Raksta attēls

Viedpircējs izvēlas uzticamu pārdevēju

Pēdējais pusgads ir krasi mainījis pasauli. Un jau šobrīd ir skaidrs, ka arī tad, kad vīrusa krīze būs secen, daudzas tās iespaidā mūsu ikdienā ienākušas lietas paliks, jo cilvēki būs novērtējuši to sniegtās ērtības un priekšrocības. Viena no tām noteikti būs iepirkšanās tiešsaistē un attālinātie norēķini. Nav šaubu, ka e-komercijai ir nākotne – taču tā prasa gan sagatavotus pārdevējus, gan gudrus pircējus.

Uzņēmums būs liels dzīvē, ja būs liels internetā

“Uzņēmējdarbība tiešsaistē – tā pavisam noteikti ir jaunā paradigma,” ir pārliecināts Mihails Čebotars, Swedbank Uzņēmumu piedāvājumu un stratēģijas izstrādes pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītājs. „Mēs, Swedbank, mēdzam teikt, ka uzņēmums būs liels dzīvē, ja tas būs liels internetā. Tirgotāja ieguvumi no tiešsaistes veikala nav tālu jāmeklē – Covid-19 pandēmija ļoti spilgti parādīja, ka tas daudziem mazumtirgotājiem bija izdzīvošanas jautājums. Latvijā, atbildot uz straujo pircēju paradumu maiņu, īsā laika posmā rekordtempā tika izveidoti vairāki simti jaunu interneta veikalu, kas uzņēmējiem palīdzēja pārvarēt krīzi.”

Eksperts norāda, ka e-komercija uzņēmējiem ļauj efektīvi audzēt savu biznesu, ievērojami samazināt izmaksas, kas saistītas ar fiziska veikala uzturēšanu, kā arī sasniegt potenciālos klientus jebkurā laikā un vietā, jo e-veikals ir atvērts augu diennakti un pieejams jebkur, kur vien ir tīmekļa pieslēgums. Ne mazāk nozīmīgs ieguvums pārdevējam ir iespēja tiešsaistē mērķēti sasniegt savus klientus, tā uzlabojot reklāmas iespējas un samazinot mārketinga izmaksas. “No biznesa perspektīvas e-komercija ir strauji augoša nozare ne tikai Latvijā, bet globāli, un tai nenoliedzami ir liels potenciāls,” uzsver Mihails Čebotars.

Informatīvā kampaņa #viedpircējs

Lai mudinātu iedzīvotājus un uzņēmējus aktīvi izmantot e-komercijas risinājumus, popularizētu drošas bezkontakta iepirkšanās un maksāšanas iespējas tiešsaistē, vairotu zināšanas par digitālo drošību, kā arī atbalstītu Latvijas uzņēmējus, Mastercard kopā ar Finanšu nozares asociāciju un sadarbībā ar Latvijas komercbankām un tirgotājiem no 2020. gada jūlija līdz augustam rīko izglītojošu kampaņu#viedpircējs.

Kas ir viedpircējs? – Tas ir pircējs, kurš domā un rīkojas digitāli, bieži veic pirkumus tiešsaistē, lieto dažādus maksājumu rīkus un iepērkas gudri un droši: spēj atpazīt uzticamus tiešsaistes veikalus un izvēlas drošus maksājumu veidus, pasargājot sevi no iespējamiem krāpšanas riskiem.

Mastercard un Finanšu nozares asociācija sadarbībā ar pētījumu centru SKDS iepriekš veica pētījumu*, lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumus tiešsaistē. Tas apliecināja, ka Latvijas iedzīvotāji arvien biežāk rīkojas kā viedpircēji – toskait meklē, atpazīst un izvēlas uzticamu pārdevēju. Līdz ar to katra tirgotāja veiksmes ķīla ir spēja pārliecināt, ka viņš tāds ir.

Ko vēlas pircējs

Pētījuma dati liecina, ka patlaban jau vairāk nekā trešdaļa (39%) respondentu internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī un 67% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņiem ir svarīgi, lai uzņēmumu piedāvātās preces un pakalpojumus varētu iegādāties tiešsaistē. Līdzās Covid-19 krīzes aktualizētajam galvenajam apsvērumam – drošībai – tam ir arī citi argumenti: pircēji vēlas iepirkties ērtāk un ātrāk, lai ietaupīto laiku varētu veltīt kam nozīmīgākam. Turklāt iepirkšanās un norēķini tiešsaistē pircējiem arī ļauj labāk kontrolēt savus tēriņus un izvairīties no spontāniem pirkumiem.

Kā galvenos ieguvumus, iepērkoties tīmeklī, pircēji min iespēju ātri un ērti salīdzināt cenas piedāvājumus dažādos veikalos (63%), būtisko laika ietaupījumu (54%), iespēju izvēlēties preces no plašāka sortimenta (32%), kā arī bezkontakta piegādi (29%).

 Covid-19 dēļ noteiktie ierobežojumi ievērojami mainījuši arī cilvēku ieradumus, rīkojoties ar naudu. Kā liecina Latvijas iedzīvotāju aptauja, iecienītākie norēķinu veidi internetā ir drošs savienojums ar internetbanku (BankLink), ko norāda 67% respondentu, un maksājumi ar bankas karti, kurus izmanto 45%.

Lai klients būtu drošībā

“Par pircēju maksājumiem ir jāsāk domāt jau brīdī, kad tiek apzināti pieejamie resursi tiešsaistes tirdzniecības uzsākšanai,” norāda Mihails Čebotars. “Ir svarīgi izšķirties, vai e-veikals tiks veidots pašu spēkiem vai arī tam tiks piesaistīti speciālisti. Ja tirgotājam nav savu resursu, viens no risinājumiem ir veidot e-veikalu jau uz sagatavotas platformas, piemēram, Mozello vai kādas citas, kur esam jau veikuši drošu maksājumu integrāciju. Tas ļaus izvairīties no vietnes nepilnībām un būt pārliecinātam, ka tiek veiktas nepieciešamās izmaiņas, kas atbilst drošības standartiem, tai skaitā attiecībā arī uz maksājumiem. Pēdējo mēnešu laikā novērojām, ka tieši standartizētas e-veikalu platformas guvušas lielāko piekrišanu, galvenokārt tādēļ, ka ar to palīdzību ir iespējams visātrāk nonākt no idejas līdz pirmajiem apmierinātiem klientiem.”

Labā prakse ir piedāvāt pircējam veikt samaksu uzreiz par pirkumu tiešsaistē – proti, norēķināties ar maksājumu karti vai izmantot pieslēgumu internetbankai (BankLink) –, nevis izrakstot pēc tam apmaksājamu rēķinu.

No maksājumu viedokļa pircējiem tiešsaistē visdrošākie ir e-veikali, kas pievienojušies drošo pirkumu sistēmai (izmanto Mastercard Identity Check un/vai Veriefed by VISA). Par to liecina šo tirgotāju internetveikalos izvietotie atbilstošie logotipi. “Šādu “drošības zīmogu” iegūst katrs no Swedbank tirgotājiem,” uzsver Mihails Čebotars. “Tas apliecina, ka tirgotājs augstu vērtē maksājumu drošību un, visticamāk, būs parūpējies arī par citiem savu IT sistēmu drošības aspektiem. Turklāt pircējam papildu drošību rada tas, ka uz pirkumiem ar maksājumu karti attiecas karšu maksājumu garantija, kas viņam sniedz iespēju vērsties bankā neautorizētu un krāpniecisku maksājumu gadījumā.”

Izdevīgi arī tirgotājam

Fakts, ka e-veikals ir pievienojies drošo pirkumu sistēmai un tajā ir pieejami norēķini ar karti un BankLink, jau apliecina tirgotāja uzticamību, jo to ieviešanai ir noteiktas prasības un Latvijā strādājošās bankas stingri seko to izpildei. Turklāt minētie norēķinu veidi ir ērti un izdevīgi arī tirgotājam. Pieslēgums internetbankai nodrošina maksājumu zibenīgu apstrādi – nauda tirgotāja kontā tiek ieskaitīta pāris sekunžu laikā pēc tam, kad klients ir apstiprinājis maksājumu. Kā drošu un uzticamu maksājuma veidu sevi pierādījuši karšu maksājumi, kas uzņēmējam ļauj paplašināt savu biznesu, piedāvājot savas preces vai pakalpojumu visā pasaulē. Tirgotājam nav jāizraksta klientiem rēķini, un nauda par pirkumu nonāk uzņēmuma kontā jau nākamajā dienā.

Galvenie iemesli, kāpēc pircējs tiešsaistē uzsāk iepirkšanos, bet beigās preci tomēr nenopērk, ir ne vien pircēja acīs neuzticama norēķinu sistēma, bet arī ierobežotas piegādes iespējas un ilga vai dārga piegāde. Tādēļ Latvijas tirgotāji vietējiem klientiem arvien aktīvāk piedāvā ne tikai piegādi ar kurjeru un/vai pakomātos, bet arī iespēju pašiem bez maksas saņemt preci veikalā.

Lai veiksmīgāk attīstītu savu biznesu, Latvijas uzņēmēji ir laipni aicināti novērtēt e-komercijas un bezskaidras naudas priekšrocības, atbalstot informatīvo kampaņu un pievienojoties #viedpircējs kustībai. Vairāk informācijas www.viedpircejs.lv

 * Pētījums notika 2020. gada maijā, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem.