Raksta attēls

Dāvanu laiks arī uzņēmumos! Padomi etiķetes ievērošanai

Saņemt Ziemassvētku dāvanas ir viegli un patīkami, taču ne vienmēr to var teikt par dāvanu sagādāšanu. Īpaši, ja vēlaties patiesi iepriecināt ne pārāk labi pazīstamus cilvēkus, piemēram, savus sadarbības partnerus. Par labā toņa noteikumiem uzņēmumu dāvanu izvēlē stāsta korporatīvās etiķetes eksperte Irma Kalniņa.

Dāvanas mērķis

Pirms izvēlēties dāvanas tiem cilvēkiem vai uzņēmumiem, ar kuriem esam veiksmīgi sadarbojušies un vēlamies sadarbību turpināt arī nākamajā gadā, pašiem jātiek skaidrībā, ko vēlamies panākt. “Jāskatās, vai uzņēmums vēlas pateikties kādam par sadarbību vai arī popularizēt savu zīmolu. Pirmajā gadījumā vairāk tiek uzsvērta pateicība un, kā man patīk teikt, dvēseliskums, tādēļ dāvana ir personiskāka. Otrajā gadījumā akcents tiek likts uz mārketingu, tādēļ dāvanai ir jāatspoguļo uzņēmums. Tās ir divas dažādas pieejas,” skaidro Irma Kalniņa.

“Dāvanu izvēlē pasaulē valda dažādas tendences, un viena no jaunākajām pēdējos gados ir izvēlēties ar modernajām tehnoloģijām saistītas lietas. Kādēļ gan Ziemassvētku dāvana nevarētu būt praktiska? Piemēram, USB atmiņas kartes vai mobilo telefonu uzlādes ārējie akumulatori. Es pati esmu saņēmusi šādas dāvanas, un jāatzīst, ka pie vienas otras ir rūpīgi piedomāts,” saka eksperte.

Te gan jābūt arī uzmanīgiem un varbūt pat reizēm jāveic iepriekšēja izpēte. Jo, lai gan interesants un ar jūsu firmas logotipu rotāts mobilā telefona vāciņš var būt laba dāvana, tā kļūs bezjēdzīga, ja cilvēkam, kurš lieto “Samsung” telefonu, uzdāvināsiet “iPhone” vāciņu. Vai otrādi.

Pasaules ietekme

Strādājot globālajā tirgū, jāņem vērā kultūru atšķirības dažādās valstīs. Ne visu, kas ir pilnīgi pieņemams Rietumos, var atļauties dāvināt Austrumu valstīs.

“Ja, piemēram, vēlaties apsveikt kādas Rīgā esošas musulmaņu valsts uzņēmuma pārstāvniecības darbiniekus, diezin vai laba dāvana būs melnais balzams – arī ne tad, ja tur strādā tikai vietējie cilvēki,” skaidro Irma Kalniņa.

Ne mazāk smalka lieta ir dāvanu piemeklēšana Āzijas uzņēmumos strādājošiem, jo tur etiķetes noteikumi mēdz būt krietni sarežģītāki nekā Eiropā. Tādēļ, domājot par dāvanām japāņiem vai korejiešiem, labāk vispirms pakonsultēties ar etiķetes ekspertiem. Āzijā ļoti uzmanīgi seko, lai uzņēmuma vadītājam tiktu pasniegta vērtīgāka dāvana nekā, piemēram, sekretārei – pasniedzot visiem vienādas dāvanas, var pamatīgi sabojāt attiecības.

Arī Eiropā šim jautājumam ir jāpievērš uzmanība, kaut gan reizēm šāda hierarhija var būt ne pārāk taisnīga – proti, firmas prezidents saņem vērtīgāku dāvanu nekā nodaļas vadītājs, uz kura pleciem varbūt patiesībā gulst lielākā darbu nasta. “Tā tiešām var gadīties. Bet šādā gadījumā varbūt vajag padomāt, kā šim cilvēkam sagādāt kādu patīkamu papildu pārsteigumu – varbūt uzdāvināt biļetes uz operu,” iesaka eksperte.

Pasākumi un grāmata – vienmēr aktuāli

Ļoti laba Ziemassvētku dāvana var būt biļetes uz kādu kultūras pasākumu. Tiesa, pirms to iegādāties, vajadzētu noskaidrot cilvēka intereses. “Man pašai tā vienmēr ir topa dāvana”, smej etiķetes eksperte. Taču piebilst, ka arī te jāraugās, kam šāda dāvana tiek pasniegta – teiksim, ārvalstu kompānijas pārstāvim Latvijā diez vai ir vērts dāvināt biļetes uz Jaunā Rīgas teātra izrādi, kuras saturu viņš nesapratīs.

Plašs lauks dāvanu meklējumiem var būt mākslas un dizaina priekšmetu pasaule. Piemēram, dāvana var būt glezna, ko pielikt pie sienas, vai izšūts spilvens, kuru novietot uzgaidāmajā telpā uz dīvāna. Tā var būt arī tējas servīze vai kafijas kanna. Tikai iepriekš jātiek skaidrībā, vai šī dāvana būs veltīta visam uzņēmumam vai konkrētam cilvēkam.

Vienmēr laba dāvana ir arī grāmata. Irma Kalniņa atceras, ka pērn daži uzņēmumi kā korporatīvo dāvanu izvēlējušies viņas sarakstīto grāmatu par galda kultūru ģimenēm, pasniedzot to arī saviem darbiniekiem, kuri, tāpat kā sadarbības partneri, ir pelnījuši Ziemassvētku dāvanas.

Šis gads ir īpaši pateicīgs grāmatu dāvināšanai, jo par godu Latvijas simtgadei iznākušas daudzas lieliskas grāmatas un izvēle ir ļoti liela.

Tomēr apsveriet, pirms dāviniet milzu albumus, īpaši jau ārzemju partneriem: iedomājieties sevi šī ārzemnieka vietā, kuram pēc svētkiem ar visu milzīgo albumu jādodas uz lidmašīnu un jāmēģina tam atrast vietu savā bagāžā.

“Grāmata ir ne tikai dāvana, bet arī ieguldījums mūsu pašu rakstniekos. Tas pats ir ar kultūras pasākumiem: dāvinot biļetes uz tiem, mēs vienlaikus atbalstām mūsu māksliniekus. Protams, to pašu var teikt arī par vietējo tēju un sveču ražotājiem,” saka Irma Kalniņa.

Ar ko uzmanīties

Ir lietas, no kurām dāvanu meklējumos vajadzētu izvairīties. Viens no galvenajiem pamatnoteikumiem – neizvēlēties pārāk personīgas dāvanas, jo tā ir ļoti viegli aizšaut greizi. Piemēram, riskanta izvēle ir smaržas, jo mēs nezinām, kādas patīk cilvēkam, kuram gatavojamies tās dāvināt. “Vēl viena tendence – neizvēlēties tādas dāvanas, kas piemērotas konkrētam dzimumam. Mūsdienās šim aspektam pievērš lielu uzmanību,” skaidro Irma Kalniņa. Izņēmums ir gadījumi, kad dāvanas saņēmējs ir labi pazīstams.

Ir labi saprotams, ka uzņēmums, pasniedzot kādam dāvanu, vēlas akcentēt, kas to ir pasniedzis. Vienkāršākais veids, kā to izdarīt – dāvanu rotāt ar uzņēmuma logotipu. Taču te jāuzmanās, lai nepārkāptu labas gaumes robežas, jo nav īsti pareizi kaut ko dāvināt cerībā, ka apdāvinātais visu nākamo gadu pildīs jūsu reklāmas stenda funkciju.

“Logotipam jābūt neuzkrītošam un gaumīgam, un noteikti nevajadzētu dāvināt tēkreklus vai beisbola cepures ar milzīgu savas firmas logotipu,” uzsver etiķetes eksperte. Tā vietā viņa iesaka padomāt par auduma maisiņiem, kas nākamgad var kļūt par aktuālu un praktisku modes lietu, jo plastmasas iepirkumu maisiņi pamazām pazudīs no aprites.

Glīts un māksliniecisks auduma maisiņš ar firmas logo būs ne pārāk dārga un vienlaikus noderīga dāvana.

Ar iespaidīgiem logotipiem nevajadzētu aizrauties vēl arī cita iemesla dēļ: diez vai šādu dāvanu izmantos cilvēks, kuram nākas sadarboties ar dažādiem vienā sfērā strādājošiem uzņēmumiem. Piemēram, diezin vai viņš ikdienā lietos kafijas kannu ar uzkrītošu kāda advokātu biroja logotipu, zinot, ka pie viņa var iegriezties arī konkurējošā biroja advokāti…

Praktiska dāvana ir kalendārs, taču te jāpadomā par tā praktisko pielietojumu. Diez vai ir vērts dāvināt milzīgu kalendāru, kuram saņēmējs pēc tam nespēs atrast atbilstoša izmēra vietu pie sienas. No praktiskā viedokļa labāki ir kalendāri ar vārdadienām un Mēness fāzēm.

Izvēles faktori

Bet kā ir ar dzeramām un ēdamām lietām – vai tās ir piedienīgi dāvināt Ziemassvētkos? Etiķetes eksperte teic, ka to var darīt bez bažām un viņai pašai nebūtu nekādu iebildumu saņemt dāvanā laba vīna pudeli. “Bija laiki, kad ārzemēs bija ļoti populāri svētkos dāvināt dzērienu pudeles. Savulaik mans tēvs strādāja par finanšu direktoru celtniecības firmā un katros Ziemassvētkos atnesa mājās kasti ar viskijiem un citiem dzērieniem. Vēlāk gan šī mode mainījās, jo cilvēki sāka uzskatīt, ka nav pareizi dāvināt pudeles vien. Latvijā Ziemassvētku laikā daži veikali piedāvā groziņus, kuros ir labi dzērieni, šokolāde un dažādas citas garšīgas lietas. Arī tā var būt laba dāvana,” atzīst Irma Kalniņa.

Pēdējos gados ir modē Ziemassvētku dāvanām izvēlēties Latvijā ražotas preces. Tā ir laba izvēle, jo ļauj ne tikai kādu iepriecināt, bet arī atbalstīt vietējos ražotājus. Katrā ziņā tas ir labāks risinājums, nekā kaut kur Ķīnā tapis bezpersonisks korporatīvais suvenīrs.

“Mūsu sabiedrībā pamazām kļūst popularāka arī ideja par ziedojumiem. Ir taču jauki, ja uzņēmums Ziemassvētku laikā var paziņot: šogad mēs dāvanas un kartiņas nesūtīsim, bet tam paredzētos līdzekļus novirzīsim labdarībai. Tas varbūt tiešām ir labāk, nekā uzdāvināt kādu lietu, uz kuras vēlāk tikai klāsies putekļi,” iesaka eksperte.