma saņemšanu šādiem uzņēmumiem, sniedzot iespēju saņemt bankas papildu garantiju kredīta nepietiekama nodrošinājuma gadījumā.

„COSME ir ļoti labs projekts,” atzīst Jānis. „Sarunās ar citiem uzņēmējiem esmu stāstījis, ka izmantojām šādu iespēju, un visi teikuši – o, tā ir super lieta! Viņi nebija dzirdējuši par šādu programmu. Bet tā ir lielisks veids, kā atrast finansējumu, piemēram, dārgām industriālām iekārtām, kuru iegādei parasti nepieciešama 30–40% liela pirmā iemaksa."

Mums šīs frēzes cena – 160 000 eiro – pie šādiem nosacījumiem nebūtu paceļama. Taču, pateicoties bankas garantijai, mums bija jāiemaksā tikai 9%.

Jaunās iekārtas iespējas ir praktiski neierobežotas – tā spēj gandrīz no jebkura materiāla izfrēzēt jebkādu digitāli uzmodelētu formu – kas īpaši atvieglo dažādu 3D objektu izgatavošanu. Šai frēzei, salīdzinot ar iepriekšējo „vecmāmiņu”, ir gluži cits ātrums, jauda, darbvirsmas lielums un precizitāte. Tas jūtami atvieglo darbu un ceļ uzņēmuma konkurētspēju. Frēze ir ražotnes rīcībā tikai trīs mēnešus, bet šobrīd puiši jau bez tās nespēj iedomāties savu ikdienu. Viss iekārtas iespēju spektrs vēl nav apgūts, bet Jānis teic: „Muskuļi jau ir uzaudzēti un jau varam sākt veidot augstas pievienotās vērtības produktus.”

Visizaicinošākie – termiņi

Ražotne nestāv dīkā ne brīdi, pasūtījumu ir daudz. Projekti pamatā iedalās četrās kategorijās: izstāžu stendi, skatuves dekorācijas, TV studiju noformējums, „un pārējie”. Izaicinošākie? Pēc vēriena un publicitātes – noteikti Latvijas stends "Expo Astana 2017". „Sanāca labi, pašiem prieks,” puiši atzīst. Viņu darbu ļoti atzinīgi novērtējuši arī Šveices paviljona veidotāji.

„Taču izaicinošākie mums bieži ir termiņi, kādos darbs jāpaveic – gadās, ka tās ir pāris dienas un naktis,” Rolands smejas. „Ja esam apņēmušies uztaisīt stendu starptautiskai izstādei – nav variantu! To nevar aizvest trīs dienas vēlāk.”

–„Un, ja izaicinošam termiņam vēl pievienojas arī sarežģīts tehniskais risinājums, tad ir pa īstam izaicinoši,” piebilst Jānis. „Tā nereti notiek arī tāpēc, ka darbu iepriekš apņēmies izdarīt kāds cits, taču pēdējā brīdī sapratis, ka tomēr nespēs. Tad klienti nāk pie mums – un mēs nekad neesam viņiem atteikuši. Vienmēr atrodam risinājumu.”

Reklāmas risinājumu jomā valda diezgan sīva konkurence – kā "Yes We Can" tiek galā ar to? „Ja klients mums kaut ko reiz ir pasūtījis, tad varam būt droši, ka viņš pie mums atgriezīsies,” saka Rolands. „Konkurenti gan bieži piedāvā zemākas cenas, mēs esam dārgāki, taču savu kvalitātes latiņu vienmēr turēsim augstu,” skaidro Jānis. „Cilvēki to agrāk vai vēlāk novērtē. Un saprot, ka kvalitāte jau nenozīmē tikai smuki izgrieztus burtus vai gludi noslīpētas maliņas letei, – tā nozīmē arī spēju turēt doto vārdu un uzņemties atbildību. Mēs to varam.”

„Lādējam baterijas”

Ko puiši no savas pieredzes varētu sacīt – kas, uzņēmējdarbībā ir pats svarīgākais? „Pats galvenais jau – izturība un neatlaidība,” atzīst Rolands.

„Jo strādājot jau vienmēr rodas kādi šķēršļi. Taču vajag iet uz savu mērķi – ja nevari pa vienu ceļu, tad pa otru, trešo... Ja nevari pa durvīm, meklē logu!”

"Yes We Can" darbā galvenās grūtības saistās ar nepieciešamību nemitīgi un intensīvi apgūt jauno – jaunus darbības virzienus, jaunus intrumentus, arvien jaunus sarežģītus risinājumus. Tas, protams, paņem daudz enerģijas un laika, taču reizē piešķir darbam "draivu", dara to aizraujošu.

Nākotnes plāni? „Man ir sajūta, ka mēs pašlaik lādējam baterijas kaut kam lielākam,” diskrēti nosmaida Rolands. „Mums jau no sākta gala ir bijušas lielas ambīcijas,” neslēpj Jānis. „Latvija ir maza. Mēs jau varētu konkurēt ar sev līdzīgajiem, iesaistīties nemitīgos cenu karos. Taču mēs gribam ļaut dzīvot un strādāt arī viņiem, tāpēc nākotnē skatāmies uz Rietumu tirgu, kur paveras iespējas strādāt ar daudz vērienīgākiem pasūtījumiem. Jau šobrīd gatavojamies vairākiem lieliem starptautisku izstāžu projektiem. Ar savu pieredzi un komandu varam daudz. Rolands reiz teica – mums vajadzētu reiz uztaisīt dekorācijas Olimpiskajām spēlēm! Un kāpēc gan ne?”