Raksta attēls

Kā prognozēt e-veikala jeb internetveikala izdevīgumu?

Pēdējo gadu laikā vērojams straujš internetveikalu skaita pieaugums, kas automātiski sev līdzi nes pieprasījumu pēc elektronisko norēķinu risinājumiem! Tagad internetā varam iegādāties pārtiku, kosmētiku, drēbes, biļetes sabiedriskajam transportam, kā arī daudz citas preces un pakalpojumus. Uzziniet, kāpēc ražotājiem un tirgotājiem ir izdevīgi veidot savu e-veikalu.

Ko ņemt vērā, veidojot internetveikalu?

Iepirkšanās internetveikalā ir ļoti ērta, ātra un droša, kas arī ir galvenie iemesli tā popularitātei visā pasaulē. Pircējs uzņēmuma internetveikalā izvēlas sev nepieciešamo produktu, banka automātiski izveido jau sagatavotu maksājuma uzdevumu, kuru pircējam nepieciešams apstiprināt. Pēc maksājuma uzdevuma apstiprināšanas pircējam konta izrakstā tiek atspoguļots darījums, tajā pašā laikā uzņēmumam tiek nosūtīta informācija par veiksmīga pirkuma apmaksu – un nākamais solis ir pirkuma piegāde pircējam.

Veidojot internetveikalu, jābūt mērķim, ko vēlaties sasniegt – cik lielu apgrozījumu tajā panākt. Standarti nav noteikti, bet no pieredzes varu teikt, ka visbiežāk vēlamais apgrozījums internetveikalā ir identisks apgrozījumam tirdzniecības vietā. Tomēr tirdzniecības vietā to panākt ir dārgāk – jāapmaksā telpu noma, elektrība, kases aparāti, darbinieki, viņu apmācība utt. Savukārt internetveikalam jāizveido IT risinājums un jānodrošina loģistika. Vēl ļoti svarīgi ir tas, ka tirdzniecības vietās cilvēki bieži norēķinās ar skaidru naudu, bet internetā – ar bezskaidru.

Pirkumu apmaksas veids internetveikalā – norēķinu kartes vai sagatavots maksājuma uzdevums Swedbank internetbankā jeb Bank Link?

Veidojot savu internetveikalu, sākotnēji svarīga ir platforma – uzņēmuma mājaslapa. Tajā klientiem tiek publicēta ne tikai informācija par precēm, bet arī radīta iespēja šīs preces pasūtīt un veikt apmaksu. No bankas puses šim darījumam tiek piedāvāti divi pakalpojumi – Bank Link jeb bankas sagatavotais maksājuma uzdevums, ko klients nevar labot, bet tikai apmaksāt. Otrs ir norēķini ar kartēm – kad izvēlēts pakalpojumu vai preču sortiments, jāievada kartes numurs un drošības kods. To izveidot ir mazliet dārgāk un laikietilpīgāk. Ja uzņēmējs izmanto pirmo variantu, tas attiecas tikai uz konkrētu banku – Swedbank Bank Link var izmantot Swedbank klienti, tātad tuvu 50% no Latvijas tirgus daļas. Ja izvēlas norēķinu ar kartēm, var izmantot jebkuru banku kartes – gan Latvijas, gan ārvalstu. Lai uzņēmējs ieviestu e-tirdzniecību, vislielākās izmaksas veido IT pakalpojumi. No bankas puses izmaksas nav lielas, turklāt arī uzņēmumiem labprāt izstāstīsim labo praksi internetveikalu izveidē.

Mēs labprāt iesakām uzņēmumiem mājaslapā ieviest abus norēķināšanās veidus, jo tas nodrošina internetveikalam plašāku klientu loku. Kad tika atvērti pirmie internetveikali, Swedbank piedāvāja iespēju norēķināties tikai ar Bank Link starpniecību. Karšu pieņemšana internetā ir ievērojami jaunāks risinājums, un tas prasīja lielu tehniskā darba ieguldījumu, lai nodrošinātu augstu drošības līmeni un ērtu izmantošanu.

Kā prognozēt internetveikala izdevīgumu?

Vēlos akcentēt trīs, manuprāt, pašus svarīgākos ieguvumus. Kā pirmais un svarīgākais ir iespēja uzņēmumam savas preces un pakalpojumus piedāvāt daudz plašākam pircēju lokam. Otrs svarīgākais ieguvums ir iespēja ietaupīt izmaksas, kas saistās ar pārdošanas kanālu uzturēšanu un attīstību, jeb izmaksas, kas saistītas ar tirdzniecības vietu. Treškārt – uzņēmumam, palielinot savu klientu skaitu un radot savu klātbūtni ārpus tirdzniecības vietām, ir iespēja palielināt savus pārdošanas apjomus.

Katram uzņēmumam ir jāizvērtē un skaitliski jāizrēķina savi ieguvumi no e-veikala atvēršanas, jo visiem uzņēmumiem nav vienotas receptes. Mēs aprēķina veikšanai varam minēt tikai piemērus, taču katram uzņēmumam ir savas specifiskās nianses, piemēram, dažādas amplitūdās izmaksas, uzņēmuma tirdzniecības vietu skaita atšķirtības, pieejamība un teritoriālās atrašanās vietas u.c.

Ir ļoti svarīgi, lai uzņēmums izmanto tos risinājumus, kas ir piemēroti konkrētās uzņēmējdarbības specifikai vai nodrošina konkrētas uzņēmuma vajadzības. Tādēļ ir vitāli nepieciešams, lai uzņēmumi, uzdodot jautājumus, atrod īstās un pareizās atbildes.