Krievijas dzelzceļš turpina izvērsties Latvijā – nopērk Liepājas pārvadātāja daļas

Krievijas dzelzceļa holdinga kompānija “RŽD Logistika” caur tai piederošo uzņēmumu “RZDL Multimodal B.V.” iegādājusies 50% daļu Latvijas dzelzceļa pārvadātāja SIA “Liepājas naftas tranzīts” (LNT), vēsta Krievijas aģentūra “TASS”, atsaucoties uz “RŽD Logistika” sniegto informāciju. Krievijas dzelzceļa sadarbības partneri šajā projektā pastarpināti ir Šķēles un Šlesera ģimenes.

Raidījums “De facto” savulaik vēstīja, ka “Liepājas naftas tranzīts” ir viens no 16 uzņēmumiem, ko pārvalda “Rīgas Tirdzniecības osta”, kura figurē Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja izmeklētajā “oligarhu lieta”.  Žurnāls “IR” 2011.gadā vēstīja, ka KNAB šajā lietā pēta, vai toreizējie politiķi Andris Šķēle, Ainars Šlesers un Ventspils mērs Aivars Lembergs (ZZS) nav slēpti nodrošinājuši savu ietekmi Rīgas Tirdzniecības ostā caur trim citām kompānijām un to pārstāvjiem. Šajā lietā aizvien notiek izmeklēšana. 

“RŽD Logistika”  paziņojumā medijiem noradījusi, ka LNT ir reģistrēta saskaņā ar Latvijas likumiem un tai ir pārvadātāja licence. Darījuma summa netiek nosaukta.

“RŽD Logistika” arī informējusi, ka tās stratēģiskais mērķis ir paplašināt noieta tirgu un organizēt vienotu dzelzceļa pārvadājumu ķēdi uz Latvijas ostām.

“Jaunais projekts ļaus “RŽD Logistika” nodrošināt Eiropas virziena pārvadājumu stabilitāti,” kompāniju citē “TASS”.

Iepriekš šo mērķu sasniegšanai “RŽD Logistika” nodibinājusi Latvijā uzņēmumu “Euro Rail Trans”, un LNT daļu iegāde ir nākamais solis šīs stratēģijas īstenošanai, norādījusi kompānija. 

"Euro Rail Trans" dibināts 2012.gadā, vēstīja portāls “Delfi”. Tā dibinātāji bija Krievijas dzelzceļa uzņēmuma meitasfirma "RŽD Loģistika"  un divām igauņu firmām piederošā SIA "Transtrade Riga", kura plašāk pazīstama kā Maskavas ekspreša apkalpotājas SIA "L-Ekspresis" īpašniece. Šī uzņēmuma mērķis ir tranzīta kravu pārvadājumi no Latvijas robežas līdz ostām, kas radīs konkurenci Latvijas Dzelzceļa uzņēmumam "LDz Cargo loģistika".

Toreiz Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs, pašreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”) portālam "Delfi" atzinis, ka šis uzņēmums būs tiešs konkurents "Latvijas Dzelzceļa" meitas kompānijai "LDz Cargo", kas nodrošināja ap 75% no kopējiem Latvijas kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu.

Pašlaik kontrole pār “Euro Rail Trans” pieder “RŽD Logistika”, kurai pieder 51% uzņēmuma daļu, savukārt 49% pieder SIA „Locomotive Traction Operator”.  Arī SIA “Liepājas naftas tranzīts” īpašnieki šobrīd ir “Locomotive Traction Operator” (50%)  un  “RZDL Multimodal B.V.” (50%) jeb pastarpināti "RŽD Logistika". 

SIA „Locomotive Traction Operator” savukārt daļēji pieder AS "Latvijas Transporta Grupa", un  60% šajā grupā kopš šī gada pieder SIA "Regma 101" jeb caur garu uzņēmumu ķēdīti - Šleseru ģimenei un Šķēles ģimenei.

 Žurnāls “IR” ceturtdien vēsta, ka no šā gada marta Šlesers ir valdes loceklis arī  AS  “Euro Rail Trans”.  

«Kopā ar Krievijas dzelzceļu mums ir izdevies izveidot uzņēmumu uz 50 un 50 [procentu] principa, un mēs ekskluzīvi vienojamies par šo [Baltijas] reģionu kopā,» izdevumam stāstīja Šlesers.

Martā arī noslēdzies arī darījums, ar kuru caur vairākām firmām Šlesers un Šķēle pastarpināti iegādājušies kapitāldaļas uzņēmumā “Liepājas naftas tranzīts”. No kurienes nāk nauda, Šlesers žurnālam "IR" nevēlējās atklāt, taču viņš neslēpa, ka partneris ir Šķēle, bet šo «biznesu» nopirkuši no Krievijas pilsoņa Maksima Liksutova, kurš pieņēmis piedāvājumu iesaistīties Maskavas pašvaldības darbā, tāpēc pārdevis ārvalstīs sev piederošo uzņēmumu daļas.