Raksta attēls

Sociālo tīklu mārketings: iespēja jaunajiem uzņēmējiem

Viena no vienkāršākajām iespējām, kā jaunajiem uzņēmumiem vairot savu atpazīstamību, reklamēt savu produkciju un paplašināt klientu loku, ir sociālo mediju mārketings. Kādi ir tā sniegtie ieguvumi un kas jāņem vērā, to uzsākot?

Sociālo tīklu mārketinga priekšrocības

Sociālie tīkli mūsdienās kļuvuši par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu lielākajai daļai sociāli un ekonomiski aktīvo iedzīvotāju. “Gemius Latvia” apkopotie 2017. gada dati liecina, ka Latvijā tīmeklī ir sasniedzami 82% iedzīvotāju un dažādus sociālos tīklus ikdienā lieto 57,1%. Tie ļauj uzņēmumam ikdienā veidot veiksmīgu uzņēmuma tēlu un ciešākas attiecības ar esošajiem un potenciālajiem klientiem, stāstot tiem par saviem produktiem vai pakalpojumiem. Pētījumi apliecina, ka sekošana kādam zīmolam sociālajos tīklos veicina tā preču vai pakalpojumu iegādi.

Sociālo tīklu mārketings sniedz virkni priekšrocību.

  • Uzņēmums var izveidot savu kontu, izvietot tajā informāciju par sevi
  • Par salīdzinoši nelielu samaksu sociālajos medijos var izvietot komerciālo saturu – reklāmas blokus, sponsorētas ziņas u.c.
  • Tie ļauj viegli un ātri sasniegt plašu auditoriju.

Sociālie tīkli, reģistrējot lietotājus, ievāc par tiem gana daudz preču un pakalpojumu piedāvātājiem noderīgas informācijas – kā vecums, dzimums, dzīvesvieta, intereses –, un tas uzņēmējiem ļauj uzrunāt noteiktu mērķauditoriju.

  • Tie sniedz iespēju veidot interaktīvas attiecības ar sekotājiem, uzturēt tūlītēju atgriezenisko saiti, operatīvi nodot aktuālas ziņas, nodrošināt ātru klientu servisu un nekavējoties risināt problēmas.
  • Ļauj novērtēt auditorijas interesi pēc skatījumu, “like” un “share” skaita, kā arī ievietotā satura popularitāti, izmantojot tādus rīkus kā “Google Webmaster Tools”, “Facebook Insights”, “Bit.ly” u.c.
  • Piedāvā plašu statistiku un analītiku par publicētajām reklāmām, kas ļauj precīzi noteikt katras aktivitātes efektivitāti un atdevi pēc visdažādākajiem parametriem – sākot no sasniegtās auditorijas līdz konversijām uzņēmuma mājaslapā.

Ar ko jārēķinās

Arī kvalitatīva, piesaistoša satura radīšana prasa laiku, spējas un iemaņas, tāpēc, iekams izveidojat uzņēmuma kontu, atbildiet sev uz jautājumu, vai jums tā uzturēšanai pietiks laika un radošo resursu – jo novārtā atstāts konts nerunās par labu uzņēmuma tēlam.

Jums jābūt gataviem arī negatīvu atsauksmju riskam, un negatīvs komentārs par jūsu uzņēmuma produktu vai pakalpojumu var kaitēt uzņēmuma reputācijai. Taču tūlītēja un korekta komunikācija to var būtiski mazināt vai pat pārvērst ieguvumā.

Kuru platformu izvēlēties

Visupirms pārdomājiet savu komunikācijas stratēģiju un tēlu, ko vēlaties veidot. Precīzi definējiet, kas ir jūsu mērķauditorija: kādu vecumgrupu tā pārstāv, kuriem sociālajiem tīkliem dod priekšroku, kādas ir tās intereses, vēlmes un interneta lietošanas paradumi. Tāpat apsveriet, kādā formā – vizuālā vai tekstuālā – publicēts saturs jūsu uzņēmumu vai produktu spēs “pārdot” vislabāk, un atkarībā no iepriekš minētajiem faktoriem izvēlieties sev vispiemērotāko sociālo tīklu platformu.

Pārliecinoši populārākais sociālais tīkls teju visos auditorijas segmentos ir Facebook” ar apmēram 2 miljardiem lietotāju pasaulē un nu jau aptuveni 800 000 Latvijā, kur vairāk nekā 75% iedzīvotāju vecumā no 20 līdz 45 gadiem ir savs “Facebook” profils. Šī platforma paver pieeju visplašākajai auditorijai, turklāt sniedz iespēju uzrunāt konkrēti definētu mērķauditoriju, piemēram, noteiktā vecumgrupā vai konkrētā pilsētā. Tā ļauj ievietot saturu dažādos formātos un komunicēt ar sekotājiem tiešsaistē.

Nākamā populārākā platforma ir Instagram” – tās lietotāju skaits pasaulē jau pietuvojies miljardam. Latvijā tai ir aptuveni 230 000 lietotāju, kuru vidū dominē gados salīdzinoši jauni cilvēki. Ieteicama, ja vēlaties likt uzsvaru uz piesaistošiem produktu attēliem.

Draugiem.lv.Šī pašmāju portāla popularitāte pēdējo gadu laikā konkurencē ar “Facebook” un “Instagram” piedzīvo manāmu lejupslīdi, taču to aizvien ik dienu apmeklē vairāk nekā 200 000 lietotāju un tas piedāvā plašas iespējas izvietot reklāmu un izveidot sava zīmola profilu (lapu), kurā informēt sekotājus par jaunumiem.

Twitter. Arī šī sociālās saziņas vietne pēdējā laikā zaudē savu kādreizējo popularitāti un patlaban aktīvi meklē risinājumus, kā to atgūt. Tomēr tā joprojām ir ērta vietne īsu ziņu, attēlu, video, infografiku un saišu publicēšanai, un Latvijā to ik dienu pārlūko vidēji 60 000 lietotāju. Un tvīta zīmju apjoma palielinājums no 140 līdz 280 zīmēm tagad ļauj nodot divtik garākas ziņas.

Ko darīt sociālajos tīklos

  • Izveidojiet ērti pārskatāmu profilu, izvietojot tajā visu klientu interesējošo informāciju: uzņēmuma kontaktus, darbalaiku, saites uz uzņēmuma mājaslapu un citiem sociālo tīklu kontiem u.c.
  • Proaktīvi veidojiet sekotāju loku, uzsvaru liekot uz lietotājiem interesantu saturu.
  • Izmantojiet dažādus satura formātus – ziņas, vizuāli piesaistošus foto, videostāstus, infografikas, noderīgas saites utt.
  • Ievērojiet proporciju 30:70. Stāstiet par jūsu piedāvātajiem produktiem un pakalpojumiem, taču nepārspīlējiet ar reklāmu! Izvirziet priekšplānā nevis savas, bet gan sociālā tīkla lietotāju intereses un ievērojiet principu: 30% par sevi, 70% – cita saistoša un noderīga satura, ar kuru lietotāji vēlētos dalīties, tā piesaistot jūsu profilam jaunus sekotājus.
  • Sekojiet valodai un komunikācijas tonim. Valoda ir visai būtiska tēla veidošanā – tai jābūt skaidrai, gramatiski un stilistiski izkoptai, tās tonim – brīvam, atvērtam, neformālam, taču ne familiāram. Jūs būsit ieguvēji, ja atradīsit savu balsi, savu īpašo intonāciju, kas atšķirsies starp citām.
  • Reaģējiet tūlīt. Uz sekotāju jautājumiem un komentāriem atbildiet nekavējoties, izsmeļoši, korekti un laipni. Īpaši svarīgi atbildēt uz kritiskiem komentāriem, iedziļinoties problēmā un atkarībā no situācijas atvainojoties vai piedāvājot risinājumu.

Aktuālās tendences

Arvien vairāk cilvēku dod priekšroku mobilajām viedierīcēm, līdz ar to arī sociālo tīklu mārketingā jādomā par to, lai saturs būtu ērti pārskatāms to ekrānos.

Pieaug influenceru jeb ietekmes veidotāju loma. Vairāk nekā 90% tirgotāju, kuri to izmanto šo stratēģiju, atzinuši to par efektīvu, un arvien vairāk uzņēmumu un zīmolu seko viņu piemēram.

Pasaulē uzņēmumi arvien vairāk orientējas uz “Z paaudzi” – jauniešiem, kas dzimuši pēc 2000. gada un patlaban ienāk darba tirgū. Tās iecienītākā platforma ir attēlu koplietošanas vietne “Instagram” Pašlaik īpaši pieaug popularitāte – piemēram, Lielbritānijā “Facebook” reģistrēto lietotāju skaits vecumgrupā līdz 24 gadiem 2017. gada laikā krities par 700 000.

Gan “Facebook”, gan “Instagram”, gan “Snapchat” piedāvā iespēju veidot foto un video stāstus, kas redzami 24 stundas. Pašlaik to izmanto jau aptuveni puse lietotāju, un arī jūs savas stāstu stāstīšanas prasmes varat izmantot uzņēmuma labā.

 Gudri izvēlēta mārketinga stratēģija, instrumenti un komunikācija sociālajos tīklos ļauj sasniegt lieliskus rezultātus, vairojot lojālo sekotāju skaitu un padarot tos par uzņēmuma klientiem.

Neaizmirstiet, ka mācīšanās no citu pieredzes, var lieto noderēt jūsu darbībā. Latvijā veiksmīgākos sociālo tīklu uzņēmumus variet aplūkot www.zimolutops.lv .