7. dec, 2016

Ziemassvētku dāvanu biznesa idejas

Tuvojas Ziemassvētki – dažiem svētku sajūta atnāk tikai decembrī, tomēr ir virkne uzņēmēju, kas savu svētku sajūtu noķer jau rudens pirmajos mēnešos. Tie ir uzņēmēji, kas ražo dāvanas – gan korporatīvās, gan tās kuras palikt mājās zem eglītes. Interesanti, ka nereti šis ir tas laiks, kad uzņēmumi nopelna lielāko daļu no gada peļņas.

Savukārt tie uzņēmumi, kas pasūta korporatīvās dāvanas, to veic gadu no gada, tādēļ vienmēr būs tādi, kas pieturēsies pie klasiskām vērtībām, un tādi, kas meklēs ko jaunu, radošu un vēl neredzētu. Ražotāju uzdevums ir atšķirties no saviem konkurentiem, atrast savu tirgus nišu un veiksmīgāko veidu kā informāciju par savu produktu nogādāt uzņēmumiem. Izvērtē uzņēmumus – kāda ir to būtība, komunikācijas stils, aktivitātes, sponsorēšanas projekti, kādu ziņojumu viņi vēlas nodot sabiedrībai, kādas korporatīvās dāvanas viņiem piestāvētu un kam viņi tās dāvinās. Piemēro uzņēmumam savu produktu un, prezentējot to, noteikti pamato, kādēļ uzņēmumam jāiegādājas tieši tavs produkts, kur viņi to var izmantot, tādējādi atvieglojot lēmuma pieņemšanu par produkta iegādi.

Eva Ratfeldere, korporatīvo dāvanu aģentūras “Win-Win” īpašniece, uzsver, ka viena no būtiskākajām šī gada tendencēm ir tā, ka uzņēmumi arvien vairāk sāk novērtēt roku darbu un personalizāciju. “Latvijas uzņēmēji Ziemassvētkos visvairāk izvēlas ēdamas dāvanas un našķus, tomēr padomā, kā šīs dāvanas personalizēt – izstrādā glītu iepakojumu, iegravē neuzkrītošu logo vai katram dāvanu groza produktam pievieno kādu vēstījumu. Joprojām aktuālas ir arī praktiskas lietas un viss, kas saistīts ar jaunajām tehnoloģijām. Arī gravētas un apdrukātas biznesa dāvanas joprojām tiek pasūtītas gan uz svētkiem, gan ikdienā.” Eva Ratfeldere atzīst, ka joprojām pastāv tendence, kad tiek meklēts lētākais, nevis labākais vai gaumīgākais piedāvājums, taču ir uzņēmumi, kas saprot, ka personalizētā dāvanā ir iesaistītas ļoti daudz cilvēki – Latvijas ražotāji, mākslinieki, maketētāji, tādēļ izmaksas par šādas dāvanas izveidošanu ir salīdzinoši augstākas.

Ostas “WT Terminal” izpilddirektors Andis Bunkšis stāsta, ka uzņēmums katru gadu uz Ziemassvētkiem iegādājas korporatīvās dāvanas un, lai arī cenu kategorija ir svarīga, tomēr primāri uzņēmums meklē oriģinālas dāvanas, kuras nav bijušas citos gados un kuras pauž personisku attieksmi pret dāvinātāju. Dāvanas tiek rūpīgi izvēlētas, tām jābūt praktiskām un gaumīgām, jāspēj uzrunāt dāvanas saņēmējs. Svarīga ir dāvināšanas etiķete, iepakojums un neuzkrītoša logo izvietošana, jo dāvana liecina par uzņēmumu.

Kad gatavot piedāvājumu?

Atceries, ka arī uzņēmumiem patīk sagatavoties svētkiem un pasūtīt korporatīvās dāvanas laikus. Tas saistīts gan ar budžeta plānošanu, gan laika un citu resursu ekonomiju. Iesakām pie uzņēmumiem vērsties jau laicīgi:

Svētki

Ieteicamais uzņēmumu uzrunāšanas laiks

Ziemassvētki un Jaunais gads

Septembris/oktobris

Lieldienas

1-2 mēnešus pirms

Līgo svētki

Aprīlis

Tomēr vienmēr būs tādi uzņēmumi, kas par korporatīvajām svētku dāvanām atcerēsies pēdējā brīdī – sagatavo pievilcīgus piedāvājumus ar viņiem.

Kā piedāvāt savu produktu uzņēmumiem?

  • Izveido uzņēmumu kontaktu katalogu, kuri varētu potenciāli iegādāties tavu produktu. Iekļauj tajā mārketinga vai tos darbiniekus, kuri ir atbildīgi par korporatīvo dāvanu iegādi.
  • Sagatavo piedāvājuma e-pastu. Tajā īsi, taču radoši prezentē savu produktu. Izmanto vizuālos uzskates materiālus. Pievieno skaidras un saprotamas izmaksas. Piedāvā produkta prezentāciju klātienē.
  • Esi neatlaidīgs, taču ne pārlieku uzbāzīgs. Dažas dienas pēc piedāvājuma nosūtīšanas, sazvanies ar uzņēmumu, pārliecinies, vai viņi saņēmuši piedāvājumu. Pārjautā, varbūt nepieciešama vēl kāda informācija. Piedāvā produkta prezentāciju klātienē.
  • Atceries, ka tava produkta prezentācija, izturēšanās, punktualitāte, produkta kvalitāte un piegādes termiņu ievērošana ir tava vizītkarte. No tā, cik apmierināts būs uzņēmums ar jūsu sadarbību, var būt atkarīga ikgadēja ilgtermiņa sadarbība.
  • Apzini prezentreklāmas aģentūras un reklāmas uzņēmumus, kas veido katalogus ar sezonālajām korporatīvajām dāvanām uzņēmumiem. Varbūt vari savu produktu izplatīt caur viņiem vai sadarboties personalizētu dāvanu izveidē? Šo aģentūru pakalpojumu klāsts ir plašs – kreklu, krūzīšu, pildspalvu u.c priekšmetu apdruka, foto druka, personalizēti zīmogi, interesantas dāvanu kastes. Iespējas ir neierobežotas – sietspiedes un plotera tehnika, gravēšana, lielformāta un digitālā druka. Ir uzņēmumi, kas piedāvā arī 3D printēšanu.
  • Neaprobežojies ar Latvijas tirgu – varbūt tavi klienti ir arī citās Baltijas valstīs? Varbūt Krievijā, Skandināvijā vai Rietumeiropā? Atceries - uzrunājot citu valstu klientus, noteikti rūpīgi apzini loģistikas izmaksas.

Kas jāņem vērā veidojot piedāvājumu uzņēmumiem?

  • Prezentācija rada pirmo un svarīgāko iespaidu gan par produktu, gan par tā ražotāju. Tā var būt e-pasta vēstule, PowerPoint slaidi vai kāds cits radošāks formāts.
  • Izmanto vizuālos uzskates materiālus. Veidojot saturu, esi īss un konkrēts, neaizraujies ar gariem un grūti uzveramiem tekstiem.
  • Ja ir iespēja veikt prezentāciju klātienē, padomā, kā to padarīt atraktīvāku un interesantāku. Ja tavs produkts ir ēdams vai dzerams, veido degustāciju. Ja tavs produkts ir ar spēles elementiem – ļauj uzņēmuma darbiniekiem to izspēlēt.
  • Esi radošs un meklē personalizētus piedāvājumus. Saproti uzņēmuma vajadzības un iespēju robežās piemēro tiem savu produktu.  
  • Sagatavo izmaksu plānu. Parādi cenu par vienību. Piedāvā atlaidi pie konkrēta apjoma pasūtījuma.
  • Sagatavojot piedāvājumu, veic rūpīgus aprēķinus, kuros ievēro visu savu resursu patērēšanu. Pārliecinies, lai pēc ražošanas, loģistikas un visu citu izdevumu segšanas, tavs peļņas procents ir atbilstošs ieguldītajiem resursiem.

Noteikti esat pamanījuši, ka šobrīd pieprasītas ir Latvijā ražotas, latviskas dāvanas ar latvju zīmēm, kuras var piemērot kā korporatīvās dāvanas. Spilgti piemēri no pašmāju ražotājiem ir Piebalgas porcelāna fabrika, kas ražo dažādus porcelāna traukus, keramiķe Laima Grigone no Laima ceramics, kā arī dizaina papīrlietu ražotājs Purpurs, kas piedāvā apsveikuma kartiņas, klades, albumus, ziemassvētku dekorus no papīra, materiālus dāvanu iesaiņošanai u.c. Interesanti ārzemju zīmoli, kuru produktus var izmantot kā korporatīvās dāvanas, ir, piemēram, Moleskine plānotāji un pierakstu klades vai growediblewalls.com, kas piedāvā pie sienas stiprināmas garšaugu audzēšanas kastes.

Paveikt lietas īstajā laikā
Veiksmīgam biznesam nepieciešama droša aizmugure jeb garants, ka tajā brīdī, kad būs aktīvi nepieciešamas aktīvi rīkoties (piemēram, iepirkt sastāvdaļas, iesaiņot produktus tieši kā Ziemassvētku dāvanu piedāvājumus), būs arī pietiekami finanšu līdzekļi. Swedbank piedāvātā biznesa kredītkarte ir īpaši piemērota uzņēmuma ikdienas darījumiem, kā arī pirkumiem ar karti ir bezprocentu periods līdz 30 dienām.

Mazs bizness nozīmē drosmīgus un radošus attīstības soļus, tādēļ svarīgi, lai nepieciešamības gadījumā ir iespēja nodrošināt ražošanas paplašināšanu. Swedbank piedāvā gan līzing jaunu ražošanas iekārtu iegādei, gan kredītlīniju izejvielu iegādei, kas ļaus sezonālo svētku laikā attīstīties un pārdot vairāk.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?