Pieslēgties

Pavasara nogurums – vai tas ir skāris arī jūs?

Ziema beigusies, spīd saule, dienas kļūst garākas un siltākas. Bet daudziem Latvijas iedzīvotājiem cerētā dzīvesprieka un enerģijas pieplūduma vietā parādās nogurums, apātija, nervozitāte. Pavasara nogurums, gada laiku maiņas depresija vai vitamīnu trūkums? Vai esat no tiem, kurus fizioloģiski ietekmē pavasara atnākšana, un ko īsti ar to iesākt, palīdzēs noskaidrot šis tests. Atbildot uz jautājumiem, analizējiet savas sajūtas tieši pēdējo mēnešu laikā.

1. Pāreja uz vasaras laiku un ikgadējā pulksteņu grozīšana:

A. jūs ne tikai kaitina, bet arī sagādā fizisku diskomfortu. Jums būtu ko teikt “gudriniekiem”, kuri to ir izdomājuši!
B. viennozīmīgi ir laba lieta. Sajūta, it kā dienai būtu atradusies lieka stunda
C. ietekmē jūs pāris dienas vai nedēļas, taču pieņemat to, jo ticat, ka tam ir ekonomisks pamatojums

2. Vai no rītiem nereti jūtaties neizgulējies un īgns, kaut ārā ir gaišs un vajadzētu būt možam garastāvoklim?

A. jā, esat noguris ne tikai no rītiem, bet arī pa dienu vajadzīgs “dopings”. Esat sācis pat apsvērt, ka enerģijas dzērieni nemaz nav tik kaitīgi, kā tiek runāts
B. jā, ir sajūta, ka reizēm pamostaties jau noguris. Zināt, ka milzu kafijas krūze tukšā dūšā noteikti nav labākais risinājums, bet, kamēr tas palīdz, pie tā arī paliekat
C. gadās pamosties arī ne īpaši možam, bet vienmēr zināt, ka tam ir pavisam objektīvs iemesls

3. Saulains pavasara brīvdienu rīts, un draugi jūs aicina doties ārpus pilsētas, piemēram, atklāt grila sezonu.

A. nevarat saprast, kāpēc šāds sen gaidīts notikums īsti nesagādā cerēto prieku. Klusībā īgņojoties, tomēr pošaties uz pasākumu
B. jauks piedāvājums, it kā vajadzētu piekrist, bet nav spēka. Aizbildinoties ar veselības problēmām, visu dienu pavadāt mājās uz dīvāna
C. piedāvājumu ar prieku pieņemat. Pat ja pasākums tiktu atcelts, mājās jūs vienalga nesēdētu

4. Vai, iestājoties pavasarim, izjūtat neizskaidrojamus miega traucējumus, kaut arī jūsu dzīves un darba ritms nav mainījies?

A. nē, gadalaiku maiņa jūsu miega režīmu nekādi neietekmē. Galvenais neaizmirst pārlikt modinātāju par stundu agrāk
B. jā, mēdz būt grūtāk vakaros aizmigt un rītos pamosties, bet īpaši dienas kvalitāti tas neietekmē. Esat pārliecināts, ka drīz vien ieiesiet vasaras ritmā
C. jā, vakaros ilgi nevarat aizmigt, bet dienas vidū, kad ārā spīd spoža saule, “gāžaties no kājām” un varētu aizmigt pat darbā pie rakstāmgalda vai pie auto stūres

5. Pēdējā laikā nepadarīto darbu apjoms aug, kaut secināt, ka uzņēmuma darbu apjoms nav palielinājies.

A. jā, tā ir, un šī nepatīkamā atziņa ne tikai bojā jūsu garastāvokli, bet vēl vairāk kavē darbu
B. darbi brīžiem virzās lēnāk, un ir dienas, kad nedaudz grūtāk koncentrēties, bet satraukumam pagaidām nav pamata
C. pat ja tā kādu dienu gadās, neredzat tur īpašu problēmu – nākošajā dienā ātri tiksiet galā ar iekavēto

6. Iesnas un saaukstēšanās kopš ziemas beigām ir pastāvīgi jūsu pavadoņi.

A. jā, bet iesnas vēl būtu mazākā nelaime - par sevi ne no šā ne no tā atgādina dažādas vecas kaites
B. nē, ne vairāk kā parasti. Un kāpēc lai tā būtu?! Ēdat veselīgi, kustaties un ģērbjaties atbilstoši sezonai
C. jā, bet norakstāt to uz savu vieglprātību. Vienkārši nevajag skraidīt bez cepures, tiklīdz parādās pirmās siltās dienas

7. Strādājot savā kabinetā, izdzirdat jaunās darbinieces vētrainos smieklus, kuriem pievienojas arī pārējie kolēģi. Jūsu reakcija:

A. ar interesi ejat paskatīties, kas īsti noticis, turklāt tas ir labs iemesls atvilkt elpu - tas nekad nenāk par ļaunu
B. cenšaties nepievērst uzmanību un turpināt iesākto darbu, esat pamanījis, ka kolēģu smiešanās darbā jūs pēdējā laikā sāk nopietni traucēt
C. domās nolamājat jauno darbinieci un ar grūtībām savaldāties, lai nesāktu kolēģiem aizrādīt. Troksnis darbā jūs pēdējā laikā burtiski tracina

8. Luksoforā iedegas zaļā gaisma, bet priekšā stāvošā auto vadītājs “tūļājas” un nesteidzas uzsākt kustību.

A. tas ir kaitinoši. Bet neesam jau dienvidnieki, kuriem pieņemts spiest signālu un skaļi izteikt savu neapmierinātību
B. šādi braucēji padara jūs traku. Kurš vispār viņiem ir izsniedzis vadītāja apliecību? Lēkt ārā un pārmācīt “bremzi” kavē vien bailes kļūt par internetā publicēta video varoni
C. uztverat to mierīgi. Arī pašam gadās “aizsapņoties”

9. Birojā nedēļas sākumā jūsu darbinieki, atpūtušies un smaidīgi, stāsta viens otram, cik labi pavadījuši brīvdienas.

A. priecājaties, jo tas neapšaubāmi ir arī jūsu kā darba devēja nopelns
B. nedaudz īgņojaties – gribētos gan redzēt, kā viņi smaidītu, ja viņiem būtu jāuzņemas jūsu atbildība un pienākumi
C. sajūtat rūgtumu, jo pats nebūt nejūtaties atpūties. Jums aizvien biežāk šķiet, ka ne darbinieki, ne kāds cits nenovērtē pūles, ko ik dienas ieguldāt uzņēmumā

10. Aizmirsts norunātas biznesa tikšanās laiks, darbiniekiem laicīgi nenodoti svarīgi rīkojumi, partneriem nenosūtīti dokumenti... Vai ievērojat, ka pēdējā laikā esat kļuvis aizmāršīgāks?

A. jā, dažādi pārpratumi jūsu aizmāršības dēļ gadās biežāk kā parasti. Pagaidām vēl to uztverat ar humoru – pavasaris un vējš galvā
B. esat tikai cilvēks – protams, gadās kaut ko aizmirst, bet tas nenotiek regulāri un jūsu biznesu nekādi neietekmē
C. gadās ne tas vien, turklāt pēdējā laikā ar biedējošu regularitāti. Birojā aizmirsts mobilais telefons vai neizslēgts dators uz šī fona šķiet pilnīgs sīkums

Jūsu rezultāts: Ja uz jautājumiem atbildējāt godīgi, izskatās, ka jūsu veselība un garastāvoklis ir lieliski, un tāds nieks kā gadalaiku maiņa to nespēj satricināt.

Jādomā, ka padomi par veselīgu miegu, pareizu uzturu un fiziskām aktivitātēm svaigā gaisā jums ir labi zināmi. Visticamāk, tos ne tikai zināt, bet arī regulāri ievērojat – pārdomājat katru ēdienreizi, dzerat pietiekami daudz ūdens, regulāri skrienat vai sportojat zālē, laikus dodaties gulēt... Brīnišķīgi! Daudzi jūs apbrīno, daudzi vēlas līdzināties, daudzus jūs iedvesmojat, un ir arī tādi, kas klusībā jūs apskauž. Nenoliedzot veselīga dzīvesveida pozitīvos aspektus, vien der atcerēties, ka pārāk pārspīlēt un kļūt atkarīgam no tā arī nevajadzētu. Pārāk liela pareizība mēdz nogurdināt ne tikai jūs pašu, bet arī jūsu tuvākos. Ja kādreiz apēdīsiet ne pārāk veselīgo kūciņu, ko izcepusi mamma, ja izlaidīsiet skrējienu, lai pabūtu kopā ar bērnu vai satiktos ar draugiem, ja nokavēsiet gulētiešanas laiku, lai noskatītos aizraujošu filmu - tas sniegs pozitīvas emocijas, kuras ir neatsveramas. Dzīve tomēr ir tik īsa, un vienreizējo garšu tai piešķir arī ne tikai pareizās lietas.

Jūsu rezultāts: Visticamāk, testa rezultāts jūs nepārsteigs – pavasara atnākšana jūs ir ne tikai iepriecinājusi, bet nesusi līdzi gan ātrāku nogurdināmību, gan lielāku izklaidību, gan plašāku (un ne tikai pozitīvu) emociju gammu nekā parasti.

Diemžēl nekādi superlīdzekļi pret tā saucamo pavasara nogurumu nav izgudroti. Padomi jums, iespējams, jau zināmi – vairāk fizisku aktivitāšu svaigā gaisā, veselīgs uzturs un kvalitatīvs miegs. Taču, ja jūtat, ka pavasara nogumums jūs traucē vairāk nekā jūs vēlētos un gribat uzlabot pašsajūtu, tad te būs 7 vienkārši uz zinātniskiem pētījumiem balstīti ieteikumi, kā to izdarīt: 1) Iespējams jums vajag vienkārši atpūsties. Kā atzīst psihologi, pa īstam atpūsties var tikai tad, ja par 100% tiek pārslēgta uzmanība. Varbūt ir vērts kaut vai uz trīs dienām izbraukt ārpus valsts, piemēram, uz Londonu, Parīzi vai Venēciju. Bet varbūt atdzīviniet kādu sen aizmirstu hobiju. Ja ne vairāk, tad darba dienas beigās, lai kāds būtu nogurums, nesēdiet pie televizora, bet izejiet ārā pastaigāties. 2) Pozitīvas emocijas dara brīnumus. Apzināti un mērķtiecīgi ieprieciniet sevi vismaz reizi dienā – jūs taču pats vislabāk zināt, kas jums patīk. Klausieties mūziku, uzvelciet mīļākās drēbes, paskatieties iecienītāko filmu, satiecieties ar labāko draugu... 3) Pēc iespējas daudz uzturieties svaigā gaisā, it īpaši dienas laikā, kad spīd saule. Ja ne citādi, tad centieties paņemt garāku pusdienu pārtraukumu, un kājām dodieties paēst pusdienas ārpus darba telpām 4) Brauciet ar riteni, kur vien iespējams, ejiet kājām – kustieties. 5) Centieties laikus iet gulēt un izgulēties, ja ir problēmas, pamēģiniet dažādas zāļu tējas, kas var palīdzēt kvalitatīvam miegam 6) Ja jūs uztrauc biežāka saaukstēšanās un tās iemesli nav skriešana apkārt bez cepures un šalles, iespējams, der lietot imunitāti uzlabojošus mūsu pašu Latvijas produktus. Daudzi pētnieki atzīst, ka imunitātei nav nekā labāka par skābiem kāpostiem, kefīru, visiem zaļajiem salātiem un dārzeņiem, sīpoliem, ķiplokiem, dažādiem dīgstiem un dzērvenēm 7) Ja tomēr ar visu iepriekš minēto ir par maz, pārliecinieties, vai jums netrūkst D3 vitamīna vai organismam svarīgu mikroelementu. Šobrīd daudzos pētījumos ir konstatēts, ka pašsajūtu un imunitāti ļoti spēcīgi ietekmē D3 vitamīns (tā trūkums). Konsultējoties ar ģimenes ārstu, veiciet asins analīzes, lai to noskaidrotu.

Jūsu rezultāts: Šķiet, jūs esat to vidū, kurus gadalaiku nomaiņa skar patiešām nopietni.

Protams, daudzus mēnešus organismam ir trūcis gaismas, nav bijuši pieejami svaigi vietējie augļi, ogas un dārzeņi, kas ir visu vitamīnu avots. Bet, visticamāk, iemesls pastiprinātam nogurumam un samazinātām darba spējām, grūtībām koncentrēties, miega traucējumiem un vieglai aizkaitināmībai nav skaidrojams tikai ar aizgājušās ziemas sekām. Lūk, daži ieteikumi, kas balstīti uz dažādiem zinātniskiem pētījumiem un var būtiski uzlabot jūsu pašsajūtu un dzīves kvalitāti: 1) Pārliecinieties, vai jums netrūkst organismam būtisku minerālvielu un vitamīnu. Konsultējoties ar ģimenes ārstu, veiciet asins analīzes, lai to noskaidrotu. Šobrīd daudzos pētījumos ir konstatēts, ka pašsajūtu un imunitāti ļoti spēcīgi ietekmē D3 vitamīns (tā trūkums). Šo vitamīnu un zivju eļļu daudzi eksperti iesaka lietot papildus veselīgai ēšanai, jo ar ēdienu to uzņemt nevaram. 2) Ja jūtat, ka imunitāte ir novājināta, tad mēģiniet ar vienkāršiem ēdieniem to uzlabot – skābi kāposti, kefīrs, visi zaļie salāti un dārzeņi, sīpoli, ķiploki, dažādi dīgsti un dzērvenes ir mūsu Latvijas “zelta komplekts” imunitātes stiprināšanai 3) Pēc iespējas daudz uzturieties svaigā gaisā, it īpaši dienas laikā, kad spīd saule – tas noteikti dos impulsu smadzenēm izstrādāt laimes hormonus. Ja ne citādi, tad centieties paņemt garāku pusdienu pārtraukumu, un kājām dodieties paēst pusdienas ārpus darba telpām 4) Brauciet ar riteni, ejiet kājām. Kustieties, bet ar treniņiem sporta zālē tomēr nepārspīlējiet – ja organisms ir izsīcis, to pārmocīt vēl arī treniņos nav labākais risinājums 5) Centieties laikus iet gulēt un izgulēties, ja ir problēmas ar aizmigšanu, pamēģiniet dažādas zāļu tējas, kas var palīdzēt kvalitatīvam miegam 6) Kā atzīst psihologi, pa īstam atpūsties var tikai tad, ja par 100% tiek pārslēgta uzmanība. Varbūt jums ir vērts kaut vai uz trīs dienām izbraukt ārpus valsts, piemēram, uz Londonu, Parīzi vai Venēciju. Tā var nebūt smalki organizēta ekskursija ar daudziem iespaidiem – vienkārši pastaigājiet pa ielām, iegriezieties kādā muzejā, pasēdiet kafejnīcās. Uztveriet to vienkārši kā pilnīgu atslēgšanos no ikdienas. 7) Apzināti un mērķtiecīgi katru dienu piespiediet sevi noskaņoties uz pozitīvas nots – jūs taču pats vislabāk zināt, kas jūs iepriecina. Klausieties mūziku, uzvelciet mīļākās drēbes, paskatieties iecienītāko filmu, satiecieties ar labāko draugu... Sākumā varbūt negribēsies neko, bet, ja piespiedīsiet sevi būt priecīgam vienreiz, otrreiz un trešo reizi – smadzenes jums noticēs un sāks strādāt šādā jums labvēlīgā režīmā