Raksta attēls

“Zvēru dārzs”: zīmols ar lielu misiju

Šis stāsts apliecina, ka veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā var būt ne tikai mērķis tādu uzsākt un ar to nopelnīt, bet arī vēlme rast prieku un darīt pasauli labāku. Sava uzņēmuma veiksmes atslēgu atklāj Kitija Role, apģērba un dizaina lietu zīmola “Zvēru dārzs” radītāja.

Prieka projekts

Uzņēmējdarbība patiesībā nekad nav bijis Kitijas mērķis. Viņa ar maģistra grādu beigusi Rīgas Tehniskās universitātes Inženierekonomikas fakultāti, jau paralēli studijām sākusi strādāt reklāmas aģentūrā, pēc tam – tolaik Baltijā lielākajā e-komercijas uzņēmumā "Cherry Media", kur no mārketinga vadītāja asistentes īsā laikā kļuvusi par mārketinga vadītāju. Stabils darbs, strauja karjera.

“Taču kādubrīd sapratu, ka raujos melnās miesās, amati kļūst arvien augstāki, bet pati jūtos arvien nelaimīgāka,” stāsta Kitija. “Kādubrīd sapratu – nē, tālāk tā vairs negribu.”

Zvēru zīmēšana sākusies kā kompensējošs “prieka projekts”. Kaut Kitija nekad nav mācījusies zīmēt, viņai to paticis darīt vienmēr. Pirmais zīmējums – sirsnīgs lauvas portrets – tapa kā dāvana draudzenei ar uzvārdu Lauva, tam sekoja citi zvēri. “Tolaik vēl ne mirkli nedomāju, ka ar to varēšu ko iesākt,” atzīst Kitija. “Zīmēju sava prieka pēc. Bet viss pamazām savēlās kā sniega bumba. Pirmās apdrukātās lietas, ko radīju, bija spilvendrānas. Grafikas darbnīcā apguvu sietspiedes tehniku, nopirku linu, draudzene iemācīja sašūt. Pirmās sešas tapa kā dāvana, pēc tam vēl pāris ieliku "etsy". Uzreiz atradās pircēji – no Austrālijas, no Sanfrancisko. Nodomāju – oho! Bet tobrīd vēl nezināju, ko ar to iesākt. Un tad es sastapu Baibu. Pateicoties viņai, “Zvēru dārzs” ir izaudzis tāds, kāds tas tagad ir.”

Veiksmīgs tandēms

Kitijas paziņa Baiba Grošus, ievērojusi viņas "Instagram" profilā ievietotos filigrānos zvēru zīmējumus, kādudien aizrakstīja: vai negribi ar tiem ko iesākt, varbūt varu palīdzēt? Satiekoties atklājās, ka abu redzējums sakrīt – un 2014. gada janvārī piedzima zīmols, kura nosaukums nebija tālu jāmeklē. Tomēr drošības labad Kitija izlēma vēl paralēli pastrādāt algotu darbu.

Divi gadi pagāja, pa dienu strādājot filmēšanas studijā, bet pa vakariem un brīvdienām – zīmējot un “sietojot”, līdz 2016. gada vasarā tika pieņemts lēmums nodoties vienīgi “Zvēru dārzam”.

Sākumā uzņēmums darbojās patentmaksas režīmā, bet, apgrozījumam pieaugot, 2017. gada sākumā pārreģistrēts kā SIA. Tostarp audzis arī radīto lietu klāsts: apģērbi no lina un organiskās kokvilnas, lina gultasveļa, porcelāna trauki, sienas gleznas, piezīmju grāmatiņas, plānotāji, atklātnes, uzlīmes – viss ar Kitijas veidoto zīmējumu apdrukām. Darbs norit no mājām, sadarbojoties ar drukas, šūšanas un citu pakalpojumu sniedzējiem – citiem uzņēmējiem. Kitija pārzina radošos un drukas darbus, Baiba, pēc izglītības arī ekonomiste, – organizatoriskās lietas un šūšanas procesu. Materiāli un gatavā prece tiek uzglabāta mazā noliktavā.

Mīlot dzīvo

Visa zīmola produkcija tiek radīta vienīgi no absolūti dabiskiem materiāliem. Organiskā kokvilna tiek iepirkta no Igaunijas un Polijas, lins – no Lietuvas, papīrs – no Zviedrijas, porcelāna trauki – no vietējiem ražotājiem. Iesākumā bijusi vēlme koncentrēties galvenokārt uz mājlietu radīšanu, taču par pircēju pieprasītāko preci ātri vien kļuvuši “Zvēru dārza” krekli ar grafiskajām apdrukām.

“Sākumā ļoti daudz pētīju un lasīju par audumiem. Izrādās, viens parasts kokvilnas T-krekls var saturēt ap 150 g dažādu ķīmisku savienojumu: kokvilna tiek apsmidzināta ar ķimikālijām, jau audzējot, vēlāk tiek apstrādāts arī audums, un ar sintētiskajiem materiāliem ir vēl trakāk,” skaidro Kitija. “Drēbes mazgājot, šīs mikrovielas nonāk gruntsūdeņos... Un es sapratu – nu nē, ja mēs gribam šajā jau tā lietu pārpildītajā pasaulē ražot jaunus produktus, tie nedrīkst darīt pasaulei pāri. Mūsu ētiskā apņemšanās ir neražot neko videi kaitīgu, nevērtīgu, muļķīgu. Gribam, lai mūsu darbs vairo prieku un sirsnību, cieņu un lēnprātību. To pauž arī zīmola moto – “Mīlot dzīvo”.”

Pieredžu summa

“Atskatoties man šķiet, ka viss ir noticis tieši tā, kā tam bija jānotiek, – visas manas līdzšinējās pieredzes ir krājušās, līdz summā izveidojušas to, pie kā esmu nonākusi tagad. Ekonomikas izglītība deva uzņēmējdarbības izpratni un loģiku, darbs reklāmas aģentūrā – pieredzi projektu vadīšanā un virkni vērtīgu kontaktu ar pakalpojumu sniedzējiem. "Cherry Media" apguvu e-pasauli, studijā iepazinos ar videografiku un animāciju, kas man tagad palīdz veidot “Zvēru dārza” multenītes,” stāsta Kitija.

Vai viss tiešām ritējis kā pa diedziņu? – Protams, ne. Kitija atzīst, ka nav trūcis arī problēmu un rūgas pieredzes.

Apdrukas jomā cīņā par kvalitāti, izēsts krietns puds sāls, jo atklājies, ka ne katrs pakalpojuma sniedzējs ir profesionālis “Mani zīmējumi ir pilni smalku detaļu, un drukātāji, tos ieraugot, vienmēr saķer galvu: kā to dabūt gatavu?! Un vēl uz lina! Tad eksperimentējam, līdz sanāk. Sākumā mums vēl arī nebija pieredzes, kā katrs audums draudzējas vai nedraudzējas ar krāsu. Liekas – kas gan tur liels, ņem tikai un drukā. Bet jāpārzina tik daudz nianšu! Ir bijuši brīži, kad esmu aiz izmisuma raudājusi, taču nu jau uz problēmām skatos citādi. Tās rodas joprojām, ar katru jaunu lietu, ko apgūstam, taču tās nāk par labu – jo tu vairāk koncentrējies, risini un dari, jo vairāk uzzini un saproti, līdz ar to attīsties un strādāt arvien labāk.”

Pārdošanas kanāli

Gada lielākie notikumi, kuru laikā tiek pārdots visvairāk produkcijas, “Zvēru dārzam” ir divi: festivāls “Positivus” un Ziemassvētki. Ikdienā zīmola radītās lietas atrodamas vairākos pašmāju dizaina veikalos, kā arī latviešu izveidotos veikaliņos ārvalstīs – Igaunijā, Dānijā, Nīderlandē, Jaunzēlandē. Šīgada nogalē zīmols pirmoreiz iekārtojies pats savā "pop-up" veikaliņā "Galleria Riga " telpās; iepriekš izmantoti līdzīgu "pop-up" veikalu stendi.

“Vienubrīd izmēģinājām arī "etsy" platformu,” stāsta Kitija. “Bet tā ir gudra spēle, kurā tev jāpārzina visādi triki un jābūt aktīvam ik dienu. Latvijā ir vairāki uzņēmēji, kas to veiksmīgi pārvalda, bet mēs sapratām, ka mums tam neatliek laika. Pašlaik iepauzējam.”

Tiešsaistē “Zvēru dārza” lietas var pasūtīt zīmola "Facebook" lapā, un pašlaik top arī pašiem savs internetveikals, kas tiks atvērts 2018. gada sākumā.

Mobils palīgs

Kopš šīgada aprīļa “Zvēru dārzam” ir noderīgs palīgs – Swedbank miniterminālis, kas kalpo norēķiniem izbraukuma tirdzniecībā un "pop-up" veikaliņos. “Tas ir tik ērts!” atzīst Kitija. “Nu jau pie mūsu mPOS tik ļoti pierasts, ka šķiet – kā gan dzīvojām agrāk! Tā ir brīnišķīga ierīce visiem, kas dodas izbraukuma tirdzniecībā, jo kurš gan mūsdienās vairs staigā ar skaidru naudu makā. Šovasar tas mums lieti noderēja festivālā “Positivus” – ja nebūtu šī termināļa, šaubos, vai puse no cilvēkiem, kas vēlējās kaut ko iegādāties, būtu pie mums atgriezušies, jo pie vienīgā festivāla teritorijā pieejamā bankomāta stiepās garas rindas. Visi norēķini noritēja nevainojami. Un ir ļoti ērti, ka čeka kopiju var nosūtīt uz cilvēka e-pastu – nav nekādas čeku lentes, kas mēdz sapiņķerēties.”

Kritērijs – sajūtu bilance

“Kad studēju ekonomiku, man mācīja, ka uzņēmumus rada tāpēc, lai tie nestu peļņu. Taču mums no sākta gala nav bijis ambīciju ar šo mazo biznesu daudz nopelnīt, visu darām sirdsprieka pēc,” atzīst Kitija. “Attīstība? To īpaši neplānojam, bet tā nemitīgi notiek: katra nākamā lieta jau ir solīti uz augšu zīmējumā un praktiskajā realizācijā. Kaut mani iedvesmo cilvēki, kas pārvietojas lieliem soļiem, pati esmu tāda mazo solīšu gājēja – man tas šķiet tā īstāk, pamatīgāk.

Esam apņēmušās, ka šo lietu darīsim tik ilgi, kamēr vien mūsu sajūtu bilancē prieka būs vairāk nekā pienākuma. Ja pienāks brīdis, kad tā vairs nebūs, tad vai nu jāņem pauze, vai jāmeklē nākamais ceļš.”

Ko Kitija varētu ieteikt citiem uzņēmējiem? “Varu dot padomu vienīgi mums līdzīgiem dizaina lietu ražotājiem: neradiet priekš citiem, radiet tikai to, ko vēlaties un par ko esat pārliecināti paši. Nevajag sekot tam, kas tobrīd ir topā – tas strādās tikai īsu brīdi, bet ne ilgtermiņā. Svarīgi, lai jūs būtu unikāli un varētu atbildēt paši sev, kāpēc to darāt.”